kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
سازمان ملل هم ایرانی بودن موشک انصارالله را رد کرد

خوش رقصی نیکی هیلی برای شیوخ جنایتکار عربستان و امارات


سرویس سیاسی-
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در اقدامی مضحک مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد. آل‌سعود دقایقی بعد از اظهارات هیلی و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران،از این شوی تبلیغاتی آمریکا استقبال کرد.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه هفته گذشته در اقدامی مضحک مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد و گفت که دیگر نمی‌توان اجازه ادامه این رفتار غیرقانونی را به ایران داد.
هیلی گفت: ترامپ در مورخ 13 اکتبر، سیاست جدید ما علیه ایران را اعلام کرد که مبتنی بر تمرکز بر همه فعالیت‌های رژیم ایران است یعنی دیگر فقط بر توافق هسته‌ای تمرکز نخواهیم داشت بلکه بر اقدامات ثبات‌زدا و برنامه موشکی آنها هم تمرکز می‌کنیم.
وی در ادامه مدعی شد: توافق هسته‌ای هیچ کاری برای معتدل‌سازی رژیم ایران نکرد. کمک‌های سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان خطرناک و گروه‌های تروریستی منطقه، در حال افزایش است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهارنظری مضحک مدعی شد:در این انبار، شواهد قطعی از ‌اشاعه غیرقانونی تسلیحات ایرانی و استفاده از آنها برای حمله علیه شرکای ما در منطقه را ارائه می‌دهد.قطعات موجود در پشت سر من، متعلق به موشکی است که حوثی‌های یمن به سمت یک فرودگاه غیرنظامی در ریاض شلیک کرده‌اند؛ تکرار می‌کنم، یک فرودگاه غیرنظامی در یک کشور عضو جی-20 که روزانه ده‌ها هزار مسافر در آن تردد می‌کنند.فکرش را بکنید که این موشک به سمت فرودگاه دالاس یا جان اف کندی یا فرودگاه‌های پاریس، لندن یا برلین شلیک شده بود.
هیلی ادامه داد:آنچه مهم است، چیزی است که اینجا نمی‌بینید.این یک موشک بالستیک کوتاه‌برد است و این موشک‌ها باله‌های میانی دارند. اما روی بقایای این موشک، چنین باله‌ای نیست و موشک ایرانی قیام، تنها موشک بالستیک کوتاه‌برد جهان است که چنین باله‌هایی ندارد. بر روی این موشک، لوگوی صنایع شهید باقری هم دیده می‌شود که آن هم متعلق به ایران است.این قطعات از عربستان و امارات آورده شده ولی دیگر اعضای جامعه جهانی هم به ما رجوع کرده و می‌گویند که با ایران مشکل دارند. پرزیدنت ترامپ با عدم اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اولین گام را در برابر ایران برداشت و حالا نوبت کنگره است که با نگاه به شواهدی که در این انبار می‌بینیم، اقدام کند.
عربستان سعودی دقایقی بعد از اظهارات ضدایرانی نماینده آمریکا در سازمان ملل و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران، از این شوی تبلیغاتی آمریکا استقبال کرد.خبرگزاری حکومتی عربستان سعودی (واس) گزارش داد، ریاض از اظهارت «نیکی هیلی» در کنفرانس خبری که در آن مدعی شد که ایران نیروهای انصارالله یمن را مجهز به تسلیحات پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک کرده است، استقبال می‌کند.
آل‌سعود که بیش از 2 سال است یمن را از دریا، خشکی و آسمان به شدت محاصره کرده است، هم‌سو با هیلی و اتهام‌های بی‌اساس وی مدعی شد که ایران از نیروهای انصارالله در یمن حمایت نظامی می‌کند.
دیروز موگرینی، امروز هیلی
هفته گذشته، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه‌ای در پارلمان اروپا ادعا کرده بود که در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای تعامل سازنده در منطقه است. او گفت که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است.
اواخر هفته گذشته نیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در نمایشی تبلیغاتی و واهی با حضور در برابر آهن‌پاره‌هایی که ادعا شده لاشه موشک‌های ایرانی است، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انصارالله یمن شد.
در حقیقت اقدام نیکی هیلی به نوعی ادامه اقدام موگرینی و با هدف تحمیل برجام‌های جدید به ایران است.
