kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

ناگفته‌هایی از اقدام ترامپ درباره قدس به روایت معاون سید حسن نصرالله


معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به ناگفته‌هایی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اشاره کرده و گفته، این توافقنامه با حمایت و آگاهی کامل عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به امضا رسیده و بی‌ارتباط با طرح «خاورمیانه بزرگ» هم نیست.
«شیخ نعیم قاسم» در نشستی که حزب‌الله با عنوان «قدس پایتخت ادیان آسمانی» در مجتمع امام مجتبی علیه‌السلام برگزار کرده بود اظهار داشته که «تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس، تصمیمی نیست که بدون هیچ پشتوانه و ناگهانی اعلام شده باشد بلکه این تصمیم بخشی از نقشه‌ای است که آن را توافقنامه قرن
 نامیده‌اند.»
به گفته معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان «این توافقنامه با حمایت عربستان سعودی و امارات و با نظارت آمریکا صورت گرفته است و هدفش حمایت از رژیم صهیونیستی و تضعیف فلسطینی‌ها است.»
نعیم قاسم این را هم اضافه کرد که «این توافقنامه چهار بخش دارد: اول اینکه قدس به اسرائیل تعلق دارد و به جای شرق قدس، ابودیس پایتخت فلسطین باشد، دوم اینکه عربستان سعودی کمک‌های مالی لازم را برای همه پناهندگان و آوارگان فلسطینی در کشورهای مختلف به عهده بگیرد و به آنها به جای تحویل منازلشان معادل مالی پرداخت شود.
آنها نیز باید بازنگشتن به منازل خود را امضا کنند و همانجا که هستند بمانند و با این اقدام حق بازگشت آنان بطور کامل لغو می‌شود که با حمایت عربستان سعودی و امارات و با نظارت آمریکا صورت می‌گیرد. سوم اینکه زمین‌های کرانه باختری که در آنها شهرک‌سازی صورت گرفته تقریبا بطور کامل برای اسرائیلی‌ها باقی خواهد ماند و با برخی زمین‌ها به مساحت‌های نزدیک به مساحت صحرای سینا در نزدیکی نوار غزه جایگزین می‌شود.
چهارم اینکه فلسطین نه محافظی داشته باشد و نه ارتشی که از آن دفاع کند و تنها تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد و زیر فشارهای اسرائیل همچنان باقی بماند تا آسیبی از ناحیه فلسطین به اسرائیل نرسد.»
خطر واقعی همین اسرائیل است
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین به طرح شکست خورده خاورمیانه بزرگ اشاره کرد و گفت: «رژیم صهیونیستی خطر واقعی برای منطقه و کشورهای مختلف بوده و منشأ تمام مشکلات منطقه به شمار می‌آید. جنگ عراق و ‌اشغال آن توسط آمریکا، مشکلاتی که آمریکا در برخی از کشورهای منطقه به وجود آورد که به بهار عربی منجر شد و هدف اصلی آن تضعیف این کشورها بود.
 جنگی که در سال 2006 از سوی اسرائیل بر لبنان تحمیل شد و به دستور آمریکا بود، تجاوز به سوریه در سال 2011 هم از جمله مسائلی بود که آمریکا می‌خواست نتیجه آن به نفع اسرائیل منتهی شود. بنابراین همه مشکلات ما از اسرائیل است و این رژیم منطقه را نگران کرده است و باعث جلوگیری از پیشرفت منطقه می‌شود.»