kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

اون: قدرت هسته‌ای اول جهان خواهیم شد/تیلرسون: آماده‌ایم بدون پیش شرط مذاکره کنیم



پس از آنکه «کیم‌جونگ اون» رهبر کره‌شمالی بی‌اعتنا به رجزخوانی‌های ترامپ گفت، آنقدر توانایی‌های هسته‌ای کشورش را گسترش می‌دهد تا تبدیل به اولین قدرت اتمی جهان شود خبر رسید تیلرسون از آمادگی کشورش برای انجام مذاکره بدون پیش شرط با کره شمالی خبر داده است.
کیم‌جونگ اون این اظهارات را در جمع کارکنان مشارکت کننده در آزمایش اخیر موشک بالستیک کره‌شمالی مطرح کرد. کره‌شمالی تاکنون می‌گفت تا زمانی‌که توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا را با سلاح هسته‌ای به دست نیاورد، تمایلی به مذاکره با واشنگتن نخواهد داشت. پیونگ‌یانگ حالا معتقد است این توانایی را به دست آورده اما این کافی نیست و می‌خواهد، قدرتمندترین کشور اتمی دنیا شود.
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در این باره گزارش داده کیم‌جونگ اون در این سخنرانی گفته: «پیونگ‌یانک با موفقیت، پیشرفت خواهد کرد تا ثابت کند که قویترین قدرت هسته‌ای و نظامی در جهان است.»
وزیر خارجه آمریکا اما در اظهاراتی که نشان از اصرار دیپلماتیک واشنگتن درقبال پیونگ‌یانگ است، اعلام کرده «در صورتی‌که کره‌شمالی تمایل داشته باشد ما آماده هستیم بدون هیچ پیش‌شرطی با آن مذاکره کنیم.»
به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز سه شنبه طی سخنانی در شورای آتلانتیک در واشنگتن، گفت: پیونگ‌یانگ بایستی سر میز مذاکره بنشیند و آمادگی‌اش را برای تغییر رویکردش درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود اعلام کند.
وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که واشنگتن به «مدتی آرامش» برای مذاکره نتیجه‌بخش با پیونگ‌یانگ نیاز دارد و می‌تواند طی دیداری احتمالی «نقشه راهی» برای حل و فصل اوضاع تدوین کند.
مشخص نیست این اظهارات رکس تیلرسون نشانه تغییر در سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی است، یا اینکه موضع شخصی خود وزیر خارجه آمریکا است. تیلرسون پیشتر در اکتبر گذشته از بررسی فرصت‌های احتمالی برای گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های کره‌شمالی خبر داده بود اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به اظهارات او گفته بود: «تلاش برای مذاکره با کره‌شمالی اتلاف وقت است.»(!)