kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
یک هفته پس از اظهارات روحانی درخصوص تلاش برای تعادل دربازار ارز

نرخ دلار به بالاترین رقم خود در تاریخ ایران رسید!



کمتر از یک هفته پس از سخنان روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه درباره تلاش دولت برای حفظ تعادل ارز، قیمت دلار در بازار آزاد به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید!!
به گزارش مشرق، سه‌شنبه هفته گذشته حسن روحانی در گزارش ۱۰۰ روزه به طور مفصل از تلاش دولت برای کنترل قیمت دلار سخن گفت و  خاطرنشان کرد: در مقطعی از سال جاری هم بخاطر شایعاتی که ایجاد شد، یک رشد غیرقابل پیش‌بینی در بازار ایجاد شد که یک مقدار متعادل شد، اما در عین حال همه ساله در این فصل طبق آمار در آذر و دی، با افزایش قیمت ارز مواجه ایم که در بهمن و اسفند پایین می‌آید، امسال هم از آن قاعده کلی مستثنی نیست.
وی با تاکید بر اینکه برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند، گفت: آن شایعاتی که در میان مردم است که دولت باز کم آورده و دارد دلار را گران می‌کند، اصلا دنبال این نیستیم؛ البته در بازار اقتصاد هر کالایی به دلایلی نوسانی قابل قبول دارد و همه ارزهای دنیا نرخ‌هایی دارند که در طول سال بالا و پایین می‌شود و ما هم جزو آنها هستیم، اما اینکه ما تعمداً نرخ ارز را بالا ببریم تا درآمد دولت را تأمین کنیم، واقعا وجود ندارد.
به گفته رئیس‌جمهور، تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر این بوده که نرخ  ارز متعادل باشد و آنچه نیاز ارزی ماست با درآمد ارزی ما اعم از نفت، میعانات و صادرات غیرنفتی متعادل بوده و در مجموع تراز ما مثبت است.
اما در کمتر از یک هفته از سخنان و وعده‌های روحانی، قیمت دلار در دوشنبه ۱۳ آذرماه به بالاترین رکورد تاریخی خود افزایش پیدا کرد و عدد چهار هزار و 200 تومان هم عبور کرد.
بر اساس آمارهای اتحادیه طلا و جواهر و کانون صرافان، روز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه قیمت دلار در مقطعی از روز به رکورد چهار هزار و 214 تومان هم رسید و نهایتا بالاتر از چهار هزار و 195 تومان به کار خود پایان داد. بر اساس آمارهای موجود، دلار چهار هزار و 214 تومانی، گران‌ترین قیمت دلار در تاریخ کشورمان محسوب می‌شود.با این روند، دولت روحانی رکورد گرانی دلار را از دولت احمدی‌نژاد گرفته است.
درباره گرانی دلار، دلایل زیادی مطرح می‌شود اما ریشه آن را باید در ناتوانی بانک مرکزی نسبت به تنظیم بازار ارز جست‌وجو کرد.
به نظر می‌رسد برخلاف همه تبلیغات دولتی‌ها درباره رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران پس از برجام، همچنان نقل و انتقال پول به کشورمان دچار مشکل است و دولت نمی‌تواند پول حاصل از درآمد صادرات نفت را به کشور منتقل کند.  بدین ترتیب، کمبود اسکناس دلار موجب گرانی نرخ ارز در بازار آزاد شده است.
گفتنی است، براساس گزارش ایسنا، نرخ دلار از اواخر مهر ماه امسال به بیش از چهار هزار تومان رسید و حدود یک ماه اخیر نیز در کانال چهار هزار و 100 تومان قرار داشت. با این وجود در دو هفته گذشته شیب قیمت دلار بیشتر شد و در نهایت با رکوردشکنی اخیر خود بیش از 80 تومان در هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که سه روز پیش نیز رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود در بازار ارز آرامش وجود دارد!!
باید دید دولت و بانک مرکزی چه واکنشی نسبت به افزایش نرخ دلار خواهند داشت. آیا از طریق تزریق ارز به صرافی‌ها جلوی بالاتر رفتن نرخ دلار را خواهند گرفت یا اجازه خواهد داد نرخ ارز به سمت قیمت واقعی خود حرکت کند و با نزدیک شدن نرخ دلار مبادله‌ای را به نرخ دلار آزاد، یکسان سازی نرخ دلار رقم بخورد.