kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶

شایعه‌‌پراکنی سخیف کرباسچی علیه آیت‌الله علم‌الهدی تکذیب شد


غلامحسین کرباسچی ضمن انتشار خبری جعلی و ساختگی و با هدف فتنه‌گری تلاش کرد تا بنیانگذار اعتراضات اخیر را آیت‌الله علم‌الهدی بنامد که دفتر امام جمعه مشهد ضمن تکذیب خبر کرباسچی اعلام کرد که از طریق اداره حقوقی آن را پیگیری خواهد کرد.
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در اقدامی عجیب و ناشایست به خبرسازی علیه آیت‌الله علم الهدی پرداخت و عنوان کرد که وی به این خاطر به جلسه شورای امنیت ملی فراخوانده شده است که این شایعه توسط دفتر امام جمعه مشهد تکذیب شد.
دیروز خبرگزاری تسنیم در این رابطه از دفتر آیت‌الله علم‌الهدی کسب اطلاع کرد که در پاسخ عنوان شد: آیت‌الله علم‌الهدی در شامگاه نهم دی ماه در مدرسه علمیه نواب مشهد و در جمع پرشور علما و طلاب سخنرانی داشته‌ و خبرسازی برخی افراد درباره ایشان از اساس کذب است.
دفتر امام جمعه مشهد تأکید کرده که مطالب منتشرشده درباره آیت‌الله علم‌الهدی از سوی اداره حقوقی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی پیگیری می‌شود.
شرح ماجرای
یک دروغ‌پراکنی
این ماجرا به این شکل اتفاق افتاد که غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اقدام به ارسال پستی به برخی‌اشخاص و گروه‌های تلگرامی کرد که در آن ادعا شده بود: شورای عالی امنیت ملی، آیت‌الله علم الهدی را به دلیل «اقدام پشت  پرده او در تجمعات خیابانی مشهد» فراخوانده و شمخانی(دبیر شورای عالی امنیت ملی) شخصاً با لحن شدید به او تذکر داده است.
جالب‌تر آنکه در ادامه این خبرسازی دروغ کرباسچی مدعی شده بود که امام جمعه مشهد در آن جلسه کذایی این اتهام را پذیرفته و آن را ماحصل جلسه خود با یکی از احزاب عنوان کرده و درخواست بخشش داشته است!
خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشته بود که شاید غلامحسین کرباسچی این خبر را از یک گروه مدعی اصلاح‌طلبی در تلگرام فروارد کرده‌ اما با حذف صدر و ذیل این پست، مسئله به نحوی است که  گویا غلامحسین کرباسچی به عنوان یک فعال سیاسی نزدیک به دولت خود منبع این خبر است. اما نکته‌ای که در ادامه گزارش خبرگزاری تسنیم می‌توان گفت آن است که شاید خود غلامحسین کرباسچی این خبر را به خبرنگار آن کانال اصلاح‌طلب داده باشد.
اما نکته قابل تامل این است که کانال مذکور پس از انتشار خبر دروغ احضار آیت‌الله علم‌الهدی به شورای امنیت ملی ضمن انتشار پستی نوشت: «دقایقی پیش یکی از خبرنگاران [کانال مذکور] بدون داشتن منبع خبری و تایید مطلبی درباره جلسه شورای امنیت ملی منتشر کرد که قابل تایید نیست. به دلیل‌اشتباه خبری! از همه مخاطبان عزیز و کسانی که نام آنها در خبر ذکر شد عذرخواهی می‌کنیم.»
انگیزه شوم!
دلایل اینکه چرا کانال اصلاح‌طلب مذکور خبری تا این اندازه مهم را در همان ابتدا بدون منبع و تایید منتشر کرده چندان پنهان نیست. در این میان فردی مانند غلامحسین کرباسچی با علم به اینکه این خبر جعلی است آن را منتشر کرده و خود اقدام به پراکندن آن در گروه‌ها نموده است. چرا که پس از تکذیب و عذرخواهی کانال مورد ‌اشاره همچنان این خبر کذب با عنوان کرباسچی به گروه‌ها و ‌اشخاص مختلف ارسال شده است. صرف‌نظر از تکذیب و عذرخواهی رسمی کانال اصلاح‌طلب مذکور، منابع نزدیک به آیت‌الله علم‌الهدی نیز گفته‌اند که اساساً ایشان اخیراً در تهران حضور نداشته که بخواهد با آقای شمخانی چنین دیداری داشته باشد!
برخلاف کانال‌هایی مانند کانال مورد ‌اشاره که به دلیل شفاف‌نبودن گردانندگانش کمتر مورد توجه قرار‌می‌گیرند، نقل این شایعه به صورت مستقیم توسط کرباسچی موجب انتشار گسترده آن شده است.
این موضوع در صورت نفوذ بیشتر در افکار عمومی می‌تواند به عنوان مبدایی برای تبدیل اغتشاش به فتنه در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه گروه‌های مختلف سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، منتقد و حامی دولت، در برابر اغتشاش‌های یکی دو روز اخیر مواضع مشترک و انتقادی اتخاذ کرده‌اند، اما تبدیل این جریانات به رقابت و دعوای بین دو طیف سیاسی و نشاندن احمد علم‌الهدی در مرکز اتهامات توسط کرباسچی می‌تواند باعث رویارویی دو گروه از مردم در برابر یکدیگر شود. رویارویی گروهی مردم در برابر یکدیگر بر سر یک سوءتفاهم از جمله موضوعاتی است که از آن به فتنه تعبیر می‌شود و می‌تواند سرمایه اجتماعی یک کشور و امکانات مادی آن را به خطر بیندازد.