kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
عزت‌الله ضرغامی در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه تهران:

هیچ‌کس مثل عراقچی، ظریف و تخت‌روانچی نمی‌تواند بدعهدی آمریکا را روایت کند

عضو شورای‌عالی فضای مجازی ‌درخصوص بدعهدی آمریکایی‌ها گفت: هیچ کس مثل آقایان عراقچی، ظریف و تخت‌روانچی نمی‌تواند بدعهدی آمریکا را روایت کند.


گرامیداشت روز دانشجو با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد.
به گزارش فارس، عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت گرامیداشت روز 16 آذر در دانشگاه تهران اظهار داشت: ماهیت حماسه 16 آذر استکبارستیزی و مقابله با آمریکا است. نهاد برآمده از سه قطره خون پاک دانشجویان به درخت تناوری تبدیل شده که میوه شیرین آن را همه ملت‌ها می‌چشند.
ضرغامی اضافه کرد: بعضی تجمع‌های دانشجویی که برگزار می‌شود ما حرفی از مسائل ضدآمریکایی در آنها نمی‌بینیم. آقای روحانی کار خوبی کرد که به مناسبت روز 16‌ آذر به استان دیگری رفت اما می‌توانستند هم به دانشگاه استانی بروند و هم در تهران ناظر و شاهد حرف‌های اصلاح‌گرایانه دانشجویان باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جنبش دانشجویی ایران دارای هویت مستقل و ارزشمند است که پس از پیروزی انقلاب وارد مرحله جدیدی شد. ماهیت این جنبش مردمی،‌ انقلابی و جهت‌گیری آن خدمت به مردم است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: امروز در همه جبهه‌های نبرد با آمریکا پیروز میدان هستیم راهبرد مقاومت الگوی موفقی برای دیگر ملت‌ها شده است. دانشجویان از ابتدای انقلاب بازوان پرتوان امام خمینی در نهادسازی و تحقق اهداف انقلابی بودند.
حلقه مفقوده کشور اقتصاد و معیشت
وی با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده کشور اقتصاد و معیشت است بیان داشت: حلقه تجاری‌سازی و اقتصاد می‌طلبد که نگا‌ه‌های دانشجویی آن را تقویت کند. من در مورد بدعهدی آمریکا می‌خواهم این را به شما بگویم هیچ کس مثل آقای عراقچی، ظریف و تخت‌روانچی نمی‌تواند درمورد بدعهدی آمریکا برای شما روایت کند.
ضرغامی اضافه کرد: باندهای بزرگ قدرت و ثروت است که کشور را اداره می‌کنند. اصلا اقتصاد ما شفاف نیست. موقعیت اتاق شیشه‌ای در اقتصاد فرصت بسیار مناسبی برای شفافیت تصمیم‌گیری‌ها و شکل‌گیری اقتصاد است.
ضرغامی بیان داشت: نظارت عمومی سلاح برنده برای سلامت و پیشرفت نظام است. فضای مجازی تهدید نیست بلکه بهترین ابزار است. باندها قدرت و ثروت به شما تریبون نمی‌دهند اما توانمندی‌های فضای مجازی این امکان را برای آحاد مردم فراهم ساخته است.
فهم و توصیف واقع بینانه مناسبات جهان اولین هنر امام (ره) بود
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) حاضر شد و گفت: اندیشه دینی صحیح همان «اسلام ناب» است و حضرت امام (ره) در پیام‌های یک سال آخر عمر شریف شان مکرر بر مفهوم «اسلام ناب» تکیه و تمایز آن را با «اسلام آمریکایی» بیان می‌کردند.
وی افزود: امام (ره) در یک سال آخر حیات پر برکت شان به بهانه‌های مختلف از جمله صدور پیام قطعنامه، ساخت مصلی، پیام برای هنرمندان، پیام برای شهادت شهید عارف حسینی و... بر این دوگانه تاکید کرده و نسبت به «اسلام آمریکایی» هشدار دادند و این مسئله نشان می‌دهد اهمیت این مسئله در فکر و اندیشه امام تا چه اندازه بود.
