kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

سعد حریری استعفای خود را رسماً پس گرفت آل‌سعود باز هم تحقیر شد


سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که در خاک عربستان مجبور به استعفا شده بود، پس از بازگشت به لبنان رسما استعفای خود را پس گرفت و این‌گونه سعودی‌ها یک‌بار دیگر تحقیر شدند.
آل‌سعود در ادامه سریال شکست‌های پیاپی و مفتضحانه خود در منطقه‌این بار سیلی سختی از محور مقاومت و لبنان خورد. تقریبا یک ماه پیش بود که سعد حریری نخست‌وزیر لبنان از شبکه خبری العربیه متعلق به آل‌سعود در اقدامی عجیب و مشکوک پیام استعفایش را  از خاک عربستان خواند! سفر ناگهانی وی به عربستان و اعلام استعفاء از مقام نخست‌وزیری در کشوری دیگر نشانه روشنی از بی‌تابی عربستان برای آغاز یک فتنه جدید در لبنان و یک صف‌آرایی تازه در برابر محور مقاومت بود. پس از آنکه وی متن استعفای خود را  با صدای لرزان قرائت کرد اثری از وی در رسانه‌های عربستانی دیده نشد.
برخی معتقد بودند آل‌سعود وی را به گروگان گرفته و نمی‌تواند از کشور خارج شود. انتقاد‌های تند و بی‌سابقه حریری از حزب‌الله، نور چشمی‌ لبنانی‌ها و متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی این کشور هنگام قرائت بیانیه تنظیم شده از شبکه العربیه، حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران را قانع کرد که آنچه بر زبان حریری جاری می‌شود نظرات واقعی او نیست بلکه متن تحمیلی سعودی و شخص «محمد بن سلمان» است. حریری اما پس از آنکه توانست با بخشی از خانواده‌اش و با فشارهای سیاسی از شر آل‌سعود رها شود ، پس از ورودش به لبنان رفته رفته از استعفای خود منصرف شد و اکنون با گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی در تغییر نظری آشکار روز سه شنبه اعلام کرده که از استعفاء منصرف شده و به کار خود ادامه خواهد داد، تا بدین ترتیب تازه‌ترین رسوایی آل‌سعود در منطقه در تاریخ ثبت شود. البته در این بین نباید از منش بزرگوارانه سید حسن نصرالله غافل شد، ایشان در جهت بازگرداندن اتحاد خطاب به حریری گفته بود «چه مظلوم باشی چه ظالم از تو حمایت خواهیم کرد.»
«محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع ناپخته دربار آل‌سعود البته اولین باری نیست که علیه محور مقاومت توطئه می‌کند و شکست می‌خورد، او از ابتدای آغاز شاهنشاهی پدرش ملک سلمان با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر نسنجیده، کشورش را در باتلاق‌های متعدد منطقه‌ای گرفتار کرده و موجب پیروزی محور مقاومت شده است. آل‌سعود از داعش و تفکر سلفی به امید ناکام گذاشتن محور مقاومت حمایت کرد اما ناکام ماند‌، در یمن به دنبال به قدرت رسانیدن مجدد عبدالله صالح بود اما توفیقی نیافت و در لبنان هم در توهم تضعیف حزب‌الله لبنان و حذف این گروه از معادلات سیاسی بود‌، که البته این رویا را نیز در گور آرزوهای خود دفن کرد.
دستپاچگی آل‌سعود حتی داد تحلیلگران غربی را هم در آورده‌، «مایکل هورتون» کارشناس آمریکایی «اندیشکده‌کانزرویتیو» با انتشار گزارشی از حماقت‌های بن‌سلمان نوشته است «با حماقت‌های این جوان خام، سرانجام یمن تقدیم ایران می‌شود.» دامنه فضاحت آل‌سعود هنگامی معلوم می‌شود که به خاطر آوریم این خاندان برای رسیدن به اهداف شوم دستان رژیم صهیونیستی را در خفا و آشکار فشرده است!