kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

پرداخت مستمری به نظامیان و کارکنان دولت راهکار آل‌سعود برای مقابله با اعتراض‌ها به گرانی!



سرویس خارجی-
نگرانی آل‌سعود از بروز اعتراض‌های خیابانی به دلیل افزایش ناگهانی تورم که به دنبال افزایش 128 درصدی قیمت بنزین و اعمال مالیات‌های جدید حاصل شده، سعودی‌ها را به این فکر انداخته تا با دادن مبالغی به صورت ماهانه به نظامیان و کارکنان دولت(نه مردم)، جلوی پیوستن احتمالی آنها به مردم را بگیرند.
در چند روز اخیر که پادشاه عربستان افزایش قیمت بنزین تا 128 درصد را اعلام کرده و برای نخستین بار، اخذ مالیات بر ارزش افزوده به میزان پنج درصد را آغاز کرده، اعتراض‌های مردمی نسبت به این مسئله در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است. فعالان سعودی در شبکه‌ اجتماعی توییتر با راه‌اندازی هشتگی با عنوان «ای پادشاه، حقوق‌ها جوابگوی نیازها نیست»، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور را مستقیماً خطاب قرار داده‌اند. فعالان سعودی در نوشته‌های خود در توییتر ضمن گله‌مندی از وضعیت اقتصادی، درباره افزایش نرخ جرم و بدرفتاری‌ها در این کشور در پی بحران مالی که درصد زیادی از شهروندان این کشور با آن مواجه هستند هم هشدار می‌دهند. در چنین شرایطی شاه سعودی با پرداخت مبالغی به صورت ماهانه به نظامیان و کارکنان دولت سعی در کنترل موج نارضایتی‌ها دارد.
به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرده که «پادشاه دستور داده تا در ازای گرانی معیشتی، ماهانه 1000 ریال سعودی (حدود یک میلیون و صدهزار تومان)‌ فقط به مدت یک سال، به کارمندان و نظامیان و مبلغ 500 ریال به بازنشستگان (سازمان بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی) پرداخت شود. شاه سعودی در دستوری دیگر علاوه‌بر مبلغ اضافه ماهانه به مدت یک سال که از اول سال 2018 به حقوق نظامیان واریز می‌شود، مبلغ 5000 ریال (حدود پنج میلیون وپانصد هزار تومان) به نظامیان مشغول خدمت در مرز جنوبی [در مرز با یمن] پاداش تخصیص داد. در بخشی از دستورات دیوان سلطنتی آمده: «درخصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده، دولت، پرداخت ارزش افزوده خرید مسکن اولی شهروندان را به شرط آنکه بهای آن بیش از 850 هزار ریال سعودی نباشد، بر عهده می‌گیرد.»
در بخش درمان و آموزش نیز شهروندان، فعلا از این مالیات معاف شده‌اند. در دستورات شاه سعودی آمده که مالیات بر ارزش افزوده شهروندان تحت پوشش خدمات بهداشتی و آموزش بر عهده دولت خواهد بود. در دستوری دیگر همچنین پاداش دانشجویان برای مدت یک سال تا ده درصد افزایش پیدا کرده است.
گفتنی است هفته گذشته به دنبال اعمال سیاست تعدیل اقتصادی در عربستان، موجی از اعتراض‌ها و هشدارها در شبکه‌های مجازی عربستان به راه افتاد که باعث نگرانی دولتمردان این کشور شد. مردم عربستان به دلیل برخوردهای قرون وسطایی که در کشورشان با معترضان و منتقدان می‌شود، به راحتی جرئت راهپیمایی خیابانی ندارند و ترجیح می‌دهند از طریق شبکه‌های اجتماعی اعتراض کنند اما به اعتقاد برخی کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند به شهروندان سعودی جرئت چنین اعتراض‌هایی را هم بدهد.
دستگیری 11 شاهزاده به جرم انتقاد
خبر دیگر اینکه 11 شاهزاده سعودی بعد از اعتراض به دو حکمی که مقامات دولتی عربستان طی مرحله‌ اخیر صادر کرده‌اند، بازداشت شدند. به گزارش ایسنا، این ۱۱ شاهزاده اقدام به تجمع مقابل «قصر الحکم» (یکی از کاخ‌های تاریخی قدیمی) کرده و خواستار لغو دستور سلطنتی شده بودند که در زمینه توقف پرداخت قبض برق و آب شاهزادگان از سوی دولت بود. آنها همچنین خواستار پرداخت جریمه نقدی درخصوص حکم قصاصی شدند که در حق یکی از پسرعموهایشان صادر شده است. روز شنبه در پی انتشار اطلاعاتی مبنی بر اینکه شاهزاده‌ها هم باید قبض آب و برق کاخ‌هایشان را بپردازند اخباری از بازداشت تعدادی از شاهزاده‌ها منتشر شد. شاهزاده‌ای که شاهزادگان درباره حکم قصاص صادره در حق او پرداخت جریمه نقدی را مطالبه‌ کرده‌اند ترکی بن سعود است. او اولین فرد از خاندان سلطنتی است که در پرونده کیفری اعدام شد. حکم قصاص او سال گذشته میلادی اجرا شد.
این در حالی است که مجتهد افشاگر سعودی اعلام کرد که این شاهزاده‌ها به دلیل اعتراض به بازداشت اقوام خود و همچنین غیبت طولانی مدت محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان دستگیر شده‌اند.