kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

شمار مجروحان انتفاضه به 4000 نفر رسید/مردم: کوتاه نمی‌آییم




سرویس خارجی -
قدس و مناطق مختلف کرانه باختری و نوار غزه دیروز و برای هجدهمین روز متوالی صحنه راهپیمایی و تجمعات اعتراض‌‌آمیز علیه تصمیم دونالد ترامپ در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود؛ فلسطینی‌ها به رغم خشونت‌های وحشیانه نظامیان صهیونیست می‌گویند، تا عقب‌نشینی آمریکا از این اقدام، خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
از لحظه اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تاکنون، 14 فلسطینی به‌ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به‌شهادت رسیده و حدود 4000 تن نیز زخمی شده‌اند. هر لحظه نیز بر تعداد این مجروحین اضافه می‌شود. این، جدای از فلسطینیانی است که دستگیر شده و در بازداشت گاه‌ها شکنجه می‌شوند. با وجود این همه سرکوب‌ها و فشارها، ساکنان قدس‌اشغالی،کرانه باختری و نوار غزه به تظاهرات اعتراضی خود ادامه داده و تاکید می‌کنند «کوتاه نمی‌آییم.». تظاهرکنندگان در پاسخ به فراخوان گروه‌های فلسطینی برای ادامه تظاهرات در تمام سرزمین‌های‌اشغالی گفته‌اند «همچنان محکم و استوار در برابر صهیونیست‌های متجاوز ایستادگی خواهیم کرد.»
تظاهرکنندگان همچنین تاکید می‌کنند که قدس پایتخت ابدی و همیشگی فلسطین است و آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه حقی در سرزمین فلسطین ندارند. ترامپ روز چهارشنبه 15 آذر ماه طی یک سخنرانی در کاخ سفید، قدس، قبله اول مسلمانان را «پایتخت اسرائیل» نامید! و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کند. این تصمیم با محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی بی‌سابقه‌ای حتی از سوی متحدان غربی این کشور و سازمان ملل مواجه شده است.اگر چه گزارش‌های متعددی از همراهی کشورهایی مثل عربستان و بحرین و امارات با این تصمیم منتشر شده است. از روز اعلام تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا تا به امروز که وارد روز نوزدهم می‌شویم، کرانه باختری و غزه صحنه یک رویارویی خونین میان جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیستی بوده و اکثر ناظران از این رویارویی به عنوان انتفاضه جدید یاد کرده‌اند.
ریز کارنامه فلسطینیان
 در انتفاضه جدید
بر اساس گزارش موسسات فلسطینی، تاکنون 735 عملیات مقاومتي در اين مدت انجام شده 126 پرتاب سنگ، 51 پرتاب کوکتل مولوتف، 4 تيراندازي، 6 پرتاب بمب دستي، 3 عمليات با سلاح سرد و شلیک 9 راکت از غزه به سمت اراضي‌اشغالي صورت گرفته است، همچنین از زمان آغاز اين خيزش، در 669 نقطه، درگيري رخ داده که شهرهاي الخليل و رام‌الله در کرانه باختري در صدر ليست بيشترين مورد درگيري‌ها قرار دارند؛ این در حالی است که از ابتدای اعتراضات علیه تصمیم ترامپ، رژیم صهیونیستی بیش از 500 شهروند فلسطینی را بازداشت کرده که 153 کودک و 11 زن در میان آنها دیده می‌شوند.
شلیک به 35 کودک و نوجوان
از ابتدای خیزش جدید فلسطینی‌ها تاکنون، نزدیک به 350 کودک یا نوجوان فلسطینی هدف گلوله‌های نظامیان صهیونیست قرار گرفته‌اند که حال برخی از آنان از جمله «محمد» 15 ساله که نیروهای اسرائیلی صورت او را با گلوله هدف قرار داده‌اند و هم‌اکنون تحت جراحی قرار دارد «وخیم» گزارش شده است.سازمان حمایت از کودکان فلسطینی در این باره اعلام کرده صهیونیست‌ها از کودکان فلسطینی هم نمی‌گذرند و آنان را به طور مستقیم هدف گلوله‌های جنگی قرار می‌دهند. رسانه‌های فلسطینی می‌گویند نیرو‌های صهیونیستی سرانجام «عهد تمیمی» دختر نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی که در برابر نظامی صهیونیست ایستادگی می‌کند و به صورت او سیلی می‌زند را شبانه بازداشت کردند.
گازهای ناشناخته
وزارت بهداشت فلسطین حتی اعلام کرده، سربازان اسرائیلی در درگیری‌ها از گاز ناشناخته‌ای استفاده می‌کنند که موجب احساس خفگی، بیهوشی و حتی اسهال می‌شود.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین همچنین گفته، اسرائیلی‌ها در درگیری‌ها با فلسطینیان در ایست‌های بازرسی و خطوط تماس از گاز جدیدی استفاده می‌کنند که مصدومین دچار حالت تهوع، سرگیجه، سوزش چشم، خفگی، بیهوشی و درد در استخوان و زانو می‌شوند.
سرسپردگی به سبک محمود عباس
 در حالی که همراهی سعودی‌ها با ترامپ در ماجرای قدس تقریبا بر همگان مسجل شده و رسانه‌های غربی هم گزارش‌های متعددی در این باره منتشر کرده‌اند، محمود عباس، رئیس‌بهایی تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به سؤالی راجع به نقش عربستان در منطقه و تعاملی که با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دارد با جانبداری کامل از سعودی‌ها گفته، «همه می‌دانند که عربستان همواره و تحت هر شرایطی از ما حمایت کرده است. آنها مانند برخی در امور ما دخالت نمی‌کنند و همواره بر حل مشکل فلسطین و تشکیل یک کشور فلسطینی با پایتختی شرق بیت‌المقدس به عنوان پیش‌زمینه حل دیگر مشکلات خاورمیانه تاکید کرده‌اند.(!)