kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

پیشروی آرام ارتش سوریه و مقاومت به سمت آخرین لانه تروریست‌ها در ادلب


پیشروی آرام نیروهای مقاومت و ارتش سوریه علیه مواضع تروریست‌ها در استان «ادلب» ادامه دارد و در این عملیات، 57 تروریست به هلاکت رسیدند.
بالاخره در فراز و نشیب جنگ شش ساله سوریه، نوبت به «ادلب» رسید. یعنی همان استان و شهری که شکست‌خورده‌های تکفیری از همه جای سوریه، به آنجا رفتند؛ از عرسال و قلمون گرفته تا غوطه‌ شرقی دمشق و دیرالزور و بوکمال. تروریست‌هایی که در این مکان اجتماع کرده‌اند، کسانی هستند که یا به خاطر پرونده سیاه خود و یا به امید دریافت کمک از خارج، خود را تسلیم نیروهای دولتی نکرده‌اند.به گزارش فارس، پنج روز است که نبرد میان نیروهای دولتی و تروریست‌ها در شمال شرقی و جنوب شرقی ادلب ادامه دارد و براساس آمار «مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، 57 نفر از عناصر تروریستی طی این مدت، به هلاکت رسیدند.نبردهای میان نیروهای دولتی و تروریست‌ها در حومه شمال شرقی حماه هم به هلاکت ده‌ها تروریست انجامید.اما، علی‌رغم پیشروی آرام ارتش سوریه در ادلب، بیش از 1000 تروریست در حومه جنوب غربی دمشق، پس توافق با دولت سوریه، قصد دارند به زودی این منطقه را ترک کنند و به شهر «ادلب» بروند. به گزارش فارس، قرار است تروریست‌های وابسته به جبهه النصره به ادلب و تروریست‌های بومی وابسته به «ارتش آزاد» به استان درعا بروند. خبرهای تکمیلی عصر دیروز همچنین حاکی است، 65 فرد مسلح به همراه خانواده‌هایشان، از مسیرهای تعیین‌شده، به استان ادلب منتقل شدند.
تلاش‌های مشکوک آمریکا
پیش از این خبر رسیده بود که بالگردهای نظامی آمریکا شماری از سران گروه تروریستی داعش را از استان «دیرالزور» به استان کردنشین «حسکه» منتقل کرده‌اند. این افراد پس از شکست در جبهه‌ها، به کردهای تحت حمایت آمریکا در استان دیرالزور پناه آورده بودند.دیروز نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، گفت که اجازه نمی‌دهد آمریکا در شمال سوریه دست به ایجاد گذرگاهی تروریستی بزند. اردوغان به خبرنگاران گفت: در حال حاضر آمریکا و برخی از کشورهای غربی در حال ایجاد گذرگاهی برای تروریست‌ها در شمال سوریه هستند. اما امکان ندارد که ما اجازه تشکیل چنین گذرگاهی را بدهیم و اقداماتی را که لازم باشد، انجام خواهیم داد.اردوغان همچنین گفت که آمریکا به حمایت از عناصر مسلح تروریست در سوریه و تجهیز آنها به سلاح می‌پردازد.
طرح جدید آمریکا
به گزارش ایسنا، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا گفت که با نزدیک شدن به پایان داعش، شمار غیرنظامیان آمریکایی، از جمله مقاطعه‌کارها و دیپلمات‌ها در سوریه بیشتر می‌شود.وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: آنچه ما می‌خواهیم انجام بدهیم تغییر (رویکرد) از اقدامات تهاجمی به سمت باثبات کردن اوضاع در سوریه است. شما در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور دیپلمات‌های آمریکایی بیشتری در سوریه خواهید بود.وی پیش‌تر گفته بود، مادامی که داعش بخواهد بجنگد، نیروهای آمریکایی در سوریه می‌مانند، تا از تبدیل شدن این نیروهای شبه‌نظامی به «نسخه 2 داعش» جلوگیری به عمل آورند.این نخستین بار است که وزیر دفاع آمریکا به افزایش شمار دیپلمات‌های کشورش در سوریه اشاره می‌کند.وی در ادامه صحبت‌هایش به خبرنگاران گفت: زمانی که شما دیپلمات‌های بیشتری را وارد سوریه کنید، آنها کارهایی را انجام می‌دهند و مقاطعه‌کاران نیز به بازسازی این کشور جنگ‌زده می‌پردازند. ما می‌توانیم از سرمایه‌های بین‌المللی برای بازسازی این کشور استفاده کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم این پول‌ها به دست افراد ناباب بیفتد.
مقاطعه‌کارها و دیپلمات‌های آمریکایی وظیفه دارند تا با نیروهای محلی به منظور پاکسازی مواد منفجره و کمک به عدم موفقیت مجدد داعش برای تصرف شهرهای سوریه همکاری کرده و آنها را آموزش دهند.وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: این کارها برای عادی‌سازی اوضاع در سوریه انجام می‌شوند. ما از مردم سوریه حمایت می‌کنیم.ژنرال ماتیس در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای دولتی سوریه ممکن است مانع برنامه‌های آمریکا شوند گفت: به احتمال زیاد این یک اشتباه خواهد بود.وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت، روسیه و بشار اسد نباید به وادی فرات نزدیک شوند، زیرا که این یک اشتباه بزرگ خواهد بود.وی افزود: تصور نمی‌کنم دو طرف به سمت مناطق کاهش تنش که آمریکا بر آن مسلط است حرکت کنند و نیروهای آمریکایی نیز به تعقیب افراد مسلح داعش در مناطق تحت کنترل نیروهای دولت سوریه نخواهند پرداخت.ماتیس در حالی برای سوریه پس از داعش برنامه‌ریزی می‌کند که انگار این نیروهای آمریکایی بودند که تروریست‌ها را شکست داده‌اند! در حال حاضر آمریکا بین 2000 تا 4000 تفنگدار در سوریه دارد.
سایر رویدادها
* یگان‌های ارتش سوریه در عملیات پاکسازی برخی مناطق استان «دیرالزور»، مقادیر زیادی سلاح و مهمات آمریکایی از مقر تروریست‌های داعش کشف کرده‌اند.
* «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، به همراه اعضای خانواده‌اش، به مناسبت کریسمس، از نظامیان مسیحی مجروح در حمص عیادت کردند.