وی گفت: در فرمایش‌های حضرت امام (ره) «اسلام آمریکایی» همان «اسلام‌اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهاى کثیف دربارى، اسلام مقدس‏نماهاى بی‌شعور حوزه‏هاى علمى و دانشگاهى، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت و اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‌داران بر مظلومین و پابرهنه ‏ها» است.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز بسیاری از لزوم واقع بینی در جهان سخن می‌گویند که اتفاقا سخن درستی است و اولین هنر امام(ره) نیز همین بود که مناسبات جهان را درست و واقع بینانه می‌فهمید و توصیف می‌کرد. بر همین مبناست که امروز همچنان بسیاری از سخنان امام(ره) زنده و پویاست، کانه زمانی که این حرفها را بیان کردند سال‌ها بعد را می‌دیدند.
انقلاب اسلامی داعیه دار عدالت، استقلال، آزادی و پیشرفت است
علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران نیز در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در سوریه امروز دو تفکر و دو نماد در حال رقابت است، گفت: آمریکایی‌ها ابزارها و امکانات‌شان را ساماندهی کرده‌اند و از طرفی نیز انقلاب اسلامی امکانی را فراهم کرده که آمریکا را به زمین می‌کشد.
وی با تأکید بر اینکه معادله جنگ اراده‌ها تغییر کرده و برمبنای انقلاب اسلامی موقعیت‌های جدیدی رقم می‌‌خورد در جواب برخی جریانات گفت: انقلاب اسلامی داعیه‌دار عدالت، استقلال، آزادی و پیشرفت است.نماینده سابق تهران در مجلس با‌ اشاره به اینکه انحرافات از انقلاب اسلامی در چهار ساحت اندیشه، باور، الگوگیری و عمل اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: برای اینکه دقیق‌تر صحبت کنیم می‌توان چهار عنصر را به این میزان‌ها ارجاع داد و آنها را به محک کشاند که آن چهار عنصر مسئولان کشور، جریانات سیاسی،‌ نخبگان و جنبش دانشجویی است.
زاکانی با تأکید بر اینکه امکان ندارد که در پارادایم دیگران فکر کنیم ولی در آن پارادایم به انحراف کشیده نشویم، خاطرنشان کرد:‌ شش گروه از ابتدای انقلاب رقیب حضرت امام بودند و همواره سعی کردند که خود را در مقابله با ایشان قرار دهند.
وی با‌ ‌اشاره به سلطنت‌طلب‌ها به عنوان اولین گروه معارض با امام خمینی(ره) گفت: سلطنت‌طلب‌ها امام را مخل چپاولگری خود می‌دیدند و دلیل آن نیز این بود که امام نیاز استقلال‌طلبی از سلطه‌جویی بیگانه و آزادی از سلطه ستم‌شاهی را به جامعه فهماند و به مردم گفت که باید این دو مشخصه استبداد و استکبار را حل کرده و از بین ببریم.
نماینده سابق تهران در مجلس ادامه داد: رقبای دیگر امام متحجرین و انجمنی‌ها، منافقین، ملی‌ مذهبی‌ها، ملیون و مارکسیست‌ها بودند که هر کدام به نحوی به معارضه با اندیشه‌های امام پرداختند.
وی با ‌اشاره به قدرت کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و اثرگذاری آن خاطرنشان کرد:‌ شاهد بودیم که روسیه در مبارزه با داعش با جمهوری اسلامی همراهی کرد و چند سال پیش نیز حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با رئیس‌جمهور روسیه دیداری داشت. زاکانی در همین راستا افزود: حاج قاسم سلیمانی در آن جلسه به پوتین گفته بود که باید در نقطه آغاز با داعش جنگید و این نکته‌ای اساسی و منطقی است که به آن‌اشاره کرده بود و می‌توان در جواب کسانی که جنگ در سوریه را نفی می‌کنند همین پاسخ را داد.
نباید ناهنجاری‌ها جایگزین کارهای پژوهشی شود
رئیس‌شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در آئین بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گفت: دانشجویان باید مطلب حق را تشخیص دهند و تلاش کنند تا بتواند حق را به کرسی نشانده و به موفقیت کشور و جامعه یاری رسانند و نباید در دانشگاه‌ها ناهنجاری و بدرفتاری جایگزین انجام کارهای پژوهشی و علمی‌شود.