در ماههای اخیر، آمریکا و اروپا به دنبال شکست‌های پی‌در‌پی خود در منطقه که حضور مقتدرانه ایران عامل اصلی آن بوده است‌، با تکرار ترفند نخ نما ولی پرکاربرد «پلیس خوب-پلیس بد» طرح ادامه مذاکرات با هدف گنجاندن موضوع موشکی کشورمان در برجام را مطرح کرده و بر آن پا فشاری می‌کنند.
 این پیشنهاد موذیانه با قاطعیت از سوی ایران رد شده و اعلام گردید که مسایل موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست.«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه ۹۵- در یادداشتی تاکید کرد:«مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».
راهبرد دولت ترامپ با همراهی کشورهای اروپایی عضو 1+5 و رژیم صهیونیستی، آغاز مجدد مذاکره و تحمیل برجام‌های جدید موشکی، منطقه‌ای و... است. در این ارتباط، ژست دروغین مخالفت با برجام از سوی آمریکا و ژست همراهی اروپا در برجام با ایران، تمدید تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌ها و بالا نگاه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است.
مقامات غربی به دنبال آن هستند تا به خیال خام خود مجددا با ابزار مذاکره و با کمترین هزینه، محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.
همصدایی اروپا با آمریکا
برخی از دولتمردان در کنار مدعیان اصلاحات و نشریات زنجیره‌ای مدعی بودند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است. اما این ادعا هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت.
پارلمان اروپا روز چهارشنبه هفته گذشته با بیان ادعاهای اثبات‌نشده از ایران خواست وارد فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک نشود.
به گزارش جروزالم‌پست، در بیانیه پارلمان اروپا فعالیت‌های موشکی ایران تهدید امنیتی خوانده شده‌ و بر ضرورت اجرای کامل قطعنامه 2231 تأکید شده است. این قطعنامه ایران را از انجام هر گونه فعالیتی مرتبط با «موشکهای بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای» شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوریهای موشکهای بالستیک منع می‌کند؛ موشک‌های ایران برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند. پارلمان اروپا در این بیانیه همچنین خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) توسط تمامی طرف‌ها شده است.
واکنش ظریف
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه به نمایش تبلیغاتی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.
ظریف با انتشار عکسی از «کالین پاول» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پیش از حمله به عراق و «نیکی هیلی» در توئیترش نوشت: «وقتی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم...».
وی همچنین تاکید کرد: در حالی که ایران از روز نخست، خواستار آتش‌بس، کمک‌رسانی و گفت‌وگو درباره یمن شده است، آمریکا با اقدام به فروش سلاح، متحدانش را برای کشتار غیرنظامیان و تحمیل قحطی تقویت کرده است. هر قدر هم واقعیت‌ها و شواهد وارونه ارائه شوند، نمی‌توان همدستی آمریکا در جرائم جنگی را پنهان کرد.
به گزارش فارس، در پی کنفرانس مطبوعاتی نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل که در واشنگتن صورت گرفت و وی طی آن تلاش کرد با ارائه برخی مدارک ساختگی ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کند، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی،این اتهامات را قویاً رد کرد و این اقدام را ادامه سیاست‌های خصومت آمیز و مغرضانه دولت آمریکا علیه ایران دانست.
سرپوش گذاشتن بر جنایات آل‌سعود
در بخشی از این بیانیه آمده است: در حالیکه ایران موشکی به یمن ارسال نکرده، این جار و جنجال‌ها فقط برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسار گسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است. تصادفی نیست که این اتهامات سفیر آمریکا در سازمان ملل، درست دو روز پس از ادعای نامبرده در مصاحبه با سی‌ان‌ان صورت می‌گیرد که وی طی آن مدعی شد جنگ مشترک ما و متحدان منطقه‌ای‌مان علیه ایران بسیار مهم‌تر از مصائب فلسطینیان و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:این اتهامات همچنین با هدف سرپوش نهادن بر جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن با مشارکت و حمایت همه‌جانبه آمریکا مطرح می‌شود. بعلاوه، این اقدامات در پی انحراف توجه جامعه جهانی و منطقه از تجاوز نافرجام علیه مردم مظلوم یمن است که تاکنون به کشتار بیش از ده هزار نفر غیرنظامی، آوارگی بیش از سه میلیون نفر، نابودی زیرساخت‌های یمن و سیستم بهداشتی آن منجر شده و همانگونه که سازمان ملل هشدار داده، این کشور را در آستانه بزرگترین قحطی و گرسنگی جهان طی دهه‌های اخیر قرار داد‌ه است.
