kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

آخرین تحولات عملیات آزادسازی ادلب /ارتش سوریه به فرودگاه شهر نزدیک شد


   
   نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در استان «ادلب» سوریه، شهرک راهبردی «الجابریه» را از تروریست‌های «جبهه النصره» پس گرفتند و به فرودگاه اشغالی «ابوظهور» هم نزدیک شدند.
به گزارش فارس، موفقیت جدید ارتش سوریه و مقاومت، آزادسازی شهرک «الجابریه» از دست تروریست‌های «جبهه النصره» است که سه‌شنبه اتفاق افتاد. این شهرک با راه‌آهن، به شهرک «ابوظهور» وصل است، یعنی همان جایی که فرودگاه نظامی مشهور «ابوظهور» در آنجا قرار دارد.نیروهای ارتش و مقاومت در نظر دارند این فرودگاه را در اسرع وقت از کنترل تروریست‌ها خارج کنند.علاوه بر آن، شهرک الجابریه بر دو شهرک «معریا» و «الحصیه» مشرف است. به همین خاطر، مواضع تروریست‌ها در این دو شهرک نیز از لحاظ آتشباری، ساقط شده به شمار می‌روند. ادلب آخرین مقر تروریست‌های تکفیری در سوریه است و آزادی آن اهمیتی فراوان دارد.
قطع کمک به تروریست‌ها
همزمان با این تحولات «آلکسی پوشنکف» سناتور روس اعلام کرد، مقامات آل سعود مخالفان دولت سوریه را به قطع کمک‌های نظامی تهدید کرده‌اند. به گفته پوشنکف، اگر چنین اتفاقی بیفتد، گامی مهم برای حل بحران هفت‌ساله سوریه خواهد بود.
به نوشته مجله آمریکایی «فارین پالیسی»، پیش از این عربستان از مخالفان دمشق (بخوانید تروریست‌ها) خواسته بود در کنفرانس «سوچی» (روسیه) شرکت کنند و روی مذاکرات سیاسی، متمرکز شوند.به نوشته این مجله، با توجه به ضعیف شدن نقش آمریکا در منطقه، توجه عربستان به روسیه و سازمان ملل معطوف شده است.این در حالی است که تروریست‌ها هنوز به ضعف آمریکا و عربستان پی نبرده‌اند و همچنان به دنبال براندازی دولت «بشار اسد» با سلاح هستند!
این مجله روز سه‌شنبه به نقل از برخی منابع وابسته به مخالفان سوری و دو دیپلمات دیگر نوشت، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان بر نیاز به تمرکز نیروها برای دستیابی به توافقی سیاسی با دمشق در کنفرانس صلح سوچی در ماه جاری میلادی تأکید دارد.فارین پالیسی نوشت، این اظهارات الجبیر به منزله شکستی دیگر برای گروه‌های سوری مسلح مخالف رئیس‌جمهور سوریه است، کسانی که در ژوئیه گذشته حمایت‌های نظامی محرمانه آمریکا را از دست دادند. مهم‌تر از آن، پیام عربستان درباره موفقیت دیپلماسی روسیه در ترسیم آینده سوریه پس از جنگ است.این مجله در ادامه نوشت: حتی در حال حاضر سازمان ملل نیز در مورد مشارکت در طرح صلح روسیه دچار اختلاف شده است، «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه این سازمان به سوریه در پس پرده در تلاش است بتواند در مذاکرات سوچی شرکت کند. او عربستان و مخالفان سوری را به حضور در مذاکرات تشویق می‌کند.به نوشته این مجله آمریکایی، نفوذ رو به گسترش دیپلماسی روسیه در ترسیم آینده سوریه به دلیل ناکارآمدی دیپلماسی آمریکا ممکن شده است، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر بر مبارزه با داعش و مقابله با ایران به جای ترسیم آینده‌ای سیاسی برای کشوری که جنگ آن را نابود کرده، تمرکز دارد.