kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

آمریکا با تاسیس 14پایگاه نظامی و اعزام ده‌ها دیپلمات، پروژه تجزیه سوریه را کلید زد


 
 یک منبع غربی اعلام کرد، آمریکا با احداث 14 پایگاه نظامی در شرق رود «فرات» و اعزام دیپلمات‌های خود به این منطقه، قصد دارد به زودی اقلیم خودمختار کردستان را در این منطقه به رسمیت بشناسد.
به گزارش فارس، یک منبع غربی که نامش ذکر نشده، به روزنامه
«الشرق الاوسط» گفته، شمار پایگاه‌های نظامی آمریکایی در شرق رودخانه فرات شامل استان‌های «حسکه»، «رقه» و بخش‌هایی از «دیرالزور»، به 14 عدد می‌رسد. وی در ادامه اظهار داشته که این منطقه 28 هزار کیلومتر وسعت دارد و سه برابر لبنان است. به گفته این منبع، «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردهای مسلح مورد حمایت آمریکا) منطقه مذکور را تحت کنترل دارند و واشنگتن قصد دارد در همین منطقه، یک اقلیم کردستان را به رسمیت بشناسد.
پیش از این «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده بود که واشنگتن در کنار مستشاران نظامی، دیپلمات‌هایی را نیز به مناطق تحت تسلط «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعزام خواهد کرد. ماتیس گفته بود: به زودی تعداد بیشتری از دیپلمات‌ها را در این منطقه خواهید دید و ما در راستای ایجاد ثبات حرکت می‌کنیم!الشرق‌الاوسط در ادامه، 10 گام آمریکا که قرار است برای منطقه برداشته شود، را ذکر کرده است؛ افزایش پشتیبانی نظامی از نیروهای دموکراتیک سوریه، آموزش این نیروها و تبدیل آن به ارتش، تقویت شوراهای محلی و توسعه زیرساخت‌ها از گام‌های مهمی است که آمریکا قصد دارد برای تحکیم سلطه خود، در منطقه بردارد. یکی دیگر از این گام‌ها، بازسازی شهرهای تخریب شده از طریق جذب سرمایه‌های مالی و انسانی است و به ادعای الشرق‌الاوسط، آمریکا قصد دارد شهر «رقه» را به «لاس‌وگاس شرق» تبدیل کند. لاس‌وگاس مرکز خوشگذرانی و بازی‌های قمار در آمریکاست. هرچند پیشاپیش مشخص است که توسعه واقعی در کار نخواهد بود، ولی به طور قطع، زمینه‌های فساد و فتنه را آمریکا فراهم خواهد کرد.در حوزه نظامی نیز آمریکا در نظر دارد، ساز و کارهایی مثل پشتیبانی هوایی، اتاق‌های عملیات و پایگاه‌های نظامی را در منطقه فوق، توسعه دهد.
دولت سوریه تاکنون بارها از نیروهای آمریکایی خواسته خاک سوریه را ترک  کنند. علاوه بر آن، دمشق «نیروهای دموکراتیک سوریه» را خائن دانسته و از آنها خواسته است شهر رقه و دیگر مناطق تحت اشغال خود را ترک کنند.
خبرگزاری تسنیم اما نام 14 پایگاه آمریکا در سوریه و مکان‌های بیشتر آنها در این کشور را ذکر کرده است؛ پایگاه «دیریک» در مرز سوریه و ترکیه، پایگاه «صباح‌الخیر» در جنوب غربی شهر حسکه، پایگاه «عین عیسی» در مرز استان رقه و کشور ترکیه، پایگاه «تل سمن» در نزدیکی شهر رقه، پایگاه «الطبقه» در جنوب شرق شهر رقه، پایگاه «الجلبیه» در شمال غرب شهر رقه، پایگاه «حرب عشق» در مناطق مرزی سوریه و ترکیه، پایگاه «جبل مشتنور» در شمالی‌ترین نقطه سوریه، پایگاه «سیرین» در شرق شهر منبج، پایگاه‌های «التنف» 1 و 02 پایگاه «منبج»، پایگاه «حلب» و پایگاه «تل تمر» در شمال شرق شهر حسکه.
در مجموع، با توجه به تحرکات آمریکا در شمال شرق سوریه و کمک‌های نظامی کلانی که در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه قرار می‌دهد، به نظر می رسد که آمریکا قصد دارد موقعیت و پایگاه‌های خود را در این منطقه تقویت نماید.
ردپای آمریکا
«فرانتس ملینتسویچ» نایب رئیس کمیته امور دفاعی سنای روسیه اما اعلام کرده، آمریکا در حمله پهپادی به پایگاه روسی «الحمیم» نقش داشته است. این پایگاه که در استان «لاذقیه» سوریه واقع است، روز 17 دی‌ ماه هدف حمله پهپادی قرار گرفته و گفته شده که این حمله کار تروریست‌ها بوده است.در این رابطه مقامات نظامی روس یادآور شده بودند که تروریست‌ها برای نخستین بار از هواپیماهای بدون خلبانی استفاده کرده‌اند که از تجهیزات مدرن دارای هدایت و مسیریابی ماهواره‌ای برخوردار بوده‌اند.فرانس کلینتسویچ در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شد که چنین حملاتی به تاسیسات نظامی روسیه نمی‌توانسته بدون کمک سرویس‌های اطلاعاتی صورت گرفته باشد، برای اینکه چنین اقدامی بدون تامین مالی و برخورداری از تجهیزات و پشتیبانی فنی لازم، امکان‌پذیر نیست.
این سناتور بلندپایه گفت، دسترسی به چنین امکاناتی اصلا در سوریه ممکن نبوده و این کار سرویس‌های اطلاعاتی است که توسط آمریکا هدایت می‌شوند.
وی با ابراز خشم و نفرت از اقدامات ریاکارانه نیروهای ویژه کشورهای غربی، تاکید کرد: از یک سو سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ما را در مورد زمینه سازی مقدمات حمله تروریستی در سنت پترزبورگ مطلع می‌کنند، و از طرف دیگر،‌افرادی را برای حمله تروریستی به تاسیسات نظامی ما در سوریه، آموزش داده و تجهیز فنی می‌کنند!
سرنگونی جنگنده اسرائیلی
ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده: بامداد امروز (دیروز) جنگنده‌های رژیم اسرائیل اقدام به شلیک چند فروند موشک به سمت منطقه «الطبقه» از فراز خاک لبنان کردند. براساس این بیانیه، واحد پدافند هوایی سوریه نیز به مقابله پرداخت و یکی از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. دو فروند موشک زمین به زمین نیز که از خاک فلسطین اشغالی به سمت منطقه جولان سوریه شلیک شده بودند، در هوا هدف پدافند ارتش سوریه قرار گرفتند و منهدم شدند. ارتش سوریه همچنین از حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل با چهار موشک به منطقه «طبریا» خبر داد که پدافند هوایی سوریه یکی از این موشک‌ها را هدف قرار داد. ارتش سوریه افزود: برخی موشک‌ها نیز در نزدیک یک مرکز نظامی فرود آمدند و خسارت‌های مادی برجای گذاشتند. ارتش سوریه درباره تبعات خطرناک حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بار دیگر هشدار داد و تل‌آویو را مسئول کامل این پیامدها دانست.