kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
واشنگتن پست:

رکوردزنی‌های ترامپ ادامه دارد 2000 دروغ و ‌اشتباه در 347 روز!



سرویس خارجی-
روزنامه واشنگتن پست آمریکا گزارش داد در حالی که تنها ۱۸ روز تا اولین سالگرد ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده، آمار و ارقام نشان می‌دهد او در حال رسیدن به مرز ۲۰۰۰ ادعای دروغ یا غلط در اولین سال ریاست جمهوری‌اش است.
دروغگویی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک سال ریاست جمهوری خود به اذعان خود رسانه‌های آمریکا در حال یک رکوردشکنی تاریخی است.
 البته دروغگویی تنها مرض رئیس ‌لنگه دنیا نیست. چندی پیش روزنامه «ایندیپندنت»، از قول گروهی از روانپزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت روان نوشت:«وضعیت روانی ترامپ، این کشور را تهدید می‌کند. ترامپ بدتر از آنکه یک فرد دروغگو و خودشیفته باشد، یک فرد بدگمان، متوهم و خودبزرگ‌بین است.» حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی موارد دروغگویی وی را طی یک سال گذشته جمع کرده که در نوع خود بی‌سابقه است.
روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشته: «تا روز دوشنبه تحلیل و پیگیری هرگونه صحبت شک‌برانگیز از سوی ترامپ توسط این روزنامه نشان داده که او مجموعا در عرض ۳۴۷ روز ۱۹۵۰ ادعای دروغ یا اشتباه مطرح کرده که به طور میانگین می‌شود 5/6 ادعا در هر روز. ترامپ در مصاحبه ۳۰ دقیقه‌ای با نیویورک تایمز نیز دست‌کم ۲۴ ادعای دروغ یا غلط مطرح کرد که شامل صحبت‌هایی می‌شود که قبلا درست یا غلط بودنشان بررسی شده است.
این گزارش می‌افزاید: ترامپ ۶۱ بار مدعی شده که شغل‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری ایجاد کرده که پیش از این نیز اعلام شده‌اند و به آسانی سوابق مربوط به آن در گوگل قابل جست‌وجو است. در عین حال دو ادعای گزاف دیگر ترامپ این بوده که طرح کاهش مالیات او بزرگ‌ترین طرح کاهش مالیات تاریخ آمریکا بوده و اینکه آمریکا یکی از بالاترین نرخ‌های مالیات در جهان را دارد. در این بررسی به عنوان مثال مشاهده شد که ترامپ ادعایش درباره بزرگ‌ترین طرح کاهش مالیات در تاریخ آمریکا را ۵۳ بار تکرار کرده و ۵۸ بار نیز گفته که آمریکا بالاترین میزان مالیات را در جهان پرداخت می‌کند.
بر اساس این گزارش، ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری سال گذشته به صورت مکرر به هوادارانش می‌گفت که نرخ بیکاری در آمریکا در واقع 42 درصد است و آمارهای رسمی دروغ هستند؛ اما پس از رسیدن به ریاست جمهوری 46 مرتبه به وجود پایین‌ترین نرخ بیکاری طی 17 سال گذشته در آمریکا ‌اشاره کرده است. این درحالی است که هنگام انتخاب ترامپ، نرخ بیکاری برابر با 4/6 درصد بود که پایین‌ترین میزان طی 10 سال پیش از آن بود.
ترامپ همچنین 85 بار از رشد بازار سهام سخن گفته است؛ علی‌رغم اینکه طی کارزار تبلیغاتی خود به دفعات از «حباب» بازار سهام سخن گفته بود که در صورت افزایش نرخ ارز از سوی بانک مرکزی آمریکا، به سرعت دچار ریزش می‌شود. اما با وجود اینکه بانک مرکزی نرخ ارزش را از زمان انتخاب ترامپ سه مرتبه افزایش داده است، بازار سهام کاهشی نداشته و بالعکس به افزایش خود ادامه داده است.
واشنگتن پست در پایان اذعان کرده که «به این ترتیب، در حالی که تنها 18 روز دیگر تا پایان سال اول ریاست جمهوری ترامپ مانده است، وی در آستانه شکستن رکورد 2000 ادعای نادرست یا گمراه‌کننده است.» در گزارش این نشریه آمریکایی آمده: «ترامپ به تکرار ادعاهای نادرست یا گمراه‌کننده خود تمایل ویژه‌ای دارد؛ به گونه‌ای که بیش از 60 مورد ادعای نادرست یا گمراه‌کننده را سه بار یا بیشتر تکرار کرده است».