kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

گزارش هافینگتن پست از بحران اقتصادی عربستان و نگرانی حکام سعودی از خشم مردم


سرویس خارجی-
پایگاه خبری «هافینگتون پست» در گزارشی به بررسی سیاست‌های ریاضت اقتصادی خاندان سعودی در عربستان و افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی پرداخته و نوشته، آل‌سعود نگران خشم مردم از این سیاست‌ها و بروز ناآرامی در این کشور است.
طبق گزارش‌های پراکنده‌ای که از عربستان به بیرون درز کرده، اقدام پادشاه سعودی در افزایش 128 درصدی قیمت بنزین و اعمال ریاضت اقتصادی باعث واکنش اعتراضی مردم این کشور در ریاض شده است. در روزهای گذشته خبر رسید یک شهروند معترض سعودی پمپ بنزینی را در اعتراض به تصمیم پادشاه عربستان آتش زده است. منابع وابسته به امير منطقه مکه هم در اين باره گفته‌اند، اين شهروند ابتدا بنزين را بر روي زمين پاشيد و سپس براي به آتش کشيدن پمپ‌بنزين،  بنزين ريخته شده بر روي زمين را آتش زد اما کارکنان موفق شدند آتش را مهار کنند. پس از این حادثه فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی را علیه این طرح به راه انداختند و حتی 11 شاهزاده سعودی نیز در اعتراض به شرایط موجود در برابر کاخ پادشاهی تجمع کردند. مدتی بعد خبر رسید سه تن از این شاهزاده‌ها در جریان درگیری‌های مسلحانه مقابل کاخ پادشاهی کشته شدند. حالا خبر رسیده اعمال سیاست ریاضت اقتصادی در عربستان در سایه ولخرجی‌ها و ریخت‌و‌پاش‌های شاهزادگان، حکام سعودی را از خشم مردم نگران کرده است.
پایگاه خبری «هافینگتون پست عربی» نیز در گزارشی به وضعیت اقتصادی عربستان و واکنش مردم به آن پرداخته و نوشته: «عربستان درصدد است میلیاردها ریال برای کمک به شهروندان جهت مقابله با آثار مالیات بر ارزش افزوده و افزایش قیمت بنزین و خدمات هزینه کند. این تصمیم به کاستن از شدت خشم مردم کمک خواهد کرد.» شبکه اقتصادی بلومبرگ اما نظر دیگری دارد. طبق گزارش بلومبرگ، سیاست ریاضت اقتصادی عربستان باعث خشم مردم شده و آنها در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی از افزایش قیمت‌ها و اعمال 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی بسیاری از کالاها انتقاد می‌کنند. از سوی دیگر، تصمیمات تازه شاه سعودی برای بالا بردن حقوق کارمندان لشگری و کشوری و پاداش به نظامیان درگیر در جنگ علیه یمن و اختصاص «یارانه گرانی» نیز نشان می‌دهد که حکام سعودی با مشکل توازن برقرار کردن بین جلوگیری از بروز ناآرامی‌های مردمی از یک سو و اتخاذ گام‌های دشوار و ضروری از سوی دیگر روبه رو هستند. به گفته «جان پل بیگات» رئیس ‌واحد تحقیقات شرکت «لایت هاوس ریسرچ» مستقر در دبی، نگرانی مسئولان سعودی از بروز این ناآرامی باعث شده تا دولت سعودی در اجرای هرگونه تدابیری که می‌تواند برای خانواده‌های سعودی گزنده و دشوار باشد، «با احتیاط شدید» وارد شود.