kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
کارشناسان تاکید کردند

وضعیت نابسامان معیشتی مردم نتیجه عدم توجه دولت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است



کارشناسان اقتصادی و فعالان سیاسی، اجتماعی در گفت و گوهایی با اشاره به وضعیت نابسامان  معیشتی مردم تصریح کردند این وضعیت نتیجه عدم توجه دولت به خواسته‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در سال‌های گذشته بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته شده است.
احمد چلداوی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آمارهای اشتباه دولت در زمینه تورم و اعتراضات مردم نسبت به گرانی‌های اخیر و ناتوانی اقتصادی خانواده‌ها، گفت: سر و صداهای مردم را می‌شنوید، دولت کار را به جایی رسانده‌ که در چندین شهر تظاهرات صورت گرفته است، اینها دانش اقتصادی نداشته‌اند و با تکیه با الطاف آمریکا می‌خواستند پیش بروند ولی حتی یک حساب نتوانستند در انگلیس باز کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت:  صنایع جانبی تعطیل شده است و جوانان متخصص بیکار هستند ولی آقایان از تورم یک رقمی سخن می‌گویند و به آمار «من درآوردی» خودشان بسنده کردند.
وی ادامه داد: سال آینده نیز قرار است بنزین را گران و یارانه را قطع کنند، این مسئله ورشکستگی دولت را می‌رساند که خود رئیس‌جمهور هم آن را اعلام کرد. چلداوی گفت: دستشان به طرف غربی‌ها هم خشک شده و تنها راه حل‌شان این است که کسری بودجه دولت را از جیب مردم بدبخت تامین کنند.
وی با اشاره به هشدارها و راهکارهای رهبرمعظم انقلاب نسبت به وضعیت اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری از زمانی که این دولت روی کار آمد به صورت مشتاقانه راهکار کلی را ارائه دادند، امکانات در اختیارشان قرار دادند و اجازه دسترسی به برخی منابع راهبردی کشور برایشان صادر شد،‌ حتی رهبری برخلاف میل خودشان اجازه دادند دولت با آمریکا مذاکره کند تا امیدی که خودشان به غرب داشتند را تجربه کرده باشند، حتی چندین سال از سوی مقام‌معظم رهبری به اسم اقتصادی نامگذاری شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: به‌خصوص در زمینه اقتصاد مقاومتی رهبرمعظم انقلاب راهکارها را تعریف و تبیین کردند ولی دولت به یک کارگروه اقتصاد مقاومتی بسنده کرد که آن هم هیچ عملکردی در کشور نداشت.
دولت درباره اقتصاد مقاومتی
 به جای عمل حرف می‌زند
محمدرضا مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت : چند سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را با عنوان اقتصادی قرار می‌دهند و چندین بار هم تذکر دادند که نگاه‌ها باید به درون باشد و تولید ملی به حرکت در بیاید و نگاه‌ها به خارج نباشد.
وی اضافه کرد: حتی اواخر سال 94، به صراحت فرمودند که از اقدامات دولت رضایت ندارند و فرمودند که دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی حرف می‌زند ولی عمل نمی‌کند.
مرندی افزود: دولت به مسیر برجام پا گذاشت و تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام چید ولی چیزی از آن باقی نماند و از 137 میلیارد دلار که انتظار داشتند به ایران باز گردد، تنها 3 میلیارد بازگشت، فروش نفت افزایش یافته ولی به دلیل اینکه نمی‌توانیم پول را جابه‌جا کنیم باید کالای خارجی بخریم و تولیدات خوابیده است.
وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه روشن تصمیمات غلط چندسال اخیر است
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی و با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اعلام کرد: وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه روشن تصمیمات غلط چندسال اخیر است که به کاهش توان دولت منجر شده و از این رو دولت همچنان با بی‌توجهی به مشکلات اساسی اقتصاد کشور قصد دارد با افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا حذف یارانه‌ها، کم‌توانی خود را جبران کند.