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: همزمان با نمایش جعلی نیکی هیلی، عربستان سعودی با تسلیحات آمریکایی به یمن حمله کرد و بسیاری از مردم در این حملات کشته شدند. آمریکا، که درحال ارسال صدها میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی برای کشتن مردم بیگناه است، صلاحیت بررسی همچین موضوعی را ندارد.
تکذیبِ سازمان ملل
معاون سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت که هیچ ادله‌ای مبنی بر اینکه موشک‌های شلیک شده به عربستان، ایرانی بودند، وجود ندارد.
فرحان حق در نشست خبری که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، اعلام کرد که سازمان ملل در مورد موشک‌های شلیک شده به عربستان، گزارشی را ارائه کرده و هیچ ادله‌ متقنی مبنی بر تعیین منبع سازنده این موشک‌ها ندارد.
وی افزود: همانطور که می‌دانید دبیرکل هر شش ماه یک بار گزارشی درباره اجرای قطعنامه 2231(سال 2015) شورای امنیت ارائه می‌دهد گزارشی که بخشی از آن شامل جزئیات ابعاد مختلف فعالیتهای ایران را شامل می‌شود. گزارش جاری تحلیلی هم درباره سلاح‌ها هم دارد و موشک‌هایی که از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک شدند. در پاراگرافی در این گزارش گفته می‌شود که هیچ مدرک قطعی درباره منشا این موشکها وجود ندارد.
شبکه روسیا الیوم با انتشار این اظهارات آقای فرهان حق گزارش داده که سازمان ملل اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران را تکذیب کرده است.
قطعات آمریکایی
در روزهای گذشته مجله «فارن‌پالیسی» در گزارشی نوشت: هیئت محققان سازمان ملل متحد تلاش کرده‌اند درباره ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر نقش ایران در تأمین موشک‌های مورد استفاده گروه‌های یمنی بررسی‌های لازم را انجام دهند.
هیئت تحقیق سازمان ملل ماه گذشته در گزارشی به جانبداری از ادعاهای اثبات‌نشده آمریکا و عربستان پرداخت و ادعا کرد موشک مورد استفاده برای حمله به فرودگاه بین‌المللی «خالد ملک» حاوی قطعات ایرانی بوده است.
اما تحقیقات فارن‌پالیسی نشان می‌دهند که موشک حوثی‌ها حاوی قطعاتی بوده که سازنده آن یک شرکت آمریکایی بوده است.
هیئت کارشناسان سازمان ملل که وظیفه نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی یمن را بر عهده‌دارند ماه گذشته به این جمع‌بندی رسیدند که هنوز درباره هویت تأمین‌کننده یا واسطه انتقال این موشک‌ها به یمن، شواهدی در اختیار ندارند. علاوه‌بر این، گوترش هم از متهم کردن ایران به تأمین موشک برای اعضای انصارالله خودداری کرد.
العالم در گزارشی نوشت: دو خبرنگار زن فرانسوی برای نخستين بار با لباس مبدل به یمن رفته و فاش کرده‌اند بمب‌هایی که رژیم سعودی بر سر مردم مظلوم یمن می‌ریزد آمریکایی و از نوع ممنوعه خوشه‌ای‌ است.
واکنش انصارالله
به گزارش تسنیم، به نقل از المنار، محمد علی الحوثی رئیس‌کمیته عالی انقلابی یمن ادعاهای آمریکا درخصوص منبع ساخت موشک‌های شلیک شده به عربستان را رد کرد.
وی در صفحه خود بر روی توییتر نوشت: اگر می‌خواستیم موشک‌های ایران را وارد کنیم، موشک‌های پدافند هوایی را وارد می‌کردیم.
الحوثی گفت: این آمریکا است که ائتلاف متجاوز را به سلاح‌های ممنوعه مجهز می‌کند و ملت یمن را می‌کشد.
رئیس‌کمیته عالی انقلابی یمن گفت: آمریکا در عرصه سیاسی و نظامی در نبرد یمن شکست خورد و این شکست عدم کارایی سلاح‌های آنها را مشخص کرد.
همچنین در اولین واکنش‌های یمنی‌ها به نمایش تبلیغاتی و واهی آمریکایی‌ها درباره ارسال تسلیحات و موشک‌های ایرانی به انصارالله یمن، یکی از سخنگویان انصارالله این ادعا را رد کرده و آن را تلاشی از سوی واشنگتن برای انحراف توجهات از موضوع به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دانسته است.
