kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
منابع خبری اعلام کردند

13 شرط عراق برای مذاکره با اقلیم از لغو همه‌پرسی تا تحویل تروریست‌های بعثی، داعشی


برخی منابع خبری در عراق می‌گویند نخست‌وزیر عراق برای مذاکره با مقامات اقلیم خودمختار کردستان، 13 شرط گذاشت.
روزنامه «العربی الجدید» اعلام کرده «حیدر عبادی» برای مذاکره با سران «اربیل»، 13 شرط گذاشته است: اعلام رسمی و علنی لغو همه‌پرسی جدایی، تحویل تمام گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های استان کردستان عراق به دولت فدرال، تحویل دادن کلیه درآمدهای نفتی و غیرنفتی و همچنین، تحویل کلیه مالیات‌های نهادهای دولتی اقلیم به دولت بغداد، تحویل تمام تروریست‌های بعثی و داعشی لانه کرده در اقلیم به دولت مرکزی و بازگشت اقلیم به خطوط مرزی پیش از سال 2003 (سال اشغال عراق توسط آمریکا)، تعهد دادن به دولت بغداد مبنی بر پناه ندادن به افراد تحت تعقیب ازسوی دولت عراق، انضمام شبه‌نظامیان پیشمرگ در وزارت دفاع عراق، عدم مسافرت خارجی هیچ‌یک از مقامات اقلیم به خارج مگر با موافقت بغداد و عدم پذیرش مقالات بین‌المللی مگر با موافقت بغداد، شرط‌های 13 گانه فوق است.«مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه خودمختار کردستان عراق علی‌رغم هشدارهای بغداد، همه‌پرسی غیرقانونی جدایی را روز سوم مهر برگزار کرد. پیش از برگزاری این همه‌پرسی، مقامات بغداد به بارزانی درباره پیامدهای این اقدام، هشدار داده بودند.دیروز خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق که خود از کردهای شمال این کشور است، به عبادی درباره عدم گفت‌وگو با اربیل هشدار داد و اعلام کرد که بهای خودداری از مذاکره، سنگین خواهد بود.این خبر ازسوی مقامات رسمی تایید یا تکذیب نشده است.
استعفای رئیس پارلمان اقلیم
«یوسف محمد» رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق هم دیروز از سمت خود استعفاء کرد. به گزارش مشرق، یوسف محمد به خبرنگاران گفت که در اعتراض به سیاست‌های دولت خودمختار اربیل، از پست خود کناره‌گیری کرده است.پیش از این نیز دو حزب «جماعت اسلامی» و «گوران» از حکومت اقلیم خارج شده‌اند. «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم به همراه حزب حاکم «دموکرات» شرایط سختی را می‌گذرانند.
مردم اقلیم کردستان عراق طی روزهای اخیر در اعتراض به قطع حقوق کارمندان، شرایط سخت معیشتی و فساد مقامات اقلیم، دست به اعتراضات خیابانی گسترده‌ای زده بودند.
سهم‌خواهی سرطان است
«ابراهیم جعفری» هم طی گفت‌وگوی مفصل با روزنامه سعودی «عکاظ»، اعلام کرده که اجرای طرح فدرالی و دموکراسی (در عراق) صددرصد موفق نبوده، اما دولت عراق به سمت سوق دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها بر اساس اصل تمرکززدایی گام برداشته است.وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره طرح جدایی کردستان عراق هم گفت: «ما نمی‌گوییم نگرانی تقسیم به طور کامل رفع شده است، اما درحال حاضر تا حد زیادی مطمئن هستیم که در این زمینه، نگرانی وجود ندارد.»