سید مصطفی میرسلیم تصریح کرد: کمتر از 100 میلیارد دلار از انرژی و ذخایر کشور ازجمله گاز و نفت از بین می‌رود؛ می‌توان از نفت و گاز ایران برای تولید کالاهای دیگر استفاده کرد؛ باید در مبحث کم‌آبی کشور به‌صورت چشم‌گیر فعالیت داشته باشیم چرا که ایران جزو کم آب‌ترین کشورهای دنیا است؛ عمق 300 متر برای حفر چاه در ایران قابل‌قبول نیست.
میرسلیم خاطرنشان کرد: بیش از 700 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح کشور بیانگر عدم نظارت کافی دولت بوده است؛ این روند نشان‌دهنده این است که دولت در این زمینه فعالیت درخوری نداشته است.
رئیس‌شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه بودیم اما هیچ اقدام به‌جایی انجام نشد. خشک شدن این دریاچه افزایش گردوغبار را به همراه خواهد داشت، یکی دیگر از مشکلات کشور که برای آن چاره‌اندیشی نشده است را می‌توان آلودگی هوا برشمرد؛ عامل بروز این موضوع وسایل نقلیه نا مناسب و عدم فرهنگ‌سازی در این راستا است که باید تدبیر درستی در این راستا اندیشیده شود.
هزینه سازش و تسلیم از مقاومت بیشتر است
حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه علوم قضایی برگزار شد، گفت: 16 آذر نماد مبارزه با استکبار و ظلم است. 16 آذر عقبه‌ای دارد. از زمان اعتراضات به حضور نیکسون در دانشگاه تهران جریان مقاومت و سازش شکل گرفت. دانشجویان مسلمان بیشترین نقش را در تثبیت انقلاب داشتند و در جنگ و بعد از آن هم همین‌طور است.
محمدیان افزود: مقام معظم رهبری فرمودند «خدا لعنت کند کسی که دانشگاه را سیاسی نخواهد»، رهبری هزینه سیاسی بودن دانشگاه‌ها را می‌دانند اما حواشی مهم نیست دانشجو باید درک سیاسی داشته باشد و بداند قواعد قدرت جامعه چیست و چه کسانی در کشور، منطقه و دنیا تاثیرگذار هستند.وی افزود: شهید بهشتی دانشجو را موذن کشور می‌دانست اگر دانشجو خواب بماند نماز مردم قضا می‌شود. دانشجو هنوز آلوده به مسائل مالی و اجتماعی نشده و می‌تواند آزادی و انرژی خود را با نگاه اصلاح‌گرایانه و دلسوزانه صرف حل مشکلات جامعه کند.
هزینه سازش صدها برابر بیشتر از مقاومت است
محمدیان با بیان اینکه برخی قصد دارند 16 آذر را تحریف کنند، ادامه داد: قبل از انقلاب هم عده‌ای می‌گفتند مگر می‌شود مقابل آمریکا ایستاد و همان زمان هم آمریکا را کدخدا می‌دانستند اما 40 سال است مردم مقاومت کرده‌اند و هزینه آن را نیز داده‌اند.
رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با‌اشاره به اینکه هزینه سازش بیشتر از مقاومت است، گفت:‌ مقاومت و استقلال هزینه دارد اما سازش و تسلیم صدها برابر بیشتر از مقاومت هزینه دارد.
وی گفت: سازش هویت ملت را از بین می‌برد عده‌ای می‌گویند ما در سوریه و عراق چه می‌کنیم، آمریکایی‌ها که چند هزار کیلومتر دورتر از کشورشان در خلیج‌فارس به بهانه منافع ملی نیروی نظامی مستقر کردند را حق می‌دانند و حضور ایران در عراق که چند هزار کیلومتر با این کشور مرز دارد را مشکل می‌دانند.
وزیر کشور نیز در پیامی به مناسبت روز دانشجو تاکید کرد: وزارت کشور ایجاد زمینه‌های شور و نشاط در محیط دانشگاه و حمایت از فعالیت‌های قانونمند دانشگاهیان را از اصلی‌ترین وظایف خود می‌داند.
به گزارش فارس رحمانی فضلی با بیان اینکه وزارت کشور حامی مراسم‌های مجوزدار و قانونی است، گفت: دانشگاه و دانشجو باید در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش جلودار و پیشگام ایفا کند.
خبر دیگر اینکه بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولین در امدادرسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور، با هزینه‌های برگزاری مراسم روز دانشجو تعدادی کانکس خریداری کرده و آن را به زلزله‌زدگان اهدا کردند.