kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئیس ‌انجمن حقوق بشر بحرین:

صدها مبارز بحرینی محاکمه نظامی می‌شوند



رئیس‌انجمن حقوق بشر بحرین اعلام کرد اگر حرکت‌های بین‌المللی صورت نگیرد صدها نفر در بحرین به صحن دادگاه نظامی کشیده شده و محاکمه نظامی خواهند شد.
«باقر درویش» رئیس‌انجمن حقوق بشر بحرین در کنفرانس خبری «مرگ یا اعتراف» گزارشی که توسط چهار مرکز حقوق بشری بحرینی درخصوص موارد نقض حقوق در محاکمه مجموعه‌ای از زندانیان سیاسی بحرین در دادگاه نظامی تهیه شده است را ارائه کرد. به گفته وی دادگاه نظامی بحرین در محاکمه‌ای ساختگی و ناعادلانه این افراد را متهم به برنامه‌ریزی برای ترور فرمانده نیروهای مسلح بحرین (وزیر دفاع، خلیفه بن احمد آل‌خلیفه) نموده و در نظر دارد امروز دوشنبه (۴ دی) علیه این جوانان حکم را اعلام کند
باقر درویش در این کنفرانس خبری گفت: نام گزارش «مرگ یا اعتراف» از گفته‌های یکی از شکنجه‌شدگان پرونده برگرفته شده است که بیان داشته ما زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها تنها دو انتخاب پیش رویمان داشتیم، یا اعتراف کردن به آنچه که می‌خواهند و یا چشیدن طعم مرگ. شکنجه در این پرونده تا حدی بوده است که این جوانان طعم مرگ و لحظات احتضار و جدا شدن از روح را چشیده‌اند.
فعال حقوقی بحرین گفت: نظام بحرین و سیستم قضایی اجازه ورود هیچ گروه حقیقت‌یاب بین‌المللی به این پرونده را نمی‌دهد چرا که باعث فضیحت نظام بحرین است و به همین سبب نیز دادگاه بصورت سری و غیر علنی برگزار می‌شود.درویش تصریح کرد: گزارش «مرگ یا اعتراف»تنها بیانگر بخش کوچکی از تجاوزاتی است که در بحرین رخ می‌دهد.
رئیس‌انجمن حقوق بشر بحرین اضافه کرد: مدعی اول این پرونده فرمانده نیروهای مسلح بحرین است که ادعا شده مجموعه‌ای از جوانان با تشکیل پادگان کوچک نظامی نقشه ترور وی را طراحی نموده‌اند. وی هم مدعی است و هم تعیین‌کننده قضات دادگاه نظامی.
وی افزود: در میان متهمان این پروند «سید علوی الموسوی» از همراهان دائمی آیت‌الله عیسی قاسم ، «محمد المتغوی» از اعضای کمیته حقوقی جمعیت الوفاق و همچنین سه نوجوان و جمع دیگری هستند که به شیوه خودسرانه ربوده شده‌اند.به گفته درویش، «سید علوی الموسوی» به مدت یکسال ربوده شده و از سرنوشت وی خبری در دست نبوده است و تمامی تلاشهای خانواده‌اش نیز برای دریافت هرگونه خبری از وضعیت وی بی‌نتیجه مانده است. درخصوص دیگر متهم پرونده «سید فاضل سیدعباس» نیز وضع بر همین‌ منوال بوده است و دیگر متهمان نیز با مدت کمتری از ربوده شدن در همین شرایط بسر برده‌اند.
رئیس‌انجمن حقوق بشر بحرین تصریح کرد: تشتت و تخلفات قانونی بسیاری در بحرین وجود دارد که بیانگر شدت حاکمیت حکومت پلیسی و امنیتی در بحرین است و نظام تعمداً به آنها متوسل می‌گردد. باقر درویش در این کنفرانس خبری گفت: اگر فرمانده نیروهای مسلح بحرین هم مورد این شکنجه‌هایی که در قفس‌های اتهام و اتاقهای بازجویی شاهدیم قرار بگیرد شاهد خواهیم بود که وی اعتراف خواهد کرد خودش برنامه‌ریز و پشت‌پرده گروه‌های تروریستی ادعایی‌ست.
رئیس‌انجمن حقوق بشر بحرین با بیان اینکه فرماندهان نیروهای مسلح بحرین و مسئولان دادگاه نظامی همگی مسئول تجاوزاتی هستید که در بحرین رخ می‌دهد افزود: حداقل ۱۱ شیوه تجاوز و شکنجه بر ضد متهمان توسط شما مورد استفاده قرار گرفته است.درویش تصریح کرد: پادشاه بحرین عهده‌دار و مسئول قانونی هرگونه حکم ظالمانه‌ای است که روز دوشنبه پیش رو صادر گردد و این برخاسته از صلاحیت‌هایی است که قانون اساسی بحرین در اختیار او قرار داده است. وی گفت: بدنهای شکنجه شده در دادگاه‌های نظامی شاهدی بر سطح التزام بحرین به قوانین و توصیه‌های ژنو است.
این فعال بحرینی گفت: دادگاه نظامی جرأت ندارد هیچ کدام از مسئولان نظامی را که در تجاوزات دست دارند محاکمه کرده و یا در این خصوص از آنها بازجویی کند، دادگاه نظامی تنها در مقابل غیر نظامیان قدرت خود را به نمایش می‌گذارد.
رئیس ‌انجمن حقوق‌بشر بحرین تاکید کرد: با اصلاحات پادشاهی قانون دادرسی نظامی در بحرین حتی یک توییت و هر اظهارنظر مخالفی ممکن است با شدیدترین عقوبت‌ها مواجه شود و در قضایایی شاهد صدور حکم‌های سنگین اعدام و حبس ابد باشیم این فاجعه‌ای قضایی در بحرین و جزئی از نقشه نظام برای ریشه‌کنی مخالفان سیاسی خود از صحنه و انتقام‌جویی از شهروندان، زندانیان سیاسی و رهبران معارضان است. او گفت: اگر حرکتهای بین‌المللی صورت نگیرد صدها نفر در بحرین از بعد از این دوشنبه به صحن دادگاه نظامی کشیده شده و محاکمه نظامی خواهند شد.