kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

50 شهید و 90 زخمی در حملات انتحاری داعش به مراکز فرهنگی افغانستان



در پی حمله تروریستی عناصر «داعش» به مراکز خبری و فرهنگی کابل،‌ که 50 شهید و 90 مجروح برجای گذاشت، یک مقام سابق افغانستان گفت، این حمله توسط عوامل نفوذ در ساختار دولت، زمینه‌سازی و هماهنگ شده بود.
پنجشنبه گذشته سه عامل انتحاری دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فرهنگی «تبیان» را هدف قرار دادند؛ ابتدا یک عامل انتحاری خودش را در داخل دفتر خبرگزاری منفجر کرد و سپس، درحالی که مردم و ماموران در حال انتقال مجروحان حادثه و خارج کردن آنها از محل بودند،‌ هدف دو انفجار انتحاری دیگر قرار گرفتند. در این انفجارهای سه‌گانه، 50 نفر شهید و 90 تن مجروح شدند. به گزارش تسنیم، گروه تروریستی داعش با پیش‌بینی بیانیه‌ای، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.  به گفته کارشناسان، با شکست داعش در عراق و سوریه، عملیات این گروه تروریستی در افغانستان افزایش می‌یابد. اخیرا مسکو رسما اعلام کرده بود که آمریکا حدود 10 هزار تروریست داعش را از سوریه به افغانستان هلی‌برد کرده است. از داخل افغانستان نیز بارها خبر رسیده است که نیروهای آمریکایی کاری به تروریست‌های داعش ندارند.
عوامل نفوذی
«احمد ضیا مسعود» نماینده سابق رئيس‌جمهور افغانستان در امور حکومتداری خوب، اظهار داشت: عدم توانایی دولت افغانستان در مهار حملات انتحاری، نشان‌دهنده این است که رهبری (و مدیریت) این حملات، توسط افراد با نفوذ در داخل دولت انجام می‌شود.وی به خبرگزاری آوا گفت: بدون فراهم‌کردن پناهگاه، وسایل و تسهیلات لازم، انجام چنین حملاتی،‌ ناممکن است. احمد ضیا مسعود در ادامه تاکید کرد، کسانی که در داخل دولت افغانستان به انجام این‌گونه حملات تروریستی کمک می‌کنند،‌ باید شناسایی شوند.