kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب

تجلی باطن اعمال در قیامت


فی الکافی عَن الصادقَ(علیه‌السلام)جاءَ جَبرَئیلُ اِلَی النَّبیُّ(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فَقالَ: یا محمد! عِشْ ما شِئت فَاِنَّکَ مَیِّت (۱)
جبرئیل به پیغمبر عرض کرد که هرچه زندگی بکنی بالاخره سرانجام مرگ است.
وَ اَحبِب مَنْ شِئت فَاِنَّکَ مُفارِقُه؛ این هم تعبیر دیگری از همان بیان قبلی است با اندکی تفاوت. این هم جزو مسلمات عالم است که هر چه را که دوست بداری یک روزی از تو جدا خواهد شد.
همه‌ این اشیائی که انسان در دنیا دوست می‌دارد، فرزند را، مال را، اشیای گوناگون را، مقام را، هر چه دوست می‌دارید، بدانید و بدانیم که قطعاً یک روز بین ما و این محبوب ما جدایی خواهد افتاد.
وَ اعمَل ما شِئت فَاِنَّکَ مُلاقیه؛ این از جمله‌ آن چیزهایی است که حکمت است و می‌خواهند این را به ما تعلیم بدهند. این دیگر جزو بینات و ضروریات محسوس ما نیست.
می‌فرماید هر کاری که دوست می‌داری بکن؛ شک نداشته باش در اینکه با این کار ملاقات خواهی کرد. این کار را خواهی دید.
در قیامت بحث تجسم اعمال یکی از آن مباحث مهم است: فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَهًْ خَیْرًا یَرَهُ وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهًْ  شَرًّا یَرَهُ(2)
عمل را می‌بینیم.  باطن و حقیقت آن عملی که ما  اینجا انجام می‌دهیم، آنجا خودش را به ما نشان می‌دهد.
۱) الشافی، ص ۸۷۴  [جَآء جَبْرَئِيلُ(ع) إلَی‌ النَّبِيِّ(ص) فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ مَيِّتُ! وَ أَحْبِبْ مَنْ شِئْتِ فَإنَّكَ مُفَارِقُهُ! وَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإنَّكَ ملاقیه؛ جبرئيل‌ به‌ خدمت‌ رسول‌ اكرم‌(ص) آمد و گفت‌: اي‌ محمّد،  هر چه‌ مي‌خواهي‌ زندگي‌ كن‌ كه‌ بالاخره‌ مرده‌ خواهي‌ بود! و هر كه را كه‌ خواهي،‌ دوست‌ بدار كه‌ بالاخره‌ از او جدا خواهي‌ شد! و هر كاري‌ را كه‌ بخواهي،‌ انجام ده كه‌ بالاخره‌ آن‌ را خواهی دید!] ۲) آیات ۷ و ۸، سوره‌ زلزله (پس هر که به اندازه‌‌ ذره‌‌اى نیکى کند آن را ببیند و هر که به اندازه‌‌ ذره‌‌اى بدى کند آن را ببیند).
                       * شرح حدیث در ابتدای درس خارج‌، 10/2/94
* پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار
رهبر معظم انقلاب