kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

موافقت ترامپ با ارسال صدها میلیون دلار سلاح برای تروریست‌ها در سوریه


 
 یک روزنامه چاپ ترکیه خبر داد، رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال صدها میلیون دلار سلاح برای تروریست‌ها در داخل سوریه، موافقت کرد.
در حالی که تحولات در سوریه به سرعت به سمت آرامش پیش می‌رود و مردم این کشور نیز با حضور گرم و شکوهمندانه خود در جشن‌های ملی(از جمله جشن شهر حلب)، حمایت خود را از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، به نمایش می‌گذارند، آمریکا برای تغییر این روند، تلاش خود را دوچندان کرده است.
پیش از این و در هفته‌های گذشته خبر رسیده بود که مربیان آمریکایی عناصر شکست‌خورده داعش را در پایگاه آمریکایی «الرمیلان» ‌استان «حسکه» سوریه، دوباره سازماندهی می‌کنند و به آنها آموزش می‌دهند.
در ادامه این روند،‌ دیروز نیز خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، گزارش داد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال سلاح به ارزش صدها میلیون دلار، برای تروریست‌ها در سوریه، موافقت کرده است. ترامپ در واقع، فهرست تسلیحاتی را که پنتاگون 12 دسامبر(22 آذر) برای وی فرستاده بود، امضا کرد.
این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا درست برخلاف خواسته دولت و ملت سوریه است. با موافقت ترامپ، هزاران قبضه مسلسل سنگین، موشک‌های ضد تانک، خمپاره و راکت‌انداز به سوریه ارسال خواهد شد.
تاکنون بارها دولت سوریه به حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور، اعتراض کرده است.
آمریکا در حال حاضر بیش از 12 پایگاه نظامی در خاک سوریه دارد که بیشتر آنها در استان کردنشین «حسکه» واقع شده‌اند.
شهر «رقه» نیز تحت اشغال کردهای مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد.
البته، ناگفته نماند، ترامپ علی‌رغم سیاست جنگ‌طلبانه و میلیتاریستی خود در غرب آسیا، مرتبا از دولت‌های قبلی آمریکا به خاطر اتخاذ چنین سیاستی، انتقاد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، جمعه گذشته نیز ترامپ طی یک اظهارنظر توئیتری، نوشت: پس از صرف هزینه احمقانه هفت تریلیون دلاری در خاورمیانه، زمان بازسازی کشورمان فرا رسیده است. این اظهارنظر در حالی صورت می‌گیرد که به اعتقاد کارشناسان، آمریکا برای اینکه سیطره خود را در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان، حفظ کند، مجبور است سیاست‌های میلیتاریستی خود را ادامه بدهد.
گفت‌وگوی ملی سوریه
«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه، اعلام کرد، کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه 29 و 30 ژانویه آینده(9 و 10 بهمن آینده) برگزار می‌شود و در این کنگره نمایندگان همه طرف‌های مناقشه شامل دولت دمشق، مخالفان(چه حاضر در داخل و چه خارج) و گروه‌های مسلح مخالف شرکت خواهند داشت.
وی گفت که ایران، ترکیه و روسیه به عنوان ضامن آتش‌بس در سوریه، با برگزاری این کنگره در شهر «سوچی» روسیه موافقت کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، این مقام روس تاکید کرد: «ما مایل هستیم تا خود سوری‌ها با یکدیگر به توافق رسیده و مسائل را خودشان حل و فصل کنند. مسلما در این رابطه نباید فشاری از طرف سازمان ملل به آنها وارد شود و نقش این سازمان هم مانند کشورهای شرکت‌کننده در آن، باید اصلاح‌گرایانه و هدایت‌کننده باشد و اعمال نفوذی نشود.»
الکساندر لاورنتیف با یادآوری اینکه محدوده زمانی مشخصی برای برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه تعیین نشده، تصریح کرد:‌«این کنگره می‌تواند تا شش ماه و حتی تا یک سال ادامه یابد.» وی گفت: «مسئله مهم آن است که این روند آغاز شده و محیط مناسبی برای بررسی مسائل توسط خود سوری‌ها فراهم شود.»
وی در عین حال توضیح داد: «این امیدواری وجود دارد که در جریان برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه، کمیته یا کمیسیون اصلاحات قانون اساسی سوریه تشکیل شود. البته مسائل مختلفی در این کنگره مورد بررسی قرار خواهد گرفت که مهم‌ترین آنها اصلاح قانون اساسی و بعد از آن هم ایجاد شرایط لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد زیر نظر سازمان ملل و با حضور ناظرین بین‌المللی است. بعد از آن نیز بازسازی سوریه در اولویت قرار دارد و ممکن است کمیته یا گروه ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شود.
محاصره تروریست‌ها
ارتش سوریه به همراه نیروهای مردمی در عملیات دیروز خود توانستند با پیشروی در منطقه «حرفا»  واقع درجنوب غربی دمشق، حلقه محاصره تروریست‌ها را در این منطقه تنگتر کرده و مناطق جدیدی را از اشغال آنها آزاد کنند.
این مناطق در نزدیکی مرزهای اداری استان قنیطره واقع شده و یکی از مهمترین مناطقی است که تروریست‌ها و شبه نظامیان موسوم به «تجمع الحرمون» با استفاده از این مناطق به روستاهای «حرفا» و المقروصه» حملات خمپاره‌ای و موشکی انجام می‌دادند.
جعه گذشته نیزنیروهای ارتش سوریه توانسته بودند ورودی شرقی منطقه «بیت جن» در «حرفا»را به تصرف خود درآورند.
از سوی دیگر، تروریست‌های مسلح اقدام به شلیک راکت و خمپاره به محله «السحاری» در شهر «درعا »کردند . ارتش سوریه نیز در واکنش به این حملات، مواضع آن‌ها را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد.
تروریست‌های جبهه النصره طی هفته گذشته چند نوبت به مناطق شهر دمشق حملات خمپاره‌ای و راکتی انجام دادند . بر اثر این حملات ، چند تن کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.