kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
حق سلیمی را خوردند، علی حسینی با نقره بازگشت

قهرمانی تاریخی پولادمردان ایرانی در خاک آمریکا


سرویس ورزشی-
تیم ملی وزنه‌برداری ایران برای نخستین بار در تاریخ عنوان قهرمانی جهان را بدست آورد.
مسابقات جهانی وزنه‌برداری 2017 در آناهیم آمریکا بامداد چهارشنبه به پایان رسید و تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان موفق شد برای نخستین بار در تاریخ، عنوان قهرمانی تیمی را به خود اختصاص دهد.
ایران در مجموع با کسب 14 مدال (سهراب مرادی ۳ مدال طلا)، (ایوب موسوی ۲ مدال برنز)، کیانوش رستمی(یک مدال نقره)، علی هاشمی(۲ مدال طلا و یک مدال برنز)، (سعید علی حسینی یک مدال نقره و ۲ مدال برنز)، (بهداد سلیمی یک مدال نقره و یک مدال برنز) و مجموع 509 امتیاز این عنوان باارزش را به خود اختصاص داد. تیم کره جنوبی که مانند ایران با 8 وزنه‌بردار در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود با 424 امتیاز نایب‌قهرمان شد. ازبکستان هم بر سکوی سوم قرار گرفت.
در رده‌بندی مدالی هم ایران با 5 طلا، 3 نقره و 6 برنز بعد از تایلند در دو بخش مردان و زنان نایب‌قهرمان شد، اما مقتدرانه به عنوان قهرمانی در بخش مردان دست یافت.
بازگشت باشکوه علی حسینی و ناداوری در حق سلیمی
در روز پایانی مسابقات جهانی وزنه‌برداری 2017 رقابت‌های دسته سنگین‌وزن برگزار شد، جایی که دو نماینده ایران به نام‌های بهداد سلیمی و سعیدعلی حسینی باید به رقابت با وزنه‌برداران مطرح جهان و در راس آنها لاشا تاخالادزه گرجستانی می‌رفتند.
در این رقابت بهداد سلیمی با مجموع۴۵۳ کیلوگرم به مقام سوم مسابقات دست یافت. سعیدعلی حسینی نیز که پس از طی کردن هشت سال محرومیت خود برای نخستین بار در مسابقات جهانی به میدان می‌رفت با مجموع ۴۵۷ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت. همچنین لاشا تالاخادزه وزنه‌بردار گرجستانی و قهرمان المپیک مقام نخست و گردن‌آویز طلا را در این وزن از آن خود کرد.
بر این اساس سعیدعلی حسینی که در حرکت یکضرب با مهار وزنه ۲۰۳ کیلوگرم به مدال برنز دست یافته بود، در حرکت دوضرب ابتدا وزنه ۲۳۶ کیلویی را بالای سر برد و در دومین حرکت وزنه ۲۴۳ کیلویی را بالای سر برد و در سومین انتخاب خود وزنه ۲۵۱ کیلوگرم را مهار کرد و با مجموع ۴۵۴ کیلوگرم به مدال نقره رسید و کار خود را در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۷ جهان با دو مدال برنز و یک نقره به پایان برد.
بهداد سلیمی که در حرکت یکضرب وزنه ۲۱۱ کیلوگرم را ثبت کرده بود و مدال نقره گرفته بود، در اولین انتخاب حرکت دوضرب وزنه ۲۴۱ کیلوگرم را مهار کرد و داوران این وزنه را از وی قبول کردند، ولی هیئت ژوری همانند بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو این وزنه را خطا اعلام کردند. بهداد برای ماندن در جدول و قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری در انتخاب دوم حرکت دوضرب با موفقیت وزنه ۲۴۲ کیلویی را به ثبت رساند. در آخرین حرکت دوضرب نیز وزنه ۲۵۲ کیلویی را به درستی مهار کرد ولی مجدداً هیئت ژوری ناعادلانه رفتار کرد و این وزنه را به او خطا دادند. بهداد در حرکت دوضرب با ثبت وزنه ۲۴۲ کیلویی پنجم شد و در مجموع با ۴۵۳ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. بهداد نیز کار خود را در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۷ جهان در آمریکا با مجموع یک مدال نقره یکضرب و یک نشان برنز به پایان برد.
مارت سیم وزنه‌بردار استونی که در حرکت یکضرب با ۱۹۱ کیلوگرم در جایگاه هفتم قرار گرفته بود، با مهار وزنه ۲۵۳ کیلویی مدال نقره دوضرب را از آن خود کرد و با مجموع ۴۴۴ کیلوگرم در جایگاه پنجم قرار گرفت.  
لاشا تالاخادزه گرجستانی، حرکت یکضرب ۲۲۰ کیلوگرم، در حرکت دوضرب ۲۵۷ و در مجموع ۴۷۷ کیلوگرم به سه مدال طلا رسید.همچنین وی به غیر از ثبت رکورد جدید در حرکت یکضرب به میزان ۲۲۰ کیلوگرم، ۴ کیلوگرم رکورد مجموع جهان را که در اختیار خودش بود را ارتقاء داد و با ۴۷۷ کیلوگرم رکورددار جدید دنیا لقب گرفت.
در پایان مسابقات و در مجموع تمام اوزان لاشا تالاخادزه وزنه‌بردار دسته 105 + کیلوگرم گرجستان به عنوان برترین وزنه‌بردار شناخته شد. سهراب مرادی، سعیدعلی حسینی و بهداد سلیمی در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.
اعتراض سلیمی به رای هیئت ژوری
اما در مراسم اهدای مدال دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری قهرمانی جهان، بهداد سلیمی اعتراض خود را به رای هیئت ژوری نشان داد. تاماش آیان رئیس‌ فدراسیون جهانی مدال برنز مجموع را برگردن سلیمی انداخت اما او پس از دست دادن با آیان بلافاصله مدال را از گردنش درآورد و در جیب خود گذاشت. او مدال نقره یک ضرب خود را نیز از گردن درآورد. سلیمی هنگام دست دادن با آیان با او صحبت و اعتراض خود را نسبت رای هیئت ژوری اعلام
کرد.
تحقق رویای دیرین
کسب عنوان قهرمانی جهان پایان یک آرزوی دور و دراز بود، آرزویی که نزدیک به یک قرن منتظرش بودیم و در نهایت بعد از گذشت 83 دوره از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان به بار نشست.
ایستادن بر بام وزنه‌برداری دنیا آن هم در خاک آمریکا لذتی فراتر از توصیف دارد. طلسمی که وزنه‌برداری ایران بعد از گذشت قریب به یک قرن به افتخار آن نایل شد تا در تالار افتخارات وزنه‌برداری ایران مقام قهرمانی دنیا نیز ثبت شود. رویدادی که در تمام 82 دوره قبلی با وجود شایستگی‌های فراوان و برخورداری از ستاره‌های ریز و درشت هرگز به آن دست نیافته بودیم اما در آناهایم سرانجام دست ایران به جام زرین رسید تا طلسم دیرپا شکسته شود و نام ایران نیز در ردیف قهرمانان وزنه‌برداری جهان قرار بگیرد.
البته این قهرمانی در حالی بدست آمد که 10 کشور مدعی درجه اول وزنه‌برداری جهان شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، مولداوی، اوکراین و ترکیه به دلیل مشکلات دوپینگ و کره شمالی (به دلیل عدم صدور ویزا) از حضور در این رقابت‌ها محروم بودند و اگر محرومیت این مدعیان نبود، چه بسا که قهرمانی ایران دشوارتر بدست می‌آمد.