kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

خبرهای ضدونقیض از درگیری مسلحانه در ریاض و کشته شدن 3 شاهزاده معترض


برخی منابع خبری عربی از کشته شدن سه شاهزاده سعودی و هفت نگهبان زندان «الحایر» در درگیری‎های مسلحانه ریاض خبر می‌دهند.
اقدامات آل‌سعود در افزایش قیمت بنزین و حامل‌های سوخت در روزهای اخیر باعث اعتراض مردم عربستان شده و در ریاض تجمعاتی در روزهای گذشته شکل گرفته است. اما به نظر می‌رسد دامنه این اعتراضات در حال گسترش است. پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد. طبق خبرهای ضدونقیض، سه نفر از شاهزادگان سعودی و هفت نفر از نگهبانان زندان «الحایر» در درگیری‎های مسلحانه ریاض کشته شده‌اند. پایگاه لبنانی به جزئیات این حادثه ‌اشاره‌‏ای نکرده اما در عین حال تاکید کرده که خبر منتشر شده به صورت ضد و نقیض گزارش شده است.
گارد سلطنتی عربستان اخیرا 11 شاهزاده معترض به وضع سیاسی و اقتصادی را که در کاخ سلطنتی ریاض تجمع و اعتراض کرده بودند را بازداشت و روانه زندان الحایر در جنوب پایتخت کرده است. دادستان کل عربستان صحت بازداشت این شاهزادگان را شنبه‌شب تأیید کرده بود. گفته می‌شود این افراد در ادامه بزرگ‌تر شدن افزایش دامنه اعتراضات عمومی در عربستان که در نتیجه افزایش بهای بنزین و آغاز اخذ مالیات بر ارزش افزوده شدت گرفته، بازداشت شده‌اند. عربستان مدعی شده که این افراد صرفا به پرداخت نشدن فیش آب و برق خود معترض بوده‌اند؛ ادعایی که برخی ناظران سیاسی آن را رد کرده‌اند.
ریاض برای اینکه نیروهای امنیتی وکارکنان دولت به این اعتراض‌ها نپیوندند، مقرر کرده برای آنها به مدت یک سال مستمری پرداخت کنند.