kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

قیمت بنزین در عربستان 126 درصد افزایش یافت


 
 هزینه‌های سرسام‌آور نظامی و خوش گذرانی‌های شاهزادگان سعودی، ریاض را وادار به افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا 126 درصد کرده است.
افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نظامی و مداخله‌های مستقیم رژیم سعودی در کشورهای همسایه و منطقه و ایجاد کسری بودجه در کنار بریز و بپاش‌های شاهزادگان سعودی این رژیم را مجبور به افزایش نرخ حامل‌های انرژی در عربستان کرده است.گویا باج‌گیری‌های بن سلمان از شاهزادگان که در پوشش مبارزه با فساد صورت می‌گیرد هم زیاد موثر واقع نشده است.
رژیم سعودی به دنبال شرایط جدید مالی و صرف ذخیره‌های ارزی در امور نظامی، در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از امتیازات اجتماعی و اقتصادی مردم عربستان را حذف کرده است. به گزارش ایرنا، دولت ریاض در ابتدای سال میلادی جدید قیمت بنزین در عربستان را بین 82 تا 126 درصد افزایش داد که این امر با موج خشم شهروندان این کشور مواجه شده است.
منابع خبری می‌گویند افزایش 82 تا 126 درصدی قیمت بنزین در عربستان موجب شده، شهروندان این کشور در شبکه‌های اجتماعی رژیم سعودی را متهم به «غارت اموال کشور» کنند که آنها را «به سمت پرتگاه سوق» می‌دهد.
این منابع می‌گویند کارشناسان مسایل اجتماعی معتقدند سرعت افزایش بهای حامل‌های انرژی در عربستان موجب افزایش فشار به طبقه متوسط و فقیر این کشور خواهد شد.
 بنا بر اعلام فعالان اجتماعی در عربستان رژیم سعودی با سوءاستفاده از برنامه محاسبات شهروندان، بدون در نظر گرفتن وضعیت آنها، مالیات‌ها و قیمت کالاها را افزایش داده است.
شبکه خبری «الجزیره» نیز گزارش داده که وزارت انرژی، صنعت و معادن عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای نرخ‌های جدید فرآورده‌های نفتی از صبح دوشنبه شامل نرخ‌های جدید مالیات بر ارزش افزوده، خبر داه است.
در بیانیه ‌این وزارتخانه آمده: «افزایش قیمت حامل‌های انرژی در عربستان بر اساس طرح برنامه موازنه مالی برای تصحیح نرخ فرآورده‌های انرژی با هدف کاهش رشد سریع مصرف داخلی در این کشور صورت گرفته است که این امر برای تضمین استفاده بهتر از منابع طبیعی و تقویت پایداری آن است.»
خبر رسیده در پاکستان نیز قیمت بنزین 5 درصد گران شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش قیمت دلار و سوخت قیمت تمامی اجناس را در پاکستان افزایش می‌دهد.