kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
منابع عراقی هشدار دادند

تحرکات بعثی‌ها در عراق برای بازگشت به قدرت با حمایت اسرائیل و آل‌سعود





برخی منابع عراقی هشدار داده‌اند بعثی‌های سابق این کشور با کمک و حمایت اسرائیل و عربستان، تلاش می‌کنند که به عرصه سیاسی عراق برگردند و پست‌های کلیدی را در دست بگیرند.
به گزارش فارس، رسانه‌های عراقی به نقل از روزنامه «القدس العربی» اعلام کردند اخیراً شماری از رهبران ائتلاف سنی موسوم به «ائتلاف نیروها» که تندرو بوده و دارای پرونده قضایی هستند، در پایتخت اردن با سفیر اسرائیل دیدار کرده‌اند.
یکی از اعضای «ائتلاف نیروها» به «القدس العربی» گفته: این نشست (نشست با سفیر اسرائیل در امان) که از چند ماه قبل برنامه‌ریزی شده بود، اخیراً در اردن برگزار شده و شماری از اعضای این ائتلاف با سفیر اسرائیل و معاونش در امان، تحت تدابیر شدید امنیتی، دیدار کرده‌اند.»
در این گزارش اسامی برخی افرادی که در نشست امان حضور داشته‌اند، اعلام شده است. این افراد عبارتند از «احمد المساری»، «ظافر العانی»، «خمیس الخنجر»، «صالح المطلق»، «عتاب الدوری»، «لقاء وردی»، «عبدالله یاور» و «مثنی الضاری.»
براساس این گزارش، طرف‌های عراقی از این نشست اعلام رضایت کامل کرده‌اند و قرار است نشست مشابه دیگری اوایل سال جاری میلادی در یک پایتخت دیگر که احتمالاً قبرس است، برگزار شود و افراد دیگری از جمله اعضای گروهی موسوم به «فصائل المقاومهًْ السنیهًْ» که پیش از این، شاخه نظامی القاعده در عراق بوده، به این جمع افزوده شوند.
بنا بر این گزارش، «رافع العیساوی» و «طارق الهاشمی» که هر دو تحت پیگرد قضایی بغداد هستند، از مهمترین افراد سازمان دهنده نشست آتی خواهند بود و احتمال می‌رود که پس از نشست قبرس، این مقامات به تل‌آویو نیز سفری داشته باشند، تا به طور مستقیم با تصمیم‌گیرندگان رژیم اسرائیل در این شهر رایزنی کنند.
بازگشت بعثی‌ها
پایگاه خبری «صدی الخلیج» هم از تلاش حزب بعث برای بازگشت به عرصه سیاسی عراق پرده برداشت و نوشت: «منابع بلندپایه سیاسی از ورود «عامر عبدالمجید السعدون» مسئول سازمان جوانان در حزب منحله بعث به بغداد برای مشارکت در همایش تأسیس حزبی موسوم به «تجمع ملی عزت» خبر دادند که «وصاح الصدید» یکی از شیوخ قبیله «شمر» مقیم امان، در رأس آن قرار خواهد داشت.
الصدید بارها اعلام کرده است شرط پذیرش شخصیت‌ها در تجمع ملی عزت، اعلام برائت از آن چیزی است که آن را «طرح ایران» می‌نامند.
«تجمع ملی عزت» از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز مجوز شرکت در انتخابات آتی را دریافت کرده است و تحت لوای «ائتلاف نیروها» که ائتلاف احزاب سنی در عراق است، قصد دارد در انتخابات شرکت کند.
«منابع آگاه» اعلام می‌کنند که این تجمع با حمایت «ثامر السبهان» سفیر سابق عربستان در عراق شکل گرفته و هدف آن نیز بازگرداندن حزب بعث با عنوان جدید به عرصه سیاسی و وارد کردن خمیس الخنجر به پارلمان است.
خمیس الخنجر بازرگان و میلیاردر عراقی، مورد حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. وی طی سال‌های اخیر فعالیت‌های تخریبی فراوانی در عراق داشته و از او به عنوان «پدر خوانده گروه‌های تروریستی» یاد می‌شود. خمیس الخنجر با کمک‌های مالی به عشایر مخالف دولت قانونی عراق و عناصر مسلح و تروریست‌ها، برای کسب امتیازات سیاسی و مشارکت در روند سیاسی عراق تلاش می‌کند، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و در مقابل، دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت وی را صادر کرده است.
گفته می‌شود که السعدون نیز در بغداد با برخی افسران حزب منحله بعث، برخی جوانان و شیوخ عشائر در یکی از منازل مسکونی در منطقه «المنصور» دیدار داشته است. وی که ساکن اردن است، فرزند «عبدالمجید السعدون» یکی از سران حزب بعث عراق و پسر عموی «محمد زمام السعدون» و «عبدالباقی السعدون» است و تلاش می‌کند مقدمات ورود شخصیت‌های بعثی به پارلمان را در انتخابات آینده عراق فراهم سازد.