kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
آخرین جزئیات از سانحه کشتی ایرانی در ساحل چین

30 ایرانی در حادثه تصادف نفتکش مفقود شدند


برخورد ‌تانکر ایرانی با یک فروند شناور چینی در آب‌های این کشور حادثه آفرید و 32 مفقود بر جای گذاشت.
وزارت حمل‌ونقل چین دیروز اعلام کرد بر اثر برخورد دو کشتی در آب‌های ساحل شرقی چین که شنبه شب اتفاق افتاد، در مجموع 32 نفر از خدمه کشتی شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند.
بنا بر بیانیه وزارت حمل‌ونقل چین، در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت 20 به وقت محلی (12 به وقت‌گرینویچ) روی داد، یک ‌تانکر حامل 136 هزار تن نفت تغلیظ شده به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن که 32 نفر شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی بودند، ناپدید شدند و پس از حادثه، جست‌وجو برای یافتن این افراد آغاز شد.
بر اساس گزارش وزارت حمل‌ونقل چین،‌تانکر موسوم به «سوچی» با پرچم پاناما و شناور فله بر با نام تجاری CF Crystal در 160 مایلی ساحلی در نزدیکی شانگهای با یکدیگر برخورد کردند.
تانکر ایرانی از ایران به مقصد کره جنوبی با حمل 136 هزار تن نفت در حرکت بوده و ارزش بار این‌تانکر حدود 60 میلیون دلار برابر با یک میلیون بشکه نفت برآورد شده است.
وزارت حمل‌ونقل چین توضیح داد که حدود ساعت یک روز یکشنبه به وقت‌گرینویچ، آتش سوزی در نفتکش که هنوز روی آب شناور بود، ادامه داشت و آثار نفت روی سطح آب قابل مشاهده بود.
وزارت حمل‌ونقل چین همزمان با این حادثه گزارش کرده است که «تانکر ایرانی در حال سوختن است و نشتی نفت بسیاری از آن را شاهد هستیم که با تلاش نیروهای امداد و نجات سعی در جلوگیری از آن را داریم. در حال حاضر چهار فروند شناور امدادی و سه فروند قایق پاکسازی دریا از سوخت در منطقه حاضر هستند. کره جنوبی نیز یک شناور و هلی‌کوپتر برای تسریع در عملیات امدادی به منطقه اعزام کرده است.»
رویترز هم درباره این حادثه گزارش داد که «اپراتوری ‌تانکر ایرانیِ ساخت سال 2008 میلادی بر عهده شرکت ملی نفتکش ایران NITC بود. مسیریاب شناورهای رویترز نشان می‌دهد این شناور جزیره خارگ را روز یکشنبه به مقصد کره جنوبی ترک کرده و مقصد نهایی آن Daesan بوده است.»
احتمال نجات خدمه ایرانی
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش روز گذشته و پس از انتشار خبر این حادثه، با بیان احتمال زنده ماندن خدمه ایرانی این نفتکش، اظهار کرد: یکی از قایق‌های نجات نفتکش حادثه دیده سانچی از این کشتی جدا شده و این کورسوی امید ما برای احتمال زنده ماندن خدمه است.
سیروس کیان ارثی در گفت‌وگو با «مانا» خاطر نشان کرد: هم اکنون کمیته اضطراری در شرکت ملی نفتکش ایران تشکیل شده و تمام بخش‌های عملیاتی در آماده‌باش کامل هستند.
وی همچنین از اعلام آمادگی چینی‌ها برای امدادرسانی به خدمه حادثه‌دیده کشتی سانچی خبر داد و گفت: «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین نیز در پیامی نسبت به امدادرسانی به حادثه دیدگان نفتکش سانچی از سوی دولت چین «با تمام قوا» و با تمام امکانات اعلام آمادگی کرده است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با‌ اشاره به احتمال نجات ایرانی‌هایی که در کشتی حضور داشته‌اند، درخصوص آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در برخورد با کشتی چینی گفت: کشتی ایرانی شب گذشته از منطقه عسلویه حدود یک میلیون بشکه بارگیری داشته و به سمت کره جنوبی در حرکت بوده است اما در نزدیکی‌های مرز بین چین و کره با کشتی چینی برخورد کرده و دچار آتش‌سوزی می‌شود.اسدالله قره‌خانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد کشتی چینی برخورد شدیدی با نفتکش ایرانی داشته و به همین دلیل آتش‌سوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است.
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه هم روز یکشنبه اعلام کرد: با توجه به اینکه این اتفاق در ۱۶۰ مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول کشورمان در شانگهای نیز در ارتباط هستیم تا از جزئیات دقیق اتفاق رخ داده، اطلاع پیدا کنیم.
شایان ذکر است، شناور فله بر چینی با پرچم هنگ کنگ 64 هزار تن غلات را از آمریکا به استان جنوبی چین موسوم به Guangdong حمل می‌کرده است و تمامی 21 خدمه شناور CF Crystal ملیتی چینی دارند که نجات یافتند.
این تصادم دومین برخورد شناورهای شرکت ملی نفتکش طی سال‌های اخیر است. یک فروند سوپر‌تانکر نیز با یک فروند شناور کانتینری در آگوست سال 2016 میلادی در سنگاپور برخورد کردند.