kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

امیل لحود: هرگاه سردار سلیمانی و سیدحسن نصرالله حرف می‌زنند، محاسبات اسرائیل به‌هم می‌خورد



رئیس‌جمهور سابق لبنان می‌گوید وقتی سیدحسن نصرالله اعلام می‌کند «ما میلیونی راهی قدس می‌شویم یا وقتی قاسم سلیمانی پس از کسب پیروزی‌ در عراق و سوریه با مقاومت فلسطین تماس می‌گیرد و برای هرگونه کمکی اعلام آمادگی می‌کند» اسرائیل مجبور می‌شود در محاسباتش تجدید نظر کند.
«امیل لحود» در گفت وگو با شبکه جهانی «الکوثر» با ‌اشاره به سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در تجمع حامیان قدس در حومه جنوبی بیروت گفته «سیدحسن نصرالله مرد عمل است. من او را می‌شناسم. او کسی است که وقتی حرفی می‌زند به آن عمل می‌کند. او یک سیاستمدار عادی نیست. وقتی می‌گوید ما میلیونی راهی قدس می‌شویم و وقتی قاسم سلیمانی پس از پیروزی‌ها در عراق و سوریه با مقاومت فلسطین تماس می‌گیرد و برای هرگونه کمکی اعلام آمادگی می‌کند، این مسائل موجب می‌شود اسرائیل در محاسباتش بازنگری کند.»
 امیل لحود سپس بر اهمیت «عزم و اراده برای شکست دادن دشمن» ‌اشاره کرده و گفته: «شکست اسرائیل در لبنان به جهانیان ثابت کرد وقتی یک گروه مصمم که خود را برحق می‌داند تصمیم به مقاومت بگیرد، دشمن هر چقدر هم قوی باشد شکست می‌خورد. به همین ترتیب بود که کشور کوچک لبنان توانست دو بار بر اسرائیل غلبه کند.»
رئیس‌جمهور سابق لبنان سپس به حوادث سال 2000 و عقب‌نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان‌اشاره کرد: «ما از قبل مطلع بودیم که اسرائیلی‌ها قصد عقب‌نشینی دارند. آنها ساعت 5 صبح فرار کردند و من شخصا ساعت هشت و نیم صبح همان روز در منطقه بودم و به مردم مناطق آزاد شده که تحت تاثیر تبلیغات نگران بودند هدف انتقام‌جویی قرار گیرند اطمینان دادم که نیروهای مقاومت افراد شرافتمندی هستند و کسی به دنبال انتقام گرفتن نیست.»
«امیل لحود» ‌گریزی هم به طرح جمع‌آوری سلاح مقاومت که دائم از سوی سازش‌کاران و مخالفان مقاومت مطرح می‌شود زد و گفت: «تفاوت ارتش با نیروهای مقاومت این است که ارتش یک نیروی نظامی منظم است که محل استقرار آن و سلاح‌هایش مشخص است. از این‌رو هدف قرار دادن آن آسان است ولی هدف قرار دادن مقاومت آسان نیست زیرا محل استقرار خاصی ندارد. آمریکایی‌ها چنین تجربه‌ای را با ویت‌کنگ‌ها در جنگ ویتنام داشتند که در یک لحظه ظاهر می‌شدند و ضربه می‌زدند و فرار می‌کردند. این گونه مبارزه بود که موجب شکست آمریکایی‌ها در ویتنام شد. از نظر من سلاح مقاومت باید در دست نیروهای مقاومت لبنان باقی بماند زیرا جنبش مقاومت کامل‌کننده ارتش لبنان است. امیل لحود تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس را هم پیش از هر چیز ناشی از «مشکلات داخلی دولت آمریکا» دانست و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا با این کار به دنبال فرار از مشکلات است: «او می‌خواهد ناکامی در داخل را با کسب موفقیت در خارج جبران کند علاوه‌بر اینکه دولت آمریکا به شدت تحت تاثیر لابی صهیونیستی قرار دارد.»
لحود اظهارات خود را چنین به پایان برد که «من نمی‌گویم کشورهای عربی و اسلامی جنگ به راه بیندازند بلکه می‌گویم کمترین کار ممکن را انجام دهند. مثلا، در واکنش به اقدام ترامپ که قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرده است آنها هم یکصدا قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اعلام کنند. یا این کشورها می‌توانند به جای سخنرانی‌های فریبنده بگویند اگر آمریکا از تصمیم خود عدول نکند ما پول‌هایمان را از آمریکا خارج می‌کنیم.»