kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

تظاهرات علیه فساد دولتمردان اسرائیل در تل‌آویو معترضان خواستار زندانی شدن نتانیاهو هستند



هزاران نفر در شهر تل‌آویو و در اعتراض به فساد دولت دست به تظاهرات زده و با سر دادن شعار «نتانیاهو باید به زندان برود» خواستار تسریع در روند تحقیقات از نخست‌وزیر در پرونده‌های فساد مالی شدند.
یدیعوت آحارونوت گزارش داده هزاران اسرائیلی روز شنبه با تجمع در میدان «روچیلد» در مرکز شهر تل‌آویو در اعتراض به فساد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود، «نتانیاهو باید به زندان برود»، «کابینه اسرائیل جهان مردگان است» و «نتانیاهو به خانه‌ات برگرد تو شکست خوردی». این پنجاه و هشتمین تظاهرات شهروندان اسرائیلی علیه نتانیاهو و فساد کابینه‌اش از دسامبر(آذرماه) سال گذشته است.
طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، پلیس رژیم صهیونیستی از دسامبر۲۰۱۶ تاکنون هفت مرتبه از نتانیاهو در دو پرونده فساد مشهور به پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ بازجویی کرده که آخرین آنها روز شنبه انجام شد و حدود چهار ساعت ادامه داشت. نتانیاهو در پرونده ۱۰۰۰ به دریافت هدایای گران قیمتی از تجار اسرائیلی متهم است و در پرونده ۲۰۰۰ نیز به مذاکره و توافق با «آرنون موزیس»، ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت برای پوشش خبری جانبدارانه از او در مقابل اعمال محدودیت علیه روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم»، رقیب آن متهم است.
ادامه تظاهرات فلسطینی‌ها
پلیس رژیم صهیونیستی اما روز شنبه تظاهراتی که در قدس ‌اشغالی در محکومیت اقدام اخیر واشنگتن درباره قدس برگزار شده بود را به شدت سرکوب کرد. به گفته شاهدان عینی پلیس رژیم صهیونیستی تظاهرکنندگان را متفرق کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد.شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و شعارهایی علیه ‌اشغالگری و حمایت آمریکا از اسرائیل سر دادند. در شهرک «ابو دیس» در شرق قدس‌اشغالی هم هفت فلسطینی در اثر اصابت گلوله‌های مشقی زخمی شده و ۲۳ تن دیگر نیز به دلیل شلیک گاز‌اشک آور دچار مشکلات تنفسی شدند. این در حالی است که ساکنان اردوگاه المغازی در غزه صبح روز شنبه شهید «جمال مصلح» را تشییع کردند که در این مراسم ۵۰ جوان فلسطینی با تیراندازی نیروهای اسرائیلی زخمی شدند.طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین حال 5 تن از این زخمی‌ها وخیم است. در اعتراضات علیه ‌اشغالگران از ششم دسامبر(15 آذر) تاکنون ۱۶ فلسطینی به شهادت رسیده و حدود 5000 تن دیگر در درگیری‌ها زخمی شده‌اند علاوه‌بر این رژیم صهیونیستی ۶۷۰ فلسطینی از جمله ۱۷ دختر جوان و ۱۷۰ کودک را بازداشت کرده است.
نظرسنجی در فلسطین
81/8 درصد از فلسطینیان در تازه‌ترین نظرسنجی برگزار شده با عنوان «دیدگاه‌های فلسطینیان درباره آشتی ملی و تصمیم ترامپ درباره قدس» خواستار عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف» از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، لغو توافقنامه اسلو و توقف همکاری‌های امنیتی هستند. 68/1 درصد از فلسطینیان هم از عضویت دو جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در ساف پس از اصلاح ساختار آن بر اساس اصول جدید حمایت کرده‌اند. در بخش دیگری از این نظرسنجی، 67/2 درصد از شرکت‌کنندگان، بهترین واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را «انتفاضه مردمی» دانستند و 12/7درصد انتفاضه مسلحانه و 13/8 درصد جنگ و شلیک موشک را بهترین راه واکنش به این تصمیم اعلام کرده‌اند. در بخش دیگری از این نظرسنجی هم ۵۳ درصد از فلسطینیان از عملکرد جنبش حماس در قبال تصمیم ترامپ درباره قدس ابراز رضایت کرده‌اند و این در حالی است که تنها ۴۳ درصد از موضع جنبش فتح در این زمینه راضی بودند.