kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

وزیر خارجه سعودی: روابط با اسرائیل را برقرار خواهیم کرد!


وزیر خارجه سعودی می‌گوید مقرر شده پس از حل و فصل نهایی منازعه فلسطینی - اسرائیلی، کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند.
با وجود روابط پنهانی بین اسرائیل و عربستان وزیر خارجه سعودی در اظهاراتی آشکارا از شرط به رسمیت شناختن اسرائیل توسط آنچه جهان عرب، خوانده سخن گفته است. به گزارش فارس، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، مدعی شده «به محض دستیابی به یک راهکار دائمی برای منازعه اسرائیلی - فلسطینی، کلیه کشورهای عربی و اسلامی، اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت». وزیر خارجه سعودی که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه گفت‌وگو می‌کرد مدعی شد «طی یک کنفرانس در بحرین، 55 کشور عربی و اسلامی این تصمیم را اتخاذ کردند.»وی درباره اقدام مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران نیز چنین گفت: «منافع مشترکی میان عربستان و اسرائیل است اما به دلیل عدم وجود روابط دوجانبه نمی‌توان از محور آمریکایی- سعودی- مصری و اسرائیلی در مقابل ایران سخن گفت.»(!)
الجبیر این را هم گفت که «ریاض با اقدام
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرد زیرا این اقدام با اصل عدم مشخص بودن جایگاه این شهر پیش از دستیابی به توافق دایمی در تضاد بود. قدس شرقی باید پایتخت کشور فلسطین باشد و راهکار دو دولتی بهترین راهکار موجود برای حل منازعه فلسطینی - اسرائیلی به شمار می‌رود.» این اظهارات در حالی است که خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود طرح ترامپ در مورد قدس در ابتدا با برخی از کشورهای عربی هماهنگ شده و عربستان عملا از این طرح حمایت کرده بود.