kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

اظهارات وزیر خارجه امارات علیه عثمانی‌ها روابط آنکارا و ابوظبی را شکرآب کرد


رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به بازانتشار توئیتی از سوی وزیرخارجه امارات علیه فرماندار عثمانی در مدینه، گفت: حد خودتان را بدانید.
«رجب طیب اردوغان» در واکنش به پیام «عبدالله بن‌زاید»، وی را جاهل خواند و گفت که این وزیر از پول و نفت اضافی لوس شده است. اردوغان اضافه کرد: بی‌ادب! آن وقت که اجداد من از مدینه دفاع می‌کردند، اجداد تو کجا بودند؟
اردوغان با تأکید بر اهمیت نقش ترک‌ها در دفاع از اسلام افزود، «محافظت از امانت‌های مقدس در کاخ توپکاپی همراه با تلاوت ٢۴ ساعته قرآن همیشه ادامه دارد. اما اگر از کسی که چنین بی‌احترامی و تحقیری کرده است بپرسید که این امانات چیست، مطمئن باشید که نمی‌داند. اینها اینگونه جاهل هستند.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین خطاب به وزیرخارجه امارات اظهار داشت، «فخرالدین پاشا»، برای دفاع از آن خاک‌ مقدس به مدینه رفت. آن وقت شما بیچاره‌ها با این اظهارات خود درباره ما و اجدادمان هذیان می‌گویید.
وی افزود: در حال حاضر شاهد هستید که متاسفانه برخی در نزدیکی شما ادعاهای پوچ و بی‌اساس و مداومی دارند. حد خودتان را بدانید، این حرف‌های شما بدین معنی است که این کشور را نمی‌شناسید، اردوغان را نمی‌شناسید، از اجداد ما هیچ چیز نمی‌دانید.
وزیر خارجه امارات توئیتی را بازنشر کرده که در آن عنوان شده ترک‌ها اموال و دارایی‌های ساکنان شهر پیامبر (ص) را ربوده و آنها را با قطارهایی به شام و اسلامبول بردند، آنها اجداد اردوغان بودند و این گذشته آنها با اعراب مسلمان است.
«کمال کلیچدار اوغلو»، رئیس‌حزب مخالف «جمهوری خواه خلق» ترکیه نیز گفت، ترکیه باید سفیرش در امارات را فرابخواند و تا زمانی که «عبدالله بن زاید آل نهیان»، وزیر خارجه این کشور، به خاطر دزد خواندن فخر الدین پاشا(آخرین فرماندار امپراتوری عثمانی در مدینه منوره)، به صورت رسمی از ترکیه عذرخواهی نکند، اجازه بازگشت سفیر به ابوظبی را ندهد. اظهارات وزیر خارجه امارات موجی از خشم را در ترکیه برانگیخته است
پنجشنبه گذشته نیز وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امارات، «خوله علی الشامسی» کاردار سفارت این کشور در آنکارا را فراخوانده و از وی درباره این اظهارات، توضیح خواست.