kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

کوتاه از سراسر جهان


گرجستان
خبرگزاری فرانسه: نیروهای امنیتی اوکراین سه‌شنبه «میخائیل ساکاشویلی» رهبر انقلاب رنگی و رئیس‌جمهور سابق گرجستان را در پشت‌بام آپارتمانش، دستگیر کردند. ساکاشویلی که فرماندار یکی از مناطق اوکراین بود، به خاطر اتهاماتی که علیه دولت کیف مطرح کرده، به شدت با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین دچار اختلاف شده و مقامات اوکراین، گذرنامه وی را از اعتبار ساقط کرده‌اند. ساکاشویلی در سخنانی از پشت‌بام آپارتمانش تاکید کرد: پروشنکو یک دزد است، پروشنکو خائن به مردم اوکراین است. من از همه مخالفان اوکراینی می‌خواهم تا به خیابان‌ها بریزند و این دزدان را از بین ببرند. من از اوکراینی‌ها می‌خواهم تا اجازه ندهند من ربوده شوم. من از اوکراینی‌ها می‌خواهم تا اجازه این قانون شکنی را ندهند.
بحرین
المنار: جمعیت الوفاق سه‌شنبه اعلام کرد که آزمایشات و معاینات اولیه آیت‌الله عیسی‌قاسم رهبر شیعیان بحرین نشان می‌دهد که وی حداقل به یک عمل جراحی و به درمان نیاز دارد. این جمعیت همچنین تأکید کرد که بازداشت خانگی عیسی‌قاسم به مدت 18 ماه، باعث وخامت وضعیت جسمانی ایشان شده است. در پی وخامت جسمانی عیسی‌قاسم، مردم بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه دست به تظاهرات زده و بارها با مزدوران این رژیم، درگیر شده‌اند. شیخ عیسی‌قاسم رهبر معنوی انقلاب مردم بحرین است.
آلمان
رویترز: براساس نتایج نظرسنجی انجام شده، مردم آلمان‌ رئیس‌جمهور آمریکا را چالشی بزرگتر از روسیه و کره شمالی برای سیاست خارجی این کشور می‌دانند. طبق این نظرسنجی، که توسط بنیاد مطالعاتی«کوربر» آلمان صورت گرفته، اولین چالش پیش روی آلمان مسئله پناهجویان است. همچنین، دومین چالش برای کشور آلمان، از نگاه مردم این کشور آمریکا است. واگرایی میان آلمان و آمریکا در روزهای اخیر شدت یافته و سیاست‌های دونالد ترامپ این شکاف را عمیق‌تر کرده است.
روسیه
تسنیم: پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، قانونی را امضا کرد که به دولت و دستگاه‌های امنیتی اجازه می‌دهد رسانه‌های خبری بین‌المللی را به عنوان عامل بیگانه بشناسد، وزارت دادگستری روسیه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد رسانه‌هایی چون رادیو صدای آمریکا و اروپای آزاد و هفت رسانه خبری مرتبط با آنها، عوامل بیگانه هستند. این اقدام روسیه در واکنش به جنگ روانی و رسانه‌ای غرب علیه این کشور، صورت می‌گیرد.