kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
فرمانده نیروهای کرد سوریه فاش کرد

داعش چگونه رقه را دو دستی تقدیم آمریکا کرد



یک فرمانده جداشده از کردهای مسلح مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، اعلام کرد آزادسازی شهر «رقه» از سوی نیروهای تحت امر آمریکا در سوریه کاملا نمایشی بود و آمریکا عناصر داعش را از این شهر خارج و کردهای مسلح را جایگزین آنها کرد.
«طلال سلو» سخنگوی پیشین و جداشده «نیروهای دموکراتیک سوریه»، پشت پرده تسلط این نیروها بر «رقه» در مهر گذشته را برملا کرده و گفته، «طی یک توافق پنهانی میان «داعش» و واشنگتن، 4000 تکفیری وابسته به داعش رقه را ترک کردند و نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا نیز جایگزین آنها شدند.
به گزارش فارس، «سلو» که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو می‌کرد در ادامه افزود: «آنچه درباره نبرد پایانی رقه گفته شد، تخیل محض بود و هدف از این دروغ‌پراکنی، دورنگه داشتن خبرنگاران (از صحنه) بود تا عملیات انتقال ‌]عناصر داعش[ به پایان برسد.» وی حتی خاطرنشان کرد: «توافق شد که 4000 نفر از تروریست‌ها به همراه اعضای خانواده خود (از رقه)، بروند این افراد به جز 500 نفر از آنها، همگی پیکارجو (عضو داعش) بودند. به گفته این فرمانده سابق کردهای تحت حمایت آمریکا، تروریست‌های داعش پس از خروج از رقه، با حمایت آمریکا به مناطق تحت اشغال خود در اطراف دیرالزور رفتند.
این فرمانده جداشده همچنین افزود: «همه اینها (آزادسازی رقه) یک نمایش بود و آمریکا قصد داشت جنگ در رقه را هر چه زودتر به پایان ببرد، تا نیروهای دموکراتیک سوریه بتوانند به دیرالزور بروند.»
گفتنی است در همان روزهای پایانی مهرماه منابع خبری اعلام کرده بودند که صف خودروهای کاروان داعش که از رقه خارج شده بود، هفت کیلومتر طول داشت و 50 کامیون، 13 اتوبوس و 100 خودروی دیگر را شامل می‌شد.
مسئولان آمریکایی  اما اظهارات «سلو» را «جعلی» و «دروغین» خواندند. این در حالی است که پیش از این، یک مسئول امنیتی در ترکیه نیز، اظهارات مشابهی را به زبان آورده بود.
انهدام 1300 پایگاه تروریستی
وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرده، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور طی هفته گذشته، 550 پرواز عملیاتی در سوریه داشته و طی این حملات، 1300 پایگاه و موضع گروه‌های تروریستی را منهدم کرده‌اند.
یک هفته پیش هم وزارت دفاع روسیه در گزارش مشابهی، از انهدام 910 پایگاه افراد مسلح در سوریه خبر داده بود.
ایسنا ضمن انتشار گزارش بالا، به نقل از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز خبر داده، عملیات نیروهای سوریه و متحدان آن، در کرانه‌های شرقی و غربی رود فرات در سوریه، با شکست کامل تروریست‌ها پایان یافت. وی خواستار تقویت مناطق کاهش تنش و پایان خونریزی در سوریه شد.
ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه،  حاصل مذاکرات آستانه است.
در همین حال، از سوئیس خبر رسیده، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه طی دیدارش با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در «وین»، بر محترم شمردن تمامیت ارضی سوریه تاکید و اعلام کرده که سرنوشت سیاسی این کشور باید به دست مردم سوریه رقم بخورد.