kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

صدور فرمان بازسازی عراق از سوی حیدرعبادی/ هزینه برآورد شده؛ 100 میلیارد دلار


نخست‌وزیر عراق دیروز اعلام کرد، بازسازی این کشور با برآورد هزینه 100 میلیارد دلار، وارد فاز اجرایی شد.
«حیدرعبادی» دیروز اعلام کرد، سند بازسازی عراق به ارزش 100 میلیارد دلار، وارد فاز اجرایی شد. وی همچنین گفت، عراق با قدرت و با برنامه حساب شده، به جامعه بین‌الملل بازگشت. پیش از این اعلام شده بود بازسازی عراق که در یورش تکفیری‌ها و حملات ائتلاف آمریکایی نابود شده است، چیزی بالغ بر 100 میلیارد دلار هزینه می‌خواهد.
مشاور حقوقی نخست‌وزیر عراق نیز گفته، برنامه بازسازی دولت، همه استان‌های عراق را شامل خواهد شد و بازسازی کامل، هدف اصلی عبادی است.
علاوه بر خساراتی که در زمان رژیم جنگ‌طلب صدام به عراق وارد آمده، از سال 2003 تاکنون نیز بسیاری از زیرساخت‌های عراق در حملات آمریکایی‌ها و عناصر داعش از بین رفته است. دو شهر «موصل» و «رمادی» احتمالاً بیشترین آسیب را دیده‌اند. مهمترین منبع درآمدی عراق، فروش نفت خام است و با توجه به اینکه عراق از شمول فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شده، احتمالاً تولید و فروش نفت خام این کشور در سال‌های آتی، افزایش زیادی بیابد.
افشاگری عبادی
حیدر عبادی دیروز در ارتباط با حیف‌ومیل بودجه توسط مقامات اربیل نیز دست به افشاگری زد. وی گفت، براساس بودجه تصویب شده، 300 میلیارد دینار (واحد پول عراق) برای پرداخت یک ماه حقوق کارکنان دولت اقلیم، کافی است. این در حالی است که درآمد نفتی منطقه کردستان عراق، 544 میلیارد دینار است. این غیر از منابع دیگر مانند درآمد گمرکات و مالیات‌ها است.
عبادی گفت: «دولت مرکزی عراق دارو، سهمیه کالاهای اساسی و سوخت را برای منطقه کردستان تأمین کرده است. بنابراین، نمی‌دانیم که این پول‌ها به کجا می‌رود و چرا حقوق کارکنان در منطقه کردستان عراق پرداخت نمی‌شود. این حرف‌ها، ادعا نیست بلکه مطابق با آمارهای رسمی است.»
سایر رویدادها
* جنبش نجبای عراق اعلام کرد، غربی‌ها با بهانه‌های حقوق بشری، درصدد نجات دادن تروریست‌ها در عراق هستند.
* براساس آمار سازمان ملل، در سال 2017 در عراق 3298 نفر کشته و 4781 تن نیز زخمی شده‌اند.