kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
در واکنش به 5 دهه بدعهدی اروپا

اردوغان: از غربی‌ها خسته شدیم 54 سال است منتظر پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم


رئیس‌جمهوری ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود، در پاریس اظهار داشت، ترکیه 54 سال است که برای پیوستن به اتحادیه اروپا انتظار می‌کشد و از این بابت، خسته شده است.
«رجب طیب اردوغان» دیروز طی کنفرانس خبری مشترک با «امانوئل ماکرون» در پاریس گفت: «متاسفانه نخستین گام‌های تلاش ما برای پیوستن به (اتحادیه) اروپا، به سال 1953 بازمی‌گردد و هم‌اکنون پس از گذشت 54 سال، ترکیه (همچنان) منتظر پیوستن به این اتحادیه است.»
اردوغان گفت که ترکیه از روند پیوستن به اتحادیه اروپا خسته شده است و نمی‌تواند به طور نامحدود، متقاضی عضویت باشد.
رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: «زمانی که از  کشورهای اروپایی دلیل طولانی شدن این روند را می‌پرسیم، می‌گویند که نمی‌توانند چیزی بگویند!»
در این دیدار، ماکرون هرچند با اردوغان در رابطه با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، همراهی کرد و چیزهایی گفت، ولی به طور شفاف نگفت که اتحادیه اروپا آیا ترکیه را می‌پذیرد یا نه.
رئیس‌جمهور فرانسه علاوه بر آن، به همتای خود کنایه زد و گفت که در کشورهای دموکراتیک جهان در مقابله با تروریسم، باید به قانون احترام گذاشت.
منظور ماکرون، شرایط داخلی ترکیه و به ویژه، تداوم دستگیری‌ها پس از کودتای نافرجام 25 تیر سال گذشته است.
برخی کارشناسان می‌گویند، هرچند اروپائیان کلاً نسبت به فرهنگ‌های غیراروپایی و غیرمسیحی حساسیت دارند، ولی علت واقعی مخالفت غرب با ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، انقلاب اسلامی ایران است؛ غربی‌ها خود را دربرابر ارزش‌های اسلامی و اسلام انقلابی، شکننده حس می‌کنند و می‌ترسند ترکیه در انتقال این ارزش‌ها به درون اتحادیه، مثل یک پل عمل کند.