kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

نیمی از تمام آوارگان عراقی به خانه‌هایشان برگشتند



 
  دولت عراق اعلام کرده، حدود نیمی از آوارگان در این کشور به خانه‌های خود بازگشتند.
دولت عراق دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، وزارتخانه‌های مختلف این کشور با بسیج امکانات، زمینه‌های لازم را برای بازگشت آوارگان به منازل خود در منازل جنگزده عراق، فراهم کرده‌اند، و حدود نیمی از آوارگان نیز بدون اجبار و تنها با میل خود، به خانه و کاشانه خود بازگشتند. بخشی از آوارگان در اردوگاه‌ها و بخش دیگر نیز در مناطقی که به آنجاها مهاجرت کرده‌اند، به سر می‌برند.
در این بیانیه تأکید شده: «ما قاطعانه هرگونه اجبار برای بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان را تکذیب و تأکید می‌کنیم که هر گونه اظهاراتی در این مورد از سوی هر کسی باشد را تکذیب می‌کنیم و (چنین اقدامی را) مغایر با دستورات دولت می‌دانیم. براساس بیانیه فوق، امدادرسانی دولت به آوارگان و همکاری با نهادهای سازمان ملل در این رابطه، ادامه خواهد داشت.
انتخابات
خبر دیگر اینکه در حالی که تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در حال نزدیک شدن است (23 اردیبهشت آینده)، تحرکات سیاسی برای ائتلاف و اتحاد میان چهره‌ها و جریانات، آغاز شد.
پیش از این «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، خواستار تشکیل ائتلاف بزرگ میان گروه‌ها و احزاب سیاسی شده بود، که مورد موافقت قرار نگرفت.
دیروز نیز ایسنا به نقل از یک منبع پارلمانی عراق خبر داد، «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف ملی، «سلیم الجبوری» رئیس تجمع مدنی برای اصلاح و «صالح المطلق» رئیس ائتلاف عربی با هدف ورود به انتخابات آینده ائتلاف تشکیل دادند.
این منبع پارلمانی که نام وی ذکر نشده، اعلام کرد که ائتلاف فوق 25 حزب سیاسی را در بر خواهد گرفت.
هفته گذشته نیز منابع عراقی خبر داده بودند، اسرائیل و عربستان برای بازگرداندن بعثی‌های سابق به روند سیاسی عراق، وارد عمل شده‌اند.
به گفته کارشناسان، هم اکنون در مناطق غربی عراق دو دیدگاه برای ورود به کارزار انتخاباتی وجود دارد؛ اول دیدگاه که فقط به چگونگی پیروزی خود و حزب خود می‌اندیشد و دوم، کسانی که به فکر خدمت‌رسانی به مردم و جلب اعتماد آنها هستند.
از اقلیم کردستان عراق نیز فارس گزارش داده، سه حزب «ائتلاف برای عدالت و دموکراسی»، «گوران» و «جماعت اسلامی» برای شرکت در انتخابات 23 اردیبهشت، ائتلاف تشکیل دادند.
همچنین، طبق گزارش شبکه «اسکای پرس» عراق، نخست‌وزیر این کشور در انتخابات آتی با سازمان «بدر»، «عصائب اهل حق» و «گردان‌های حزب‌الله» عراق همپیمان شده است.