kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
روحانی در نشست ویژه سران سازمان همکاری اسلامی:

آمریکا هیچ‌گاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود



رئیس‌جمهوری اسلامی کشورمان با تاکید بر اینکه فلسطین باید به موضوع اوّل جهان اسلام بازگردد گفت : باید از همه راه‌های ممکن، مانع اجرای اقدام غیرقانونی دولت آمریکا درباره قدس شریف شویم.
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز (چهارشنبه 22 آذر) در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو «سازمان همکاری‌ اسلامی» که با موضوع قدس شریف در ترکیه برگزار می‌شود با بیان اینکه امروز از قدس سخن می‌گوییم که اولین قبله‌گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین به آن شناخته می‌شود اظهار داشت: انتفاضه مردم مجاهد فلسطین در روزهای گذشته علیه آمریکا و‌اشغالگران صهیونیست یک بار دیگر آشکار ساخت که فلسطینیان به طرح‌های پوچ دل نبسته، و بر خواسته بحق خود پافشاری می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم اظهار داشت: به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم‌گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که بجای مقابله با تهدیدهای صهیونیست‌ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.
روحانی، رژیم صهیونیستی را مسئول کشتار و آوارگی فلسطینیان و بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی در طول چند دهه گذشته دانست و خاطرنشان کرد: در تمامی این جنایات، ایالات متحده آمریکا با آن همراه، و در شورای امنیت با وتوی خود آن را حمایت کرد و در ارسال انواع سلاح مخرب برای جنگ افروز از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و متأسفانه برخی آمریکا را در طول سالها مذاکره، داور گرفتند و یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن سپردند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایالات متحده هیچگاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود تصریح کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند آشکارا روشن ساخت که آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌ها است، و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینیان قائل نیست.
وی با بیان اینکه موضوع فلسطین باید به موضوع اوّل جهان اسلام برگردد خاطرنشان کرد: با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه‌های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته‌ای این رژیم که کلّ جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد غافل باشیم. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.
اردوغان: اسرائیل دولت ‌اشغالگر و تروریستی است
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در سخنانی در این همایش با بیان اینکه کشورهای اسلامی، تصمیم آمریکا درباره قدس را رد می‌کنند، تاکید کرد: «به جامعه جهانی می‌گوییم، این تصمیم، علیه تاریخ، علیه اخلاقیات و پوچ و بی‌معنا است. این تصمیم به معنای تنبیه فلسطینیان است.»
وی سپس از روی نقشه، تصرف تدریجی اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی از سال 1946 تا به امروز را نشان داده و گفت: «این چنین اقدامی (اشغالگری) حتی از سوی گرگ‌ها علیه گله گوسفند نیز انجام نمی‌شود.»
رئیس‌جمهور ترکیه سپس به عکسی از یک نوجوان فلسطینی که توسط بیش از 20 نظامی صهیونیست محاصره شده‌ اشاره کرده و گفت: «آقای ترامپ این چه چیزی را به شما نشان می‌دهد؟ اسرائیل یک دولت‌اشغالگر و تروریستی است.»
اردوغان با بیان اینکه جنایات رژیم‌صهیونیستی مانند تخریب خانه‌های فلسطینیان، کشتار مردم غزه و غیره، از سوی ترامپ مورد پاداش قرار گرفته، افزود: «دنیا فقط از آمریکا تشکیل نشده و سازمان ملل 196 عضو دارد، باقی اعضا علیه این تصمیم واکنش نشان می‌دهند.
وی سپس از همه کشورها خواست تا قدس را به عنوان پایتخت فلسطین، که‌اشغال شده، به رسمیت بشناسند و گفت: «ما نمی‌توانیم از درخواستمان برای تاسیس یک دولت فلسطینی به پایتختی قدس دست بکشیم.»
رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: «قدس خط قرمز ماست. مسجدالاقصی و قبه الصخره در داخل حرم الشریف است و برای همیشه به مسلمانان تعلق دارد. بعد از این اعلام تصمیم آمریکا، صلح به هیچ‌وجه قابل دسترس نیست.»اردوغان سپس به آمریکا هشدار داد تا از تصمیم‌اشتباهش درباره قدس برگردد و افزود : «اسرائیل می‌خواهد از جهان زمان بخرد تا‌اشغالگری را ادامه دهد. ما هر روز باید این مسئله را غیرممکن‌تر کنیم.»
قدس تا ابد پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند
«محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین سپس به عنوان سخنران بعدی، گفت:« ترامپ گویا شهری از شهرهای آمریکا را به صهیونیست‌ها هدیه می‌دهد. برای اولین بار، جهان یک موضع واحد علیه تصمیم ترامپ درباره قدس اتخاذ کرده است»
وی تاکید کرد: «قدس پایتخت دولت فلسطین بوده و تا ابد پایتخت دولت فلسطین باقی خواهد ماند.آنچه اتفاق افتاده، از ما می‌طلبد که تصمیم‌های سرنوشت‌ساز برای حمایت از قدس و مقدسات آن تا پایان‌اشغالگری در فلسطین بگیریم.»
ابومازن در ادامه خطاب به ترامپ تأکید کرد تصمیم وی علیه قدس، نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است و تصریح کرد: «ما در برابر توطئه‌ها علیه قدس خواهیم ایستاد. آمریکا با تصمیمش درباره قدس تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و (با این وضعیت) ما دیگر نمی‌توانیم به تعهدات خود پایبند باشیم.مرزهای اسرائیل کجاست؟ اسرائیل اصلا مرزی ندارد پس چگونه برای آن، پایتخت به رسمیت شناخته می‌شود.»
«عبدالله دوم» شاه اردن نیز در سخنانی گفت: معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا تصمیمی خطرناک است؛ صلح فراگیر در منطقه ما نمی‌تواند برقرار شود جز در صورتی که نزاع (فلسطینی-اسرائیلی ) بر اساس راه‌حل دو دولتی پایان یابد.
وی تأکید کرد:تلاش‌ها برای یهودی کردن قدس منجر به افزایش بیشتر خشونت و افراط‌گرایی خواهد شد؛ تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه تغییری در وضعیت تاریخی و قانونی کنونی در مسجدالاقصی انجام خواهیم داد.
غیبت عربستان، امارات و بحرین
در نشست حمایت از قدس
نشست اضطراری سران عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع قدس شریف در ترکیه در حالی برگزار می‌شودکه پادشاه و ولیعهد عربستان در جلسه مجلس شورای سعودی بوده و در این نشست شرکت نکردند. علاوه‌بر عربستان، امارات و بحرین نیز در جلسه سران عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع قدس حضور ندارند.