kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

موافقت ۲ کره برای مذاکره رو دررو پس از ۲ سال تنش شدید



بعد از موافقت پیونگ‌یانگ با پیشنهاد سئول برای مذاکره، ۲ کره گفت‌وگوهای رسمی ۲جانبه را بعد از حدود ۲ سال تنش شدید، هفته آینده ازسر می‌گیرند.
ساعاتی پس از تعویق زمان برگزاری مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ پیشنهاد سئول برای مذاکره را پذیرفت. وزارت اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرد، کره‌شمالی موافقت خود را برای برگزاری مذاکراتی در نهم ژانویه (19 دی) ابلاغ کرده است. این دو کره آخرین بار در دسامبر 2015 با هم مذاکره کرده بودند.
به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، «بایک تای هیون» سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، این مذاکرات در روستای صلح مرزی «پنمونجوم» برگزار خواهد شد و انتظار می‌‌رود مسئولان دو طرف درباره بازی‌های المپیک زمستانی، که در «پیونگ‌چانگ» و با هدف بهبود روابط دو کشور برگزار می‌شود، رایزنی کنند. روستای پنمونجوم در منطقه غیرنظامی قرار دارد که به شدت محافظت می‌شود و معمولا محل برگزاری گفت وگوهای دو کشور بوده است. این موضوع که کدام مسئولان این کشورها در مذاکرات حاضر خواهند شد، تاکنون اعلام نشده است.
«مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی پیشتر گفته بود بازی‌های المپیک زمستانی را فرصتی استثنایی برای بهبود روابط دو کره می‌داند. اوایل هفته جاری کره‌شمالی خط تلفن ویژه مرز مشترک دو کشور را فعال کرد تا اولین تماس در ارتباط با این مذاکرات برقرار شود. موافقت با این مذاکرات در پی ماه‌ها افزایش تنش میان آمریکا و کره‌شمالی انجام شده است. در اقدامی که نشانه هموار کردن راه برای برگذاری این مذاکرات قلمداد شده آمریکا به درخواست کره‌جنوبی مانور مشترک نظامی خود با سئول را که با بازی‌های المپیک همزمان می‌شد به تاخیر انداخته است وزیر دفاع آمریکا ضمن‌اشاره به تعویق مانور نظامی مشترک با کره جنوبی اعلام کرده که اواخر ماه مارس و پس از مسابقات المپیک و پارالمپیک زمستانی این مانور برگزار خواهد شد. مردم دو کره و ژاپن طی دو سال اخیر، روزهای سختی را پشت سر گذشته‌اند، چون احساس می‌کردند که هر لحظه ممکن است جنگ آغاز شود. کارشناسان آمریکا را علت اصلی بحران در شبه جزیره کره می‌دانند.