kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

400 میلیون دلار، سهم تروریست‌ها در سوریه از بودجه 2018 آمریکا



رئیس‌جمهوری آمریکا در بودجه سال 2018 این کشور، 400میلیون دلار برای مسلح کردن و تجهیز تروریست‌های فعال در شمال شرق سوریه اختصاص داده بود.
«دونالد ترامپ» علی‌رغم جنجالی که این روزها علیه رئیس‌جمهورهای قبل از خود در آمریکا راه انداخته و آنها را به صرف هفت تریلیون دلار در جنگ‌های بی‌حاصل غرب آسیا متهم کرده، خود مبلغ 400 میلیون دلار در بودجه سال آتی میلادی، فقط برای «گروه‌های مسلحی که با دولت سوریه می‌جنگند» و مورد حمایت آمریکا هستند اختصاص داده است. طبق این گزارش تجزیه‌طلب‌های کرد، همان گروهی است که این بودجه به آنها اختصاص داده شده است. در ارتباط با میزان بودجه‌ای که ترامپ برای سایر تروریست‌های سوریه و منطقه در نظر گرفته، گزارشی مخابره نشده است.
به گزارش فارس، ترامپ در حالی مسلح کردن کردهای تجزیه‌طلب سوریه را در دستور کار قرار داده است که همین 19 روز قبل (12 دسامبر) طی تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، به وی قول داد حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان کرد در سوریه را قطع کند!
در ارتباط با نوع اختصاص بودجه نیز ترامپ به گونه‌ای عمل خواهد کرد که بتواند بازماندگان دیگر گروه‌های تروریستی را به داخل «نیروهای دموکراتیک سوریه» جذب کند؛ در سندی که اختصاص بودجه 400 میلیون دلاری در آن ذکر شده، این نکته نیز ذکر شده که نیروهای دموکراتیک سوریه باید از تعداد فعلی 25 هزار نفر، به 30 هزار نفر افزایش یابند و 5000 نفری که به این گروه می‌پیوندند، باید عرب باشند.
این عرب‌ها در واقع همان‌هایی هستند که تاکنون در قالب گروه‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و... با دولت سوریه می‌جنگیده‌اند. به علاوه، ذکر کلمه «عرب» در سند فوق، گستردگی توطئه آمریکا را برملا می‌کند. یعنی آمریکا برای ضربه زدن به دولت و ملت سوریه، صرفا به کردهای مسلح اکتفا نخواهد کرد، بلکه عرب‌ها را هم در نظر دارد.
به هر حال، بر اساس گزارش‌های میدانی در سوریه، آمریکا طی چند ماه اخیر، حمایت‌های خود از تروریست‌ها را کاملا علنی کرده بود. در همین ارتباط، دو هفته قبل گزارش شده بود که آمریکا در پایگاه نظامی خود موسوم به «الرمیلان» که در استان «حسکه» سوریه واقع است، عناصر شکست‌خورده داعش را مجددا سازماندهی می‌کند و به آنها، آموزش می‌دهد.
به اعتقاد کارشناسان، کردهای مسلح و تجزیه‌طلب سوری نسبت به پیامدهای همکاری خود با آمریکا، بیمناک هستند و آن طور که واشنگتن می‌خواهد، علیه دولت دمشق و ارتش سوریه، وارد عمل نمی‌شوند.
تاکنون دمشق بارها از نظامیان آمریکایی خواسته است، خاک سوریه را ترک کنند. آمریکا هم اکنون بیش از 12 پایگاه در مناطق کردنشین سوریه دارد.