kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

پوتین: راهبرد جدید آمریکا تهاجمی است /ما ساکت نمی‌نشینیم


رئیس‌جمهوری روسیه چند روز پس از انتشار راهبرد جدید امنیت ملی «دونالد ترامپ»، آن را تهاجمی خواند و وعده داد که با آن مقابله کند.
تنش در روابط آمریکا و روسیه قرار نیست فروکش کند. هفته گذشته ترامپ سند راهبرد امنیت ملی خود را منتشر کرد که در آن  روسیه را یک قدرت تجدیدنظرطلب خوانده است. دیروز نیز خبر رسید که آمریکا  قصد دارد سلاح‌های مرگبار به اوکراین بفروشد. همزمان وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که دو گردان مجهز به سامانه اس‌400 را در کریمه بیخ گوش اوکراین مستقر خواهد کرد. دیروز همچنین پوتین در نشستی با مقام‌های ارشد امنیتی و نظامی روسیه راهبرد امنیت ملی جدید دولت ترامپ را تهاجمی و پرخاش‌جویانه خوانده و گفت، مسکو این مسئله را در اقداماتش لحاظ خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، پوتین در این سخنرانی که به‌طور زنده از تلویزیون دولتی هم پخش ‌می‌شد اظهار داشت که در زبان دیپلماتیک استراتژی امنیتی جدید آمریکا را مقابله‌جویانه می‌نامند اما اگر از زبان نظامی استفاده کنیم، ماهیتی پرخاش‌جویانه دارد. پوتین تاکید کرد که استراتژی جدید آمریکا تنها سندی روی کاغذ نیست، بلکه برای اجرای آن «اقدامات مشخصی هم انجام می‌گیرد و تامین مالی هم می‌شود».
پوتین در این رابطه به تاسیسات و پایگاه‌های نظامی ناتو که «به مرزهای روسیه نزدیک می‌شوند» و همچنین بودجه نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار (بیش از ۶۰۰ میلیارد یورو) است.
وی همچنین  آمریکا را متهم کرد به اینکه معاهده هسته‌ای موسوم به «قوای هسته‌ای میان‌برد مربوط به سال ۱۹۸۷» را که برای از بین بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف در میان‌برد و کوتاه برد درنظر گرفته شده بود، زیر پا گذاشته شده است.
با وجود آنکه بودجه نظامی روسیه تنها کسری از بودجه پنتاگون است اما پوتین گفت که روسیه به توسعه تکنولوژی‌های جدید ادامه خواهد داد و حتی می‌خواهد در برخی حوزه‌ها در جهان رهبر باشد تا از منافع خود در دنیا محافظت کند.پوتین اظهار داشت: روسیه باید جزو کشورهای رهبری‌کننده بوده و در برخی حوزه‌های مربوط به ایجاد ارتش نسل جدید باید رهبر مطلق باشد.وی افزود: ما باید از روند تغییر در توازن قدرت در جهان و در درجه اول در نزدیکی مرزهای روسیه و در اروپا جایی که زیرساخت‌های ناتو سریعا در حال ایجاد شدن هستند پیروی کنیم.