«عبدالمالک العریجی» گفت:بعد از سه سال جنگ(در یمن)، آمریکا ناگهان مدارکی از حمایت ایران از حوثی‌ها پیدا می‌کند.
وی با لحن کنایه آمیز افزود:آمریکا تا حالا هیچ مدرکی از همه موشک‌هایی که از یمن شلیک شده بود پیدا نکرده بود. داستان چیز دیگری است. آنها(آمریکایی‌ها) می‌خواهند به عرب‌ها داستانی برای انحراف توجهاتشان از موضوع بیت‌المقدس بدهند تا به جای اینکه از اسرائیل عصبانی بشوند، لولوی ایران را به نمایش در ‌آورند.
مقامات دفاعی آمریکا رد کردند
مقامات دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفتند مدارک ادعایی هیلی علیه ایران نمی‌تواند ادعاهایش را ثابت کند.
روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی ادعاهای ضدایرانی«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل پرداخته و تاکید کرد مقامات آمریکایی نتوانستند بگویند مدارک و تجهیزاتی که نشان دادند چگونه اتهامات علیه ایران را ثابت می‌کند.
نیویورک تایمز با بیان اینکه مدارکی که هیلی نشان داد نمی‌تواند ادعاهایش را ثابت کند، نوشت:مقامات دفاعی می‌گویند که نمی‌توانند تعیین کنند این سلاح‌ها چه زمانی برای یمن ارسال شده است و حتی ممکن است قبل از صدور قطعنامه شورای امنیت باشد. حتی تعداد دیگری از کارشناسان می‌گویند که نمی‌توانند تعیین کنند چه زمانی این سلاح‌ها استفاده شده‌اند.
در ادامه این مطلب تاکید شده که مقامات نظامی آمریکا همچنین نمی‌توانند بگویند این مدارک چه زمانی به دست آمده‌اند.
«جفری لوئیس» تحلیلگر اندیشکده مطالعات بین‌الملل در مونتری نیز می‌گوید هیچکدام از سلاح‌های نمایش داده شده توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند و به همین دلیل، حتی در صورتی که ایران تأمین‌کننده آنها بوده باشد، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت به شمار نمی‌رود.
واکنش روسیه
ولادیمیر دیدوشکین سفیر روسیه در یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس روسیه ادعای تحویل موشک از ایران به گروه انصار‌الله یمن را رد و تاکید کرد که توانمندی‌ها و مهارت‌های خود یمنی‌ها از جمله برخورداری آنها از کارشناسان ساخت موشک را نمی‌توان دستکم گرفت.
وی افزود: ماهواره‌های آمریکا و انگلیس به ائتلاف عربی در پیگیری ورود احتمالی سلاح به داخل یمن کمک می‌کنند و ناتوانی ائتلاف در رصد و شناسایی موشکی که طول آن چندین متر  است، امری محال و غیرممکن است.
اجرای کمدی نتانیاهو
اظهارات مضحک نیکی هیلی یادآور اجرای کمدی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل بود که نشان می‌دهد دشمنان ما جز اجرای نمایش‌های پر از تناقض و دروغ سازی، دیگر راهی برایشان باقی نمانده است.
در سال 91، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی در سازمان ملل با نمایش یک نمودار-نقاشی کوشید به زعم خود با نشان دادن تصویری فانتزی از یک بمب، جهان را از خطر هسته‌ای ایران آگاه کند!. وي با ترسيم تصويري از يك بمب در تابلوي خود و با رسم خطي قرمز براي تهديد هسته اي ايران حد و مرزي مشخص كرده بود!
رسانه‌هاي خارجي اقدام نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در نمايش يك نقاشي كودكانه در سازمان ملل براي توضيح خطرناك بودن فعاليت‌هاي هسته اي ايران را به سخره گرفتند.
برای نمونه «نیویورکر» با نمایش تصویر سخنرانی نتانیاهو ، نقاشی بمب را به سخره گرفت و نوشت که احتمالاً سرویس اطلاعاتی اسرائیل فکر می‌کند بمب این شکلی است! و از خوانندگان خود خواست با توجه به این تصویر ، طنزهای خود را به آن رسانه ارسال کنند تا در مسابقه طنزی با این موضوع شرکت کنند!