kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
روحانی در دیدار وزیر خارجه انگلیس:

تصمیم نادرست ترامپ درباره قدس ریختن بنزین بر آتش منطقه بود

رئیس‌جمهور گفت: تصمیم نادرست ترامپ در انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس شریف، ریختن بنزین بر آتش منطقه بود.



رئیس‌جمهور در دیدار «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگیس، با‌اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ایران و انگلیس در راستای تأمین و تضمین منافع مشترک، گفت: مناسبات دو کشور باوجود فضای پس از برجام متناسب با ظرفیت‌های همکاری نبوده و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در روابط و همکاری‌های فیمابین، تلاش بیشتری انجام شود.
وی با‌اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلستان در راستای اجرای برجام، خاطر نشان کرد: اجرا و حفظ برجام حائز اهمیت بوده و معتقدیم که همه و به ویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند.
روحانی افزود: امروز به خوبی روشن است که ایران با نقش‌آفرینی سازنده خود دو کشور منطقه را از نابودی و تروریسم نجات داده است و هیچ کس نمی‌تواند تردیدی در اقدامات مثبت ایران در منطقه داشته باشد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه این کشور به قدس شریف، تصمیمی نادرست و بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد.
بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس نیز در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم و توسعه صلح و ثبات در منطقه انجام داده است، گفت: انگلستان تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس را اقدامی مناسب قلمداد نمی‌کند.
به گزارش فارس، دفتر وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور گفت‌وگوهای مستقیمی با رئیس‌جمهور ایران داشت.
به نوشته اسکای نیوز، وزارت خارجه انگلیس گفت جانسون در دیدار با روحانی درباره مسائل منطقه‌ای، دوجانبه و پرونده افراد دو تابعیتی گفت‌وگوهای مستقیم و شفافی داشت.
ایجاد هراس در بانک‌های بزرگ
وزیر خارجه انگلیس همچنین با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تبیین اهمیت مذاکرات وزیر خارجه انگلیس با رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت : دیدار مذکور این ارزیابی را به ما می‌دهد که انگلیسی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه، بارز است و بدون ایران مسائل منطقه قابل حل و فصل نیست.
کمالوندی تاکید کرد: وزیر خارجه انگلیس در دیدار با آقای صالحی این پیام را دریافت کرد که نمی‌شود برجام را بدون بهره مندی ایران از منافع آن ادامه داد و طبعا این پیام از طریق آقای جانسون باید به نحوی به آمریکایی‌ها منتقل شود.
وی با تاکید بر انتقال این پیام به آمریکایی‌ها که ادامه برجام بدون بهره‌مندی ایران از مزایای آن شدنی نیست، تصریح کرد: به ویژه موضوع اصلی در این خصوص تعاملات بانکی است، زیرا در حوزه‌های دیگر مشکلی نداریم و در این حوزه باید تلاش کنند و شاید قدم نخستش این باشد که از رویه‌ای که بانک‌های بزرگ را از همکاری با ما می‌ترسانند باید دست بردارند.
پایان سفر دو روزه
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس که به منظور انجام سفری دو روزه و در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده بود، بعدازظهر یکشنبه، تهران را به مقصد لندن ترک کرد.
وی در مدت دو روز حضورش در ایران ضمن رایزنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود با علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی و روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.