kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

وقوع زمین‌لرزه در ۶ شهر کشور



شهرهای گیلان،‌کنگان در استان بوشهر، قزوین، قصرشیرین در کرمانشاه، هجدک در استان کرمان و اشترینان در لرستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بر اثر زلزله لرزیدند.
بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی چهار و هشت دهم در مقیاس امواج درونی زمین‌(ریشتر)، ساعت 18 و 57 دقیقه و 17 ثانیه روز گذشته‌(سه‌شنبه) گیلان را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه شهرستان لنگرود در شرق استان بوده است.
عباس صابر مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: زلزله آسیبی به تاسیسات زیربنایی استان وارد نکرده است.
عباس صابر افزود: مردم نگران نباشند اما از آنجایی که حوادثی همچون زلزله قابل پیش‌بینی نیست برای چنین مواقعی پیش‌بینی‌های لازم همچون شناسایی محل‌های امن منزل را برای پناه گرفتن انجام دهند.
 مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان آخرین آمار مصدومان زلزله غروب روز سه‌شنبه در این استان را 30 نفر اعلام کرد.
پیمان اسدی در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: این تعداد از مصدومان در بیمارستان‌های لنگرود، املش، شهید انصاری رودسر، آستانه اشرفیه و لاهیجان مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: از این تعداد 13 نفر در بیمارستان لنگرود شامل چهار مرد و 9 زن، سه مرد در بیمارستان نیکوکار املش، دو مرد و یک زن در بیمارستان انصاری رودسر، هشت نفر شامل یک مرد و هفت زن در بیمارستان سیدالشهدا، یک مرد و یک زن در بیمارستان شفا لاهیجان و یک زن در بیمارستان کوثر آستانه اشرفیه خدمات دریافت کردند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: بیشترین عضو آسیب‌دیده، دست و پا بوده و تنها یک نفر دچار ضربه به سر شده است.
زمین‌لرزه در کنگان
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 4/9 ریشتر ساعت 10:56صبح روز سه‌شنبه شهر بنک و کنگان و ساعت 11:12دقیقه نیز شهرستان دیر از توابع استان بوشهر را لرزاند.
قاسم قائدی مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: زمین‌لرزه هیچ تلفات جانی نداشت و تنها به تاسیسات زیربنایی و شبکه‌های برق فشار ضعیف شهرستان‌های کنگان و دیر آسیب وارد شده است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر برق شهرستان‌های زلزله‌زده وصل و  وضعیت به حالت عادی برگشته است.
قائدی اضافه کرد: همچنین باتوجه به ریزش کوه در محور ریز و دوراهک و بسته شدن جاده در زمان حاضر با همکاری راهداران مشکل برطرف و محور ارتباطی یاد شده باز است.مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهرگفت: همچنین باتوجه به وقوع پس‌لرز‌ه‌ها مدرسه‌های دو شهرستان کنگان و دیر درشیفت بعد از ظهر با هماهنگی مدیریت بحران تعطیل اعلام شده است.
قائدی گفت: درزمان حاضر تیم‌های ارزیابی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در حال ارزیابی خسارت‌های وارده در منطقه هستند.
فرماندار دیر استان بوشهر گفت: براساس گزارش‌های دریافتی براثر این حادثه 6 تن مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند.
حمزه اعتماد درگفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین این زمین‌لرزه خسارت‌های جزیی به برخی منازل این شهرستان وارده کرده است.
فرماندار کنگان نیز گفت: تاکنون گزارش مصدومیت پنج تن ناشی از زلزله در این شهرستان دریافت شده است و خسارت‌های مالی نیز برجا گذاشته که درحال بررسی هستیم.
عبدالنبی یوسفی اضافه کرد: هم اکنون چهارتن از مصدومان بصورت سرپایی مداوا و از بیمارستان مرخص شده‌اند و یک تن تحت درمان قرار دارد.
زمین‌لرزه در استان قزوین
مدیرکل ستاد بحران استان قزوین گفت: خوشبختانه زمین‌لرزه عصر روز سه‌شنبه در استان قزوین خسارتی نداشته است.
ایرج زاهدپور در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: عصر روز سه‌شنبه زلزله‌ای به بزرگی 4/8 ریشتر حوالی لنگرود در استان گیلان را لرزاند.
وی افزود: این زمین‌لرزه در استان قزوین نیز احساس شده و خوشبختانه در بررسی‌های صورت گرفته تاکنون هیچگونه خسارتی گزارش نشده است.
زاهدپور بیان کرد: مرکز این زمین‌لرزه در استان گیلان بوده و در پیگیری‌های انجام شده هیچ‌گونه خسارتی از مناطق الموت ‌غربی و شرقی گزارش نشده است. از مردم درخواست داریم هوشیار بوده و نکات ایمنی را رعایت کنند.
زلزله‌ای به بزرگی4/6 ریشتر
 دو بار قصر شیرین را لرزاند
به گزارش مهر، طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، زلزله‌ای به بزرگی 4/6 ریشتر حوالی قصر شیرین از استان کرمانشاه را لرزاند.
محل وقوع این زمین‌لرزه استان کرمانشاه و حوالی شهرستان قصرشیرین ثبت شده است.
این زمین‌لرزه ساعت 11 و 27 دقیقه و 41 ثانیه روز چهارشنبه 15 آذر و در عمق 8 کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.
زمین‌لرزه باز هجدک را تکان داد
به گزارش مهر، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی چهار ریشتر ساعت چهار و ۵۹ دقیقه بامداد روز چهارشنبه در عمق ۱۶ کیلومتری زمین رخ داد.
همچنین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3/1 ریشتر هم ساعت هفت و ۴۱ دقیقه در هجدک به وقوع پیوست.
از زمین‌لرزه 6/1 ریشتری صبح جمعه هفته گذشته تاکنون بیش از ۴۰۰ پس‌لرزه رخ داده است.
بنا به گفته سخنگوی ستاد بحران استان کرمان بازه زمانی پس‌لرزه‌ها افزایش و بزرگی آن‌ها کاهش پیدا کرده است.
زلزله «اشترینان» لرستان را لرزاند
به گزارش مهر، زلزله‌ای به بزرگی 2/5 ریشتر «اشترینان» در لرستان را لرزاند.
رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه گفت: مطابق برآورد اولیه موسسه ژئوفیزیک زمین‌لرزه‌ای با شدت 2/5 ریشتر در منطقه «اشترینان» لرستان به وقوع پیوست.
آریایی زمان وقوع این زلزله را ساعت ۱۰ و ۴۱ دقیقه و ۲ ثانیه صبح چهارشنبه اعلام کرد و افزود: تا کنون از این زمین‌لرزه خسارتی گزارش نشده است.