kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲

آموزش ساخت بمب دستی و التماس وزیر از مدیر تلگرام!(خبر ویژه)



وزیر ارتباطات در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز، نسبت به آموزش ساخت بمب دست‌ساز در فضای تلگرامی اظهار نگرانی کرد.
محمد جهرمی خطاب به موسس تلگرام نوشت: یک کانال تلگرامی در حال نفرت‌پراکنی است، مردم را تشویق می‌کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کنند. مسلح شوند و جامعه را ناآرام کنند. حالا زمان آن است که چنین تشویقاتی توسط تلگرام متوقف شود.
وی می‌نویسد: یک کانال تلگرامی عملا مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند. زمان توقف #خشونت_پراکنی نیست؟
لحن التماس‌گونه و گلایه‌آمیز وزیر ارتباطات در حالی است که کانال‌های تلگرامی متعددی به شکل انبوه و سازمان یافته، مدت‌هاست به نشر اکاذیب و ترور شخصیت‌ و تخریب‌ نظام دامن می‌زنند و با برخی محافل ضدانقلاب و سرویس‌های جاسوسی بیگانه ارتباط مستقیمی دارند. این کانال‌ها در عین حال در انتخابات به عنوان حامیان تبلیغاتی آقای روحانی عمل کردند. حتی تا همین اواخر کانال‌های مذکور به تمجید و ستایش و تجلیل برخی دولتمردان خاص می‌پرداختند و به همین دلیل دولت اجازه ندارد تا فضای مجازی، مانند همه جای دنیا قانونمند، شفاف و توأم با نظارت باشد.
از وزیر ارتباطات انتظار می‌رود به جای التماس و گلایه از مدیر تلگرام و نظایر آن، از موضع اقتدار و مسئولیت رفتار کند و هرچند با تاخیر به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اهتمام ورزد.
 رهبر انقلاب درباره ضرورت ساماندهی فضای مجازی تاکید کرده‌اند: «اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک... اینترنت الان مثل یک جریان افسارگسیخته است... این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلاده را بسازد»!
...این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌ و اقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جاده نکش. اگر شما در یک منطقه‌ا‌ی جاده‌ای لازم دارید، خیلی خب، جاده بکش، جاده‌ اتوبان هم بکش اما مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ لازم را بکنید.
...ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی - که بنده از آن هم گله دارم - سفارشمان این است. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرمنضبط را؟»