kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
پرده‌برداری از نقش آمریکا در کودتای بن‌سلمان

ترامپ:‌ عامل خود را در عربستان بر کرسی ولیعهدی نشاندم


یک نویسنده آمریکایی در کتاب جدید خود نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در به قدرت رسیدن ولیعهد عربستان و کودتای این کشور را افشا کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از المنار، مایکل وولف، مولف کتاب «آتش و خشم: در کاخ سفید ترامپ» اعلام کرد، هنگامی که محمد بن‌سلمان (پسر و ولیعهد پادشاه عربستان) بر کرسی ولیعهدی عربستان نشست، ترامپ رجزخوانی می‌کرد و در مورد خود و دامادش می‌گفت «مرد خودمان را در راس امور گذاشتیم». وی در کتاب جنجال برانگیزش نوشته است:«ترامپ به دوستانش می‌گفت که وی به همراه جارد کوشنر، دامادش کودتایی را در عربستان مهندسی کردند.» ملک سلمان در خرداد ماه محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار و پسر خود را به عنوان ولیعهد عربستان معرفی کرد. این کودتا بعد از سفر ترامپ به ریاض انجام گرفت که این اولین سفر وی از زمان تصدی کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا در ابتدای سال 2017 به شمار می‌رفت.
از سوی دیگر مجله «لوموند دیپلماتیک» فرانسه در یادداشتی نوشت، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای رسیدن به تخت پادشاهی، علاوه‌بر سیطره بر عرصه سیاسی و اقتصادی این کشور، باید بر مهم‌ترین منابع سمبلیک قدرت عربستان که همان وهابیت است، نیز سیطره داشته باشد. نویسنده این یادداشت به وعده‌هایی که ولیعهد عربستان برای انجام اصلاحات عمیق در این کشور داده،‌اشاره و تاکید کرد که وعده‌های مربوط به برطرف کردن دلایل «افراط گرایی دینی» در عربستان دقیقا به معنای دوری از «مسلک وهابی» رایج در این کشور نیست.
وی ادامه داد که وهابیت پشتیبان نظام پادشاهی عربستان بوده و شیوخ و شخصیت‌های سمبلیک این کشور همیشه توانسته‌اند با تلاش‌ها برای سیطره بر آنها کنار بیایند. به گفته لوموند، اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد به دست گرفتن قدرت از سوی محمد بن‌سلمان در عربستان صفحه جدیدی از تاریخ این کشور را خواهد گشود. بلند پروازی‌ها و آمال بن‌سلمان در بازسازی ساختار عرصه اجتماعی عربستان با هدف انحصار قدرت خلاصه می‌شود که این خود نیازمند سیطره کامل بر همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی عربستان است.
پژوهشگر مرکز ملی پژوهش علمی فرانسه تاکید کرد، این جاه‌طلبی و بلندپروازی محقق نمی‌شود جز با سیطره بر عرصه دینی عربستان که با دعوت محمد بن‌سلمان به اسلام معتدل، اعطای حق رانندگی به زنان، برگزاری کنسرت‌های موسیقی، افتتاح سینماها به منصه ظهور رسید و به صورت گسترده این گونه تفسیر و برداشت شد که این گونه اقدامات، طرح بی‌سابقه و بلکه انقلابی است که هدف آن ریشه‌کن کردن وهابیت از جامعه و نظامی حاکم عربستان است.
خبر دیگر اینکه، فعالان سعودی به اعتراضات خود نسبت به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌های مختلف که همزمان با آغاز سال جدید میلادی صورت گرفته، ادامه‌ می‌دهند.
این فعالان در شبکه‌ اجتماعی توییتر با راه‌اندازی هشتگی با عنوان «ای پادشاه، حقوق‌ها جوابگوی نیازها نیست»، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور را مستقیماً خطاب قرار دادند.
فعالان سعودی در نوشته‌های خود در توییتر ضمن گله‌مندی از وضعیت اقتصادی، درباره افزایش نرخ جرم و بدرفتاری‌ها در این کشور در پی بحران مالی که درصد زیادی از شهروندان این کشور با آن مواجه هستند هشدار دادند. دولت عربستان اول ژانویه جاری (11 دی) بهای سوخت را در این کشور از 82 تا 126 درصد افزایش داد. این تصمیم دولت عربستان خشم شهروندان این کشور را برانگیخته است. شهروندان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که دولت اموال آنها را غارت کرده و آنها را به لبه پرتگاه برده است.