kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
از وحشت تکرار حملات تروریستی

آمریکا و ترکیه در آستانه سال نوی میلادی تبدیل به پادگان نظامی شدند



آمریکا و ترکیه به عنوان حامیان اصلی دیروز داعش امروز به عنوان قربانیان این گروه وحشی در حال مقابله با تهدیدات آنها هستند. طی یکی دو روز گذشته این کشور شاهد شدیدترین تدابیر امنیتی برای مقابله با حملات احتمالی گروه‌های تروریستی بوده‌اند که تا همین چند ماه پیش علنا از آنها حمایت می‌کردند.
سال گذشته در آستانه سال نوی میلادی کشورهای مختلفی در اروپا هدف حملات تروریستی گروه داعش قرار گرفتند. در همین راستا با نزدیک شدن به آغاز سال 2018 میلادی در ترکیه و آمریکا تدابیر امنیتی ویژه‌ای در جهت مقابله با این گونه حملات اتخاذ شده است. نکته جالب این است که آمریکا و ترکیه در کنار عربستان حامیان اصلی داعش بودند و در گسترش این گروه نقش اصلی را ایفا کردند. اما با شکست داعش اکنون این گروه وحشی، حامیان خود را نیز هدف حملات قرار می‌دهد.
در همین ارتباط، پلیس ترکیه با اتخاذ تدابیر امنیتی شدید، ۱۲۰ مظنون وابسته به داعش را در آستانه سال نو میلادی بازداشت کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این تدابیر امنیتی در آستانه سالگرد حمله تروریستی به یک کلوب شبانه در اسلامبول اتخاذ شد. در حمله تروریستی به یک کلوب شبانه‌ در اسلامبول در آخرین ساعات ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶، ۳۹ نفر کشته شدند. برخی قربانیان این حمله اتباع خارجی از کشورهای هند، کانادا و کشورهای عربی بودند. واسیپ شاهین، فرماندار اسلامبول اعلام کرده بر همین اساس امسال، در آستانه سال نو میلادی ۳۷ هزار نیروی پلیس و همچنین نزدیک به ۴ هزار نیروهای نظامی برون شهری در مناطق روستایی و حومه اسلامبول به کار گرفته شده‌اند.
فرماندار اسلامبول ادامه داد: «در حال حاضر تمام تیم‌های ما در حال آماده‌باش هستند. ما تمام تدابیر امکان‌پذیر را در اسلامبول اتخاذ کرده‌ایم تا شهروندانمان سال نو را با خوشحالی و در فضای صلح‌آمیز بگذرانند.» همچنین پلیس ضد تروریسم به خانه‌هایی در ۱۲ استان در سراسر ترکیه هجوم برده و آنها را مورد بازرسی قرار داد. در این عملیات برخی اتباع خارجی بازداشت شدند. در برخی از مناطق اسلامبول از جمله شیشلی و بشیکتاش به دلایل امنیتی برگزاری مراسم و گردهمایی‌های سال نو لغو شده است. همچنین تدابیر امنیتی در میدان تقسیم اسلامبول، یکی از میدان‌های مشهور این شهر نیز تشدید شده است. یکی از مقامات پلیس اسلامبول اعلام کرد: «تدابیر امنیتی سال نو در بالاترین سطح قرار دارد. بر همین اساس هیچ‌گونه گردهمایی و یا مراسم خاصی برگزار نمی‌شود.»
در آمریکا نیز تدابیر ویژه‌ای از ترس حملات تروریستی اندیشیده شده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، پلیس نیویورک از اتخاذ شدیدترین تدابیر امنیتی چند سال گذشته در آستانه سال نو در این شهر خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، افزایش تدابیر امنیتی ناشی از دو حمله تروریستی اخیر در این شهر است که ظاهرا هر دو مورد نیز الهام گرفته از تروریست‌های افراطی داعش بوده است. جیمز اونیل رئیس‌ پلیس نیویورک اعلام کرد، هیچ تهدید مستقیم و قابل اعتنایی علیه این شهر وجود ندارد، اما از حضور گسترده‌تر و چشم‌گیرتر پلیس به منظور رعایت جانب احتیاط در آستانه سال نو میلادی خبر داد. یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا بدون هیچ‌گونه سابقه انگیزه‌های تروریستی در ماه مه(اردیبهشت) سال گذشته تعدادی از عابران را در میدان تایمز نیویورک زیر گرفت که به کشته شدن یک زن جوان و زخمی شدن 22 نفر دیگر منجر شد. مقامات امنیتی نیویورک همچنین نگران وقوع حادثه‌ای مشابه تیراندازی مرگبار لاس وگاس هستند که در جریان آن بر اثر تیراندازی تنها یک نفر از پنجره هتلی در لاس وگاس، 58 نفر کشته شدند.
پلیس نیویورک از استقرار بلوک‌های بزرگ سیمانی، موانع مسدود‌کننده حرکت خودرو و کامیون‌های حامل شن برای مسدود کردن دسترسی به میدان تایمز و ایجاد دو لایه ایست و بازرسی برای دسترسی به این منطقه خبر داد که شامل بازرسی کیف‌ها و وسایل دستی و اسکن عابرین برای یافتن سلاح می‌شود. به گفته پلیس، ماموران کاملا مسلح و سگ‌های یابنده سلاح در سراسر میدان تایمز مستقر می‌شوند و برای جلوگیری از وقوع حادثه‌ای مشابه حادثه لاس وگاس، افسران پلیس به همراه نیرو‌های امنیتی در تمامی هتل‌های اطراف این میدان حضور خواهند داشت.
گفتنی است، رهبر انقلاب پیش از این ضمن هشدار به حامیان تروریست‌های تکفیری اعلام کرده بود، یک روز این تروریست‌ها به جان حامیان خود خواهند افتاد.