kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

انتفاضه قدس با 404 عملیات ضد صهیونیستی و 98 شهید 2 ساله شد


بنابر اعلام منابع فلسطینی نظامیان رژیم صهیونیستی طی سال گذشته میلادی و در دومین سال انتفاضه قدس، 98 شهروند فلسطینی را شهید کردند.
پایگاه «انتفاضه» دیروز اعلام کرده، طی سال 2017 میلادی (از 11 دی سال گذشته تا دیروز) 98 فلسطینی در اعتراضات خیابانی و در مواجهه با نظامیان اشغالگر صهیونیست، به شهادت رسیده‌اند.
به گزارش تسنیم، طی این مدت همچنین 404 عملیات را شهروندان فلسطینی علیه نظامیان اشغالگر و شهرک‌نشینان انجام داده‌اند، که شامل 213 مورد آن پرتاب سنگ، 12 مورد زیرگرفتن با خودرو، 32 مورد حمله با سلاح سرد، 51 مورد تیراندازی و 96 مورد هم انفجار بمب در مراکز ایست و بازرسی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین بوده است.
بر اساس این گزارش، برجسته‌ترین عملیات ضدصهیونیستی در سال 2017، عملیات شهید «قادی القنبر» بود، که هلاکت چهار صهیونیست و جراحت 15 نفر دیگر را به دنبال داشت.
همچنین، براساس بیانیه‌ای که یکی از نهادهای وابسته به تشکیلات خودگردان آن را منتشر کرده، تعداد زندانیان بازداشت شده طی سال 2017، به 6950 نفر رسیده است که در میان آنها، 359 نفر کودک، 22 روزنامه‌نگار و 10 نفر نیز از مقامات فلسطین هستند.
واکنش فلسطینی‌ها
 به طرح الحاق کرانه باختری به «اسرائیل»
به گزارش فارس، تصمیم لیکود با واکنش گسترده فلسطینی‌ها مواجه شده است؛ «فوزی برهوم» سخنگوی حماس انضمام کرانه باختری و قدس به سرزمین‌های اشغالی را ادامه تعرض به حقوق ملت فلسطین دانسته و گفته:‌ «این اقدام صهیونیست‌ها نشان می‌دهد موضع حماس در قبال توافقنامه اسلو درست بوده است.» حماس خواستار تداوم انتفاضه شده است. جنبش فتح نیز ضمن محکوم کردن آن، این اقدام صهیونیستی را نشانه پایان یافتن روند صلح (مذاکرات فتح با صهیونیست‌ها) دانست. دولت تشکیلات خودگردان نیز وزیرخارجه خود را از آمریکا فراخواند.
5400 زخمی پس از تصمیم ترامپ
خبر دیگر اینکه از زمان صدور فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس (96/9/4) تا شنبه گذشته، 5404 فلسطینی در کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه حین درگیری با صهیونیست‌ها زخمی شده‌اند. در این باره، تسنیم به نقل از «المنار» نوشته، طی این مدت شمار شهدای فلسطینی نیز به 16 تن رسیده است.
ترامپ 14 مهر اعلام کرد که به دولتش دستور داده مقدمات کار انتقال سفارت آمریکا از شهر «تل‌آویو» به «بیت‌المقدس» را فراهم کند. این تصمیم با مخالفت گسترده کشورهای دنیا مواجه شده است.
از سوی دیگر خبر رسیده که 1500 تن از اعضای حزب حاکم «لیکود» طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن، سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن تحت حاکمیت مطلق! اسرائیل قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن، به شهرک‌نشینان صهیونیست اجازه داده خواهد شد که در این مناطق شهرک‌های جدید ایجاد کنند.
وزرا و نمایندگان حزب لیکود از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند، ولی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل هنوز درباره این طرح اظهار نظر نکرده است. اگر این طرح در پارلمان اسرائیل مطرح شود، باید در سه جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت، رای‌گیری درباره آن انجام شود.
براساس این پیشنهاد، اسرائيل قصد دارد تعداد شهرک‌نشینان صهیونیست را در کمترین زمان ممکن به یک میلیون نفر افزایش دهد. این در شرایطی است که هم‌اکنون حدود 500 هزار شهرک‌نشین در شهرک‌های واقع در سرزمین‌های فلسطینی زندگی می‌کنند و 220 هزار نفر دیگر نیز در شرق بیت‌المقدس ساکن هستند. براساس قوانین بین‌المللی، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس اراضی اشغال شده دانسته شده و شهرک‌های صهیونیستی احداث شده در این مناطق غیرقانونی دانسته می‌شوند.
خبر دیگر اینکه نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف کرانه غربی، 38 فلسطینی را بازداشت کردند.