kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲

بیانیه رسمی‌کاخ سفید در حمایت از آشوب


 وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران حمایت کرد. رئیس‌جمهور آمریکا حدود سه ماه پیش مردم ایران را «تروریست» توصیف کرده بود.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدن تمام تلاش‌ خود را برای اعمال فشار به ایران به کار گرفته است، در یک پیام توییتری از تجمع اعتراضی در چند شهر ایران حمایت کرد. ترامپ در این پیام، بیانیه کاخ سفید را منتشر کرد و نوشت: «گزارش‌های زیادی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و هدر دادن ثروت این کشور برای تأمین منابع مالی تروریسم در خارج این کشور خسته شده‌اند، وجود دارد». ترامپ گفت: «دولت ایران باید به حقوق مردم خود از جمله حق ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است».
گفتنی است ترامپ حدود سه ماه پیش در یک سخنرانی قبل از سخنرانی برای «اعلام راهبرد جامع» در قبال ایران، ایران و مردم ایران را با الفاظی مثل «شیطان»، «سرکش» و «تروریست»‌ توصیف کرده بود. پیش از توییت ترامپ در حمایت از تجمع اعتراضی در ایران، «پال رایان»، رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز از تجمع اعتراضی در برخی شهرهای ایران حمایت کرد و در توییترش با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران نوشت: «مهم است که ما از معترضان غیرخشن در ایران حمایت کنیم. این، نتیجه اقدامات رژیمی است که تمرکزش بیشتر معطوف حمایت از سازمان‌های تروریستی بوده تا گرفتاری‌های شهروندان خودش».
وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای شدیداللحن با تکرار مجدد ادعاهای چند ماه پیش دونالد ترامپ علیه ایران، مدعی شده صادرات اصلی ایران، «خشونت، خونریزی و هرج و مرج است.» واشنگتن همچنین از «تمامی ملت‌ها» خواسته «علناً» از مردم ایران حمایت کنند.
تقلای رسانه‌های ضدانقلاب
به گزارش فارس، اگرچه رسانه‌های ضدانقلاب تلاش داشتند نشان دهند که مطالبات تجمعات صورت گرفته در ایران سیاسی است اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از مردم که نسبت به وضعیت گرانی‌ها معترض بودند با مشاهده شعارهای سیاسی لیدرهای این تجمعات، ترجیح دادند که با شعاردهندگان همراه نشوند.
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: اعتراضات ضد دولتی مردم ایران به افزایش قیمت‌ها و فساد مالی، به تهران و چند شهر دیگر هم کشیده شده است. این بزرگ‌ترین تظاهرات در ایران پس از ناآرامی‌های سال 88 می‌باشد.
مقایسه اعتراضات کنونی با ناآرامی‌های سال 88 توسط گاردین درحالی است که  این اعتراضات «معیشتی» است به خلاف فتنه انتخاباتی و شورش سال 88 که اقدام علیه اصل نظام، واجد مطالبات ناحق و رفتار مجرمانه بود.
شبکه خبری فاکس نیوز در وب سایت خود نوشت: ایران با اعتراضات ضد دولتی تکان خورد.این رسانه آمریکایی با تلاش برای مداخله در امور داخلی ایران می‌افزاید، تظاهرات‌کنندگان ایرانی لایق حمایت ترامپ هستند!