kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

نشست شورای همکاری خلیج‌فارس 2 روزه بود اما در یک ربع به پایان رسید!(خبر ویژه)

با ادامه یافتن اختلافات سیاسی بین برخی کشورهای عربی و قطر، امیرکویت که میزبان جدیدترین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود، روز سه‌شنبه با سرعت به کار اجلاس پایان داد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیخ‌صباح‌الاحمد الصباح پس از نشست 15 دقیقه‌ای روز سه‌شنبه، شورا در پایتخت کویت، در بیانیه‌ای به طور غیرمنتظره اعلام کرد که شورای همکاری به کار خود پایان داده است.
این نشست قرار بود دو روزه باشد و توسط امیرکویت افتتاح شد اما امیرکویت در بیانیه پایانی زودهنگام خود بدون ذکر جزئیات گفت، باید کمیته‌ای برای بررسی چگونگی پیشبرد جلسات و اهداف شورا تشکیل شود.
وی در این بیانیه همچنین به همه اعضا برای برگزاری «موفقیت‌آمیز» نشست تبریک گفت(!)
شیخ صباح 88 ساله و شیخ تمیم‌بن حمد آل‌ثانی همتای قطری او، تنها سران کشورهای عضو شورا بودند که در جلسه امروز حضور داشتند و بقیه کشورها با اعزام نمایندگانی در سطوح پائین‌تر در آن شرکت کردند.
یک روز پیش از آغاز به کار نشست سران شورای همکاری، امارات متحده عربی اعلام کرده بود به همراه عربستان سعودی «کمیته مشترکی» برای همکاری بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و نظامی تشکیل داده است.
عربستان، امارات و بحرین، قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و همراهی با سیاست‌های ایران متهم و اواسط خرداد روابط خود را با دوحه قطع کردند. میانجی‌گری‌ها برای کاستن از تنش تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.