kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

پنتاگون به کشتار 817 غیرنظامی سوری و عراقی طی 3 سال گذشته اعتراف کرد



پنتاگون رسما اعتراف کرد، در حملات اشتباهی سه سال اخیر جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق و سوریه، بیش از 800 غیرنظامی کشته شده‌اند.
فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی، اعلام کرد: بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر در دسترس است، از آغاز عملیات ائتلاف تاکنون، 817 غیرنظامی کشته شده‌اند.
ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که تحت فرماندهی آمریکا قرار دارد، حملات هوایی خود را در عراق و سوریه، از سال 2014 آغاز کرده است. البته، ناگفته نماند که این عملیات همان‌طور که خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند، بیشتر معطوف به غیرنظامیان بوده است و غربی‌ها هرگز در نبرد با داعش، جدی نبوده‌اند و حتی گزارش‌های موثق زیادی درباره ائتلاف و آمریکایی‌ها از داعش، گزارش شده است.
آمریکایی‌ها باید بروند
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری «اینترفاکس» گفت، آمریکایی‌ها باید بعد از نابودی کامل بقایای داعش،‌ خاک سوریه را ترک کنند و این مسئله (شکست داعش) خیلی زود اتفاق خواهد افتاد. به گزارش ایسنا، لاوروف افزود: اظهارات «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا درباره نیت واشنگتن مبنی بر ماندن آمریکایی‌ها در سوریه، تا زمان تحقق پیشرفت راه حل سیاسی، تعجب‌برانگیز است و این‌گونه القا می‌کند که واشنگتن حق تعیین سطح پیشرفت را برای خود حفظ کرده و می‌خواهد بر بخشی از خاک سوریه تا تحقق نتیجه مورد دلخواهش، تسلط داشته باشد. وزیر خارجه روسیه گفت، شورای امنیت با هیچ اقدام آمریکا و ائتلاف در سوریه، موافق نیست و دمشق نیز از آمریکا و ائتلاف نخواسته وارد سوریه شوند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت که آمریکا آن را تایید کرده است، تنها مردم سوریه تعیین‌کننده نظام سیاسی خود در آینده هستند و در چارچوب این دیدگاه، ما با آمریکایی‌ها در آینده تماس برقرار می‌کنیم. تسنیم نیز از روسیه گزارش داد، خانم «ماریا زاخاروا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه گفت، اقدامات غیرسازنده کشورهای غربی و برخی از کشورهای خاورمیانه در سوریه، با ادعای آنها در مبارزه با تروریسم، اصلا همخوانی ندارد. زاخاروا در پاسخ به سوالی در مورد این واقعیت که تروریست‌های داعشی در پایگاه آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند، در حالی که واشنگتن شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهد، گفت: بعد از پایان عملیات نظامی روسیه در سوریه، اکنون در پاریس گفته می‌شود که آنها(مقامات فرانسه) داعش را در سوریه نابود کرده‌اند، در واشنگتن نیز می‌گویند که بر داعش پیروز شده‌اند، در حالی که آنچه در سوریه رخ داده، کاملا مغایر با چنین ادعاهایی است. ادعای آمریکا و کشورهای غربی مبنی بر شکست دادن داعش، در حالی صورت می‌گیرد که آنها طی سال‌های اخیر، حامی داعش بوده‌اند و آمریکا مدتی است که این حمایت را علنی کرده است.
انتقال عناصر داعش
بالگردهای آمریکایی شب جمعه در منطقه دیرالزور به پرواز درآمدند و چند سرکرده داعش را که به کردهای تحت حمایت آمریکا پناه برده بودند، از این منطقه خارج و به استان کردنشین «حسکه» منتقل کردند.
به گزارش فارس، محل فرود این بالگردها، نزدیکی سد «الباسل» در جنوب حسکه گزارش شده است. ماه گذشته نیز بالگردهای آمریکایی 47 سرکرده داعش را به منطقه «الباسل» منتقل کرده بودند. آمریکا طی چند ماه گذشته به صورت‌های مختلف از داعش در منطقه بادیه سوریه حمایت کرده و گاهی نیز اطلاعات جاسوسی را در اختیار این گروه قرار می‌داده است، تا به مواضع ارتش سوریه حمله کنند. مرکز هماهنگی روسیه در «حمیمیم» نیز در ماه جاری میلادی اعلام کرد که ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا همچنان با باقی‌مانده‌های تروریست‌ها در سوریه همکاری می‌کند. به گفته این مرکز، آمریکا یگان‌های نظامی جدیدی تحت عنوان «ارتش جدید سوریه» در نزدیکی اردوگاه آوارگان شهر حسکه ایجاد کرده و در آن اردوگاه، عناصر جدا شده از گروه‌های تروریستی حضور دارند.
اظهارات اردوغان علیه بشار اسد
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، همتای سوری خود «بشار اسد» را تروریست توصیف کرد و گفت که ادامه تلاش‌ها برای برقراری صلح در سوریه با حضور او، غیرممکن است. اردوغان که در کشتار شش ساله مردم سوریه، نقش محوری داشته، انگشت اتهام را به سمت بشار اسد گرفت و گفت، با کسی که نزدیک به یک میلیون نفر از شهروندانش را کشته، نمی‌توانیم کار کنیم!
در واکنش به این اظهارات اردوغان، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: اردوغان مسئول اصلی ریختن خون سوری‌هاست و تجاوز نیروهایش به سوریه، به خاطر حمایت از تروریسم صورت می‌گیرد.کارشناسان علت خشم اردوغان علیه همتای سوری وی را پاسخ منفی دمشق به مداخله آنکارا در روند صلح سوریه می‌دانند. اردوغان و دولتش طی ماه‌های اخیر تلاش زیادی به خرج داده‌اند تا با مقامات دمشق گفت‌وگو کنند، اما مقامات سوری دست رد به سینه آنکارا زده‌اند.
سایر رویدادها
* بر اساس گزارش ناظران حقوق بشر سوریه، 39 هزار نفر طی سال 2017 در این کشور کشته شده‌اند. 2100 نفر از این کشته‌شدگان، کودک بوده‌اند.
* دمشق از افزایش پرواز هواپیماهای مسافربری عراق به سوریه و بالعکس، استقبال کرد.