kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

شورای امنیت در گروگان آمریکا



شورای امنیت به عنوان رکن اصلی سازمان ملل متحد مهم‌ترین وظیفه‌اش حفظ صلح و امنیت جهانی است، شرایط کنونی امروز جهان و بحران متعدد در اقصی نقاط آن به ویژه در خاورمیانه این سؤال را ایجاد می‌کندکه چرا شورای امنیت نمی‌تواند به وظیفه ذاتی خود بر اساس منشور ملل متحد عمل کند.
بررسی بحران‌های کنونی در کشورهای عراق، سوریه، فلسطین ، لبنان، یمن، لیبی و مصر نشان می‌دهد که این شورا نه تنها به وظایف خود عمل نکرده بلکه در بسیاری مواقع دخالت برخی اعضای دائم شورای امنیت به ویژه آمریکا در بحث حمایت از رژیم صهیونیستی موجب تشدید ناامنی‌ها و گسترش درگیری‌ها در این مناطق شده است.
دونالد ترامپ در یک تصمیم جنجالی اعلام کرد که سفارت آمریکا را به قدس منتقل خواهد کرد، این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل است که بر پایتختی فلسطین بر بیت‌المقدس شرقی تاکید می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل پس از این موضع‌گیری تشکیل جلسه داد و در حالی که 14 عضو این شورا با صدور قطعنامه‌ای مخالفت خود را با تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند، نیکی هیلی سفیر آمریکا، آن را وتو کرد تا بار دیگر ناتوانی این شورا برای حفظ صلح و امنیت جهانی به اثبات برسد.
سخنان نیکی هیلی در وتوی قطعنامه پیشنهادی دولت مصر قابل تحمل است، او گفت : آمریکا نزدیک به شش سال است که از امتیاز وتوی خود استفاده نکرده است، فراموش نکردیم که در طول شش سال گذشته آمریکا همواره تلاش می‌کرد تا با اعمال فشار و نفوذ، قطعنامه‌هایی را علیه سوریه به تصویب برساند و هر بار که روسیه در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا می‌ایستاد، به شدت از وتوی روسیه انتقاد می‌کرد، اما امروز در توجیه اقدام خود می‌گوید ما شش سال است که از امتیاز وتو استفاده نکرده‌ایم. هیلی در ادامه می‌گوید این وتو را در راستای «دفاع از حاکمیت آمریکا» و «امنیت خاورمیانه» استفاده کردیم. معلوم نیست که آمریکایی‌ها تا چه زمانی در موضوعات و منازعات بین‌المللی از استانداردهای دوگانه استفاده خواهند کرد و بر نعل وارونه می‌کوبند.
هر چند فاتحان جنگ جهانی دوم برای خود امتیاز وتو قائل شدند اما بر اساس منشور ملل متحد وتوی قطعنامه‌های پیشنهادی توسط یک یا چند عضو دائم شورای امنیت باید بر پایه حفظ صلح و ثبات جهانی باشند. در حالی که هیلی می‌گوید بر اساس منافع آمریکا، یعنی پذیرش ضمنی این واقعیت که آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل با استفاده از نفوذ خود سازمان ملل را به گروگان گرفته است.
در روزی که تصمیم جنجالی ترامپ که با مخالفت اکثریت مطلق کشورهای جهان مواجه شده و هر روز شاهد تظاهرات‌های گسترده در اقصی نقاط جهان هستیم و 14 عضو از 15عضو شورای امنیت تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس شرقی را غیرقانونی می‌دانند و با آن مخالفت می‌کنند، آمریکا به تنهایی مانع از تصویب چنین قطعنامه‌ای می‌شود.
هیلی می‌گوید این تصمیم ترامپ به نفع ‹امنیت خاورمیانه› است، البته پرواضح است که منظورش امنیت رژیم صهیونیستی است، هیئت حاکمه آمریکا بیش از 60 سال است که امنیت این رژیم را معادل امنیت کل خاورمیانه می‌دانند و لابی‌های اسرائیل در آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم و تدوین سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه دارند.
آنچه مهم است، آمریکا ارکان مختلف سازمان ملل به ویژه شورای امنیت و حقوق بشر را در راستای تامین منافع رژیم اسرائیل و تضییع حقوق ملت‌های منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین به گروگان گرفته و تا زمانی که ساختار شورای امنیت اصلاح نشود، این شورا همچنان ناکارآمد و در برخی مواقع نه تنها باعث صلح و امنیت جهانی نمی‌شود بلکه باعث ایجاد آشوب و جنگ در نقاط مختلف دنیا خواهد شد.
هیلی در عین حال گفته ایالات متحده اجازه نمی‌‌دهد، دیگران بگویند سفارت‌خانه‌اش باید در کدام شهر قرار گیرد. این سخن یک مغلطه‌کاری محض است،چون ترامپ تصمیم گرفته برخلاف قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل،سفارت کشورش را به منطقه‌ای که بیش از شش دهه مورد مناقشه است، به نفع رژیم اسرائیل منتقل کند و این موضوع بسیار متفاوت است با تصمیم یک کشور برای افتتاح و یا انتقال سفارتخانه‌اش در سایر کشورها.
تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس که موجب خشم و نفرت جهانیان شده و همچنین انتفاضه سوم در سرزمین‌های ‌اشغالی را شکل داده است، نمونه‌ای عینی برای اثبات این واقعیت که فعلا شورای امنیت در گروگان آمریکایی‌ها است که گاه به تنهایی و گاه با استفاده از ابزار اردوگاه غربی به این کار اقدام می‌کند.
منبع: ایرنا