kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:

در صدد رفع دلواپسی‌ها هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد که وزارت خارجه برای نقد و نظر منتقدان احترام ویژه‌ای قائل است و از دریافت هرگونه پیشنهاد کمک‌کننده‌ای استقبال می‌کند.
مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز (سه‌شنبه) در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خط قرمز ایران در مذاکرات با 5+1 چیست؟ تصریح کرد: خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران حقوق مسلم و و روشن مردم در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و این خط قرمز از ابتدا مورد نظر تیم مذاکره کننده بوده و ما از این حق عدول نمی‌کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان توافق نهایی بین ایران و 5+1 افزود: از ابتدا یک دوره زمانی یک ساله اعلام شد و تلاش‌ها این است که این گفت‌وگوها در طی شش ماه انجام و ایران آمادگی خود را برای اینکه در این دوره زمانی 6 ماه به نتیجه برسیم اعلام کرد.
افخم در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقادهای اخیر به تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اعضای تیم باید تغییر کنند عنوان کرد: با شروع مذاکرات ایران و 5+1 شاهد اظهارنظرها و نقدهایی هستیم و همواره اعلام کرده‌ایم که ما پذیرای نقدهای دلسوزانه می‌باشیم.
به گزارش فارس سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برگزاری همایش منتقدان توافق ژنو با عنوان دلواپسیم که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: ما برای نقد و نظر احترام ویژه‌ای قائلیم و از دریافت هرگونه پیشنهاد و پیشنهادات کمک‌کننده استقبال می‌کنیم. ایران کشور بزرگ با ظرفیت‌های فراوانی است و ما شنوای هرگونه نقدی هستیم، البته نقدها باید سازنده و در مسیر تقویت اجماع ملی در کشور باشد.
وی درباره مطالب مطرح شده در این همایش نیز گفت: ما درصدد رفع دلواپسی‌ها هستیم و تیم وزارت خارجه اعلام کرد که آماده دریافت پیشنهادات است. اگر بخواهیم در مورد برخی اظهار نظرها و سخنرانان متعدد و هر یک از زوایای اظهارات آنها مطلبی را عنوان کنیم در مورد کسانی که دلواپسی‌هایشان ذکر نمی‌شود جفا شده است و امیدواریم کمک کنیم که دلواپسی‌ها رفع شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوی تلفنی اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه با ظریف گفت: تحولات سوریه یکی از مباحث اصلی است که خیلی از طرف‌ها با توجه به ظرفیت و نقش ایران با ما در این خصوص در تماس هستند و ما از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که آماده کمک به حل بحران هستیم و با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات نیز گفته‌ایم که آماده کمک در این خصوص می‌باشیم.
افخم در مورد وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن با بیان اینکه پیگیری‌ها در این خصوص ادامه دارد، اعلام کرد: برنامه‌ریزی شده که آقای امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه سفری به صنعا داشته باشد که هدف اصلی آن پیگیری وضعیت نیکبخت و آزادی آن و همچنین پیگیری عاملان شهادت ابوالقاسم اسدی دیپلمات شهید ایرانی در یمن است.
وی درباره وضعیت جمشید دانایی‌فر یکی از مرزبانان ربوده شده در پاکستان به سفر وزیر کشور در اسلام‌آباد اشاره کرد که در این سفر همکاری‌های امنیتی و امنیت در مرزها مورد گفت‌وگو قرار گرفته است و افزود: متأسفانه در طول یک ماه گذشته اظهارنظرهای پراکنده و غیر مستندی نسبت به وضعیت این مرزبان عنوان شد. این موضوع در دستور کار همکاران در حوزه‌های امنیتی با طرف پاکستانی است و امیدواریم این گفت‌وگو به اطلاع از وضعیت و سلامت این فرد و بازگرداندنش به کشور بینجامد.