kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

تمدید قانون جاسوسی از کاربران اینترنت از سوی کنگره آمریکا


 
 
  مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تمدید قانون «جاسوسی از ارتباطات کاربران اینترنتی با خارج بدون احکام قضایی» توسط اداره امنیت ملی آمریکا را تصویب کرد.
براساس افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» دولت آمریکا بزرگ‌ترین رصد اینترنتی را در پوشش حفظ امنیت ملی این کشور علیه شهروندان خود انجام می‌دهد. از سال 2001 نیز همه ساله برنامه‌های گسترده جاسوسی ، شنود و کنترل تماس‌های اینترنتی اجرا شده است و قوانین مربوط به آن بارها تمدید شده است.
بر اساس گزارش رویترز، روز پنج شنبه اما مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تمدید قانون کنترل ارتباطات اینترنتی با خارج بدون احکام قضایی توسط اداره امنیت ملی آمریکا را تصویب کرد. این طرح با ۲۵۶ رای موافق در مقابل ۱۶۴ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد.
این مصوبه طرح شنود و کنترل توسط اداره امنیت ملی را بدون تغییر چندانی برای شش سال آینده تمدید خواهد کرد. اکثر قانونگذاران پیش‌بینی می‌کنند این لایحه تصویب خواهد شد، ولی برای قانون شدن این لایحه ابتدا مجلس سنا نیز می‌بایست آن را تصویب کند و سپس توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا امضا شود. ترامپ نیز روز پنج‌شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر با دفاع از تمدید جاسوسی از کاربران اینترنت نوشت: «من شخصا از زمان آغاز ریاست جمهوری روند تصحیح این قانون برای روشن کردن اهداف آنرا رهبری کرده‌ام و رای‌گیری امروز در مورد کنترل و شنود دشمنان و مظنونان خارجی در کشورهای دیگر است. ما به این قانون احتیاج داریم.»کاخ سفید، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رهبران فراکسیون جمهوری خواهان در کنگره اعلام کردند طرح گسترده شنود و کنترل ارتباطات «به شدت ضروری است» و به تغییر و بازبینی نیاز ندارد.بخش ۷۰۲ این قانون به اداره امنیت ملی آمریکا اجازه می‌دهد که از طریق شرکت‌هایی مثل فیسبوک ، اسکایپ یا آلفابت تماس‌های شهروندان کشورهای خارجی روی شبکه اینترنت را شنود و کنترل کند.
 این برنامه جاسوسی در عین حال بطور تصادفی کنترل ارتباطات شهروندان آمریکایی با افراد مظنون ساکن خارج از کشور بدون نیاز به حکم مراجع قضایی را نیز در بر می‌گيرد. پیشتر روسای اطلاعاتی آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرده بودند، اگر کنگره مجوز این اقدام را تمدید نکند، جامعه اطلاعاتی اطلاعات تجسسی خارجی ارزشمندی را از دست خواهد داد و شکاف اطلاعاتی ناشی از آن باعث خواهد شد تا تروریست‌ها، ‌اشاعه‌دهندگان سلاح، بازیگران سایبری خرابکار و سایر دشمنان خارجی بتوانند به راحتی حملاتی را علیه شهروندان و متحدان ما طراحی کنند، بدون آنکه ردیابی